Gå til innhold
Arkivverket

[#73342] Hjelp til å knekke Vefsrud-nøtt


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I debattinnlegg 52863 prøvde jeg å finne opphavet til Marthe Olsdatter Vefsrud/Fjulsrud, men hittil uten hell. Jeg prøver nå en ny vri gjennom han jeg mener er broren hennes, Hans Olsen Vefsrud. Først en liten geografisk beskrivelse: Vefsrud, som tilhørte Horn, lå i Lier (ved Skaret) og nærmeste 'nabo' var Fjulsrud, som ligger i Hole. Jeg har saumfart kirkebøkene til Hole og Lier, men ikke funnet ut hvor de ble født. Marthe Olsdtr. Hornseie blir konfirmert i Sylling i 1754, 18 år gammel, mens Hans Olsen Wefsrud er 18 når han konfirmeres i 1759. (En mulig bror er Jon Olsen Vefsrud, som begraves 50 år gammel i 1779).I likhet med Marthe, finner Hans sin ektefelle i Hole og gifter seg 23. februar 1764 med Jøran Gulbrandsdatter Søsterud, født 1746, datter av Gulbrand Reiersen Sønsterud (Skjellegarden) og Ingeborg Paulsdatter. De får mange barn og Marthe Olsdatter Fjulsrud og ektemann er faddere så ofte, ja, hun bærer også barnet ved flere anledninger, at jeg mener de må være søsken.Hans Olsen Wefsrud blir begravd i august 1815, 80 år, men hvis han er identisk med konfirmanten i 1759, var han nok yngre. Bygdebøkene i Hole og Lier antyder at han ble født i 1739, - han var uansett yngre enn Marthe, som er født rundt 1735.Bygdebøkene har heller ikke noe endelig svar på hvem deres foreldre var, men det er nærliggende å tenke på Ole Hansen, som nevnes på Vefsrud i 1765.Jeg har nesten blitt sprø av å leie etter foreldrene til Marthe (min ane), og håper nå at noen har peiling på Hans. Et mulig søskenpar i Hurum er 'sjekket ut', se 52863, og jeg har sett under Drammen, samt i kirkebøkene til Modum, Ringerike og Asker, men bevares, jeg kan ha blingset...Er det noen der ute som vet mer???mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.