Gå til innhold
Arkivverket

[#73355] Knut Nicolaisen og Berit Ottersdatter f.o. 1800, Melhus ?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Hei14 oktober 1841 blir Knut Nicolaisen og Berit Ottersdatter viet i Melhus, Leinstrand, Sør-Trøndelag. De er født i hhv. 1801 og 1803.Faren til Knut er Nicolai Hansen og det er alt jeg vet. Jeg finner hverken dåp eller konfirmasjon i Melhus, men kirkebøkene er til tider vanskelig å tyde, så jeg kan ha hoppet forbi dem. I FS er der heller ikke noe å hente.Det er irriterende, for det er såpass langt frem i tid at det normalt ikke skal være et problem. Navnene er også slik at det burde være enkelt å finne de.Håper at noen kan hjelpe.På forhånd takk!Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står at Knudt var 42 år(ikke 40 som i FS) og bodde på Skogstad, og Beret var 38 år og det ser ut til at hun bodde på Sundet. Vielsen, nr.4 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror at Skogstad er i Byneset, og Sundet finnes både i Leinstrand og Høylandet.Knud og Berit fikk 2 barn på Skogstadkleven i Byneset: Gjertrud 25/1 1843 død 1/2 1843. Det sto ingen faddere der. Så fikk de Ole 23/6-11/8 1844, dåp nr.29 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16273&idx_id=16273&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Første fadder må vel være en bror av Knud. Legger inn lenke til ministerialboka også, nr.29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er konfirmasjonen til Knut Nicolaisen Skogstad i 1814 - Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A05 (1803-1816), Konfirmerte 1814-1815, side 280-281. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16262&idx_id=16262&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-4>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror dette er Ole i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f61655&gardpostnr=335&personpostnr=1903&merk=1903#ovre>Lenke, og han bor ikke sammen med moren.1865: Lenke Kan dette være Berit med feil etternavn, og en tidligere sønn av Knud Nic. Var Knud enkemann da han ble gift med Berit?Fant til slutt dåpen til Nicolai, nr.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg skjønner at jeg har lett feil sted. Bra at dere får meg inn på rett spor.Berit, jeg får ikke de 2 siste lenkene til å virke.......Den andre Berit (Ottersen) har vi fremdeles ikke noe på ?Jobber videre. Takk så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ser ut som om Berit er vanskeligere å finne. I 1801 bor det riktignok en Otter Erichsen på Leinstrand, men han er inderst og kan ha flyttet på seg (om han er faren vel å merke) før Berit ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg kaster inn denne kandidaten. Berith døpt 19 feb 1804, far Otte Erichsen, muligens den samme Berit henviser til i 10).Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1804, side 66-67. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16278&idx_id=16278&uid=ny&idx_side=-36>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Mht. alderen til Knut, så er den oppgitt å være 54 år ved hans død i 1855og dermed er han sikkert ikke i 1801-tellingen likevel.Men han dør på Skogstad, så han har ikke flyttet mye på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det ser bra ut, ja!Nå gjenstår det bare å finne ut hvem Knuts foreldre var. Dette med alderen hans er litt forvirrende, for ved hans første vielse i 1822 er han 23 år og da må han finnes i 1801.Jeg vet ikke om det er realistisk, men jeg har funnet en kandidat i Grytten med far som heter Nicolai Hansen: [url="Http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011539&gardpostnr=31&personpostnr=663&merk=663#ovre>LenkeKommentar til (4): Jeg kom frem til dette parret via vielsen til enda en datter Gjertrud, født 1846: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Yes!!Familien fra Grytten hadde foruten Knud også to andre barn, Hans og Marith. I Grytten finner jeg konfirmasjonen til Hans, men ikke til Marith og Knud.En Marit Nicolaisdatter er konfirmert samtidig med Knud og er å finne på samme side i kirkeboken. Det kan ikke være tilfeldig.Nå er jeg veldig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.