Gå til innhold
Arkivverket

[#73360] Søker Anders Fredrik Nilsen og Mathilde nilsen, Bohuslan - Sverige


Gjest Sidsel Gravermoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sidsel Gravermoen

Mine oldeforeldre, Anders Fredrik f.26/6-1844 i Bohuslan, og Mathilde Nilsen født i Bohuslan. De fikk sønnen August Fredriksen f. 1/9-1871 . 2 1/2 år senere, skal de ha flyttet til Aas i Akershus, og etterhvert til Oslo. Der fikk de 3 barn, Nils - David og Dagny Jeg etterlyser veldig deres tidligere slekt i Sverige, og håper at noen kan hjelpe meg der? Vennlig hilsen Sidsel Gravermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

X Födelseregister Hede-F1 (143006) Registret är senast uppdaterat:2009-06-12Detaljinformation Löpnummer: 15450 Födelsedatum: 1871-09-01 Kön: M Förnamn: Johan August Adress: Hellungstad Faderns titel: Torpare Faderns förnamn: Anders Fredrik Faderns efternamn: Nilsson Moderns förnamn: Mathilda Moderns efternamn: Olsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hede F1 1871-09-01 Johan August Torpare Anders Fredrik Nilsson Mathilda Olsdotter Hellungstad Hede F1 1873-11-30 Anna Beata Torpare And Fredrik Nilsson Mathilda Olsdotter Hellungstad Hede F1 1875-09-24 Gustaf Albert Torpare Anders Fredrik Nilsson Mathilda Olsdotter Hellungstad Hede F1 1877-12-23 Andreas Paul Torpare Anders Fredrik Nilsson Mathilda Olsdotter Hellungstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Er du sikker på f.dato/år på Anders Fredrik ? Er det fra en sikker kilde ?Den fam Hanne har funnet i innlegg 2 og 3 har jeg funnet i husfohrø 1874-1880 på torpet Kasången, Hellungstad i Hede på side 147 og infoen er slik:Nilsson Anders Fredrik 2/6-1845 Hedehustru Mathilda Olsdotter 22/10-1848 Fergelanda. gifte 1/3-71Barna: Johan august 1/9-71 HedeAnna Beata 30/11-73 Hede. død 8/3-76 av svaghet.Gustaf Albert 24/9-75 HedeAnders Paul 23/12-77 Hede. Død 17/10-78 ingen årsak innførtFamilien flyttet 17/11-78 til Kristiania.Som du ser stemmer ikke f.dato og år på Anders Fredrik men det stemmer med din info på sønnen Johan august.Føler du deg sikker på at dette er rett fam, så kan jeg se om jeg finner mer om Anders Fredrik og Mathilda.Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Gravermoen

Dette er nok rett familie, og jeg er svært glad for disse opplysningene. Det har stått helt stille for meg, for jeg har ikke kommet lengre på denne grenen. Finn gjerne mer for meg, og hjertelig takk for det som jeg har mottatt så langt. Sidsel Gravermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Denne familien flyttet jo til Norge så mer om dem er sikkert å finne derFørst må jeg få rette opp en feil. Når det gjelder Anders Fredrik Nilsson og Mathilda Olsdotter så giftet de seg den 20/1-1871 og ikke den dato jeg oppgav. En tykk strek over navnene deres gjorde at tolkningen ble helt feil. Nå har jeg sjekket opp i vielsesboken og det er datoen 20/1-71 som er korrekt.Når det gjelder Mathilda Olsdotter så har jeg funnet hennes familie i husforhørene: Färgelanda i Älvsborg län 1856-1860 side 92 a og 1861-1865 side 118, for Hede i Bohus län: 1867-1873 side 154 og 1874-1880 side 160, familien er slik:Egare Olof Abrahamsson 25/3-1821 Ryr FrändeforsHustru Sara Johannesdotter 3/12-22 ØdeborgBarna: Mathilda 22/10-1846 ØdeborgJohannes 1/5-50 ØdeborgAdolf 11/2-53 Färgelanda (alle barna fra nå er født i Färgelanda)Axel 9/12-55August 2/10-58Arvid 7/9-61Beata Charlotta 31/10-65I Färgelanda bodde de først på Sødra Hillingsäter frem til de i 1862 flyttet til Norra Hillingsäter, og der ble de boende til de den 10/3-1868 flyttet til Hede og plassen Myren under Hellungstad. I Hede ble de boende til 1875 da familien flytter til Norge.Färgelanda (sødra og norra Hillingsäter), Ødeborg og Frendefors ligger i älvsborg län. Hede (Hellungstad) ligger i Bohus län.Det florerer av arbeidsattester til Norge her og datoer for de. I året 1875 flytter familien til Norge. Olof og Sara tar med seg barna Johannes, August og Beata Charlotta og flytter til Christiania den 6/4-75. Sønnen Adolf reiser den 7/7-75 til Sarpsborg. Axel den 24/7-75 og Arvid den 2/11-75 begge to også de til Christiania.Da gjenstår datteren Mathilda som du jo allerede kjenner til.Så dermed reiste hele denne familien også til Norge, og er nok videre å finne der.Når det så gjelder Olof Abrahamsson og hans foreldre så var det litt uklarheter,så det kommer jeg tilbake til når jeg har fått oversikt over de.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff man skriver så fort noe feil. jeg mener selvfølgelig at det er Anders Fredrik Nilsson jeg kommer tilbake til.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så til Anders Fredrik Nilsson. Han var ikke helt god å finne. Det ble oppgitt ikke mindre enn 5-6 f.dato /år på han og mye mye mer flyttinger en periode. Fra sted til sted som dräng.Vel, fant han så som født innført i f.boken, og da får vi gå ut fra at det er rett f.dato også. Født 30/11-1844 ANDERS FREDRIK av foreldrene: torparen Nils Andreasson og Ingjerd Olausdotter på Myren u/Hellungstad i Hede.Da finner jeg familien i husforhør fra 1841-1861 og i denne tiden er de hele tiden å finne på Myren.:Nils Andreasson 27/12-1817Ingjerd Olausdotter 18/4-22. Død 25/5-51Barna: Fredrika 4/5-42Anders Fredrik 30/11-44Wilhelmina 17/10-47Johannes 28/5-50. død 27/10-50Ingjerd dør altså i 1851 og Nils gifter seg så igjen. Står ikke noe tidspunkt for vielsen. Denne hustruen heter Lisa Andreasson f 30/10-1827I dette ekteskapet har jeg så langt sett 2 barn:Gustava 28/1-53. død 26/3-53Amanda 2/12-59.Familien bor altså i hele tiden jeg har fulgt dem på myren u/hellungstad i Hede. Tydeligvis er Nils fra den plassen. Til å begynne med bor de nemlig sammen med hans foreldre: Andreas Johansson f 1/4-1779 og Lisa Olsdotter f april 1779. Disse to dør så, først Lisa den 8/12-47 og to år etter dør Andreas den 9/12-1849.Det er ikke innført noe fødested på disse, men det er jo en stor mulighet for at Hede er fødestedet for disse, litt mer åpent hva f.stedet til Lisa Andreasson er kanskje ?I 1890 tellingen finner jeg Vilhelmina Nilsdotter f 1847 i Hede. Hun er gift med hemmansägaren Andreas Johannesson f 1831 Sanne. 2 barn: Johannes 1867 og Anna Justina 1872, begge født i 1872. Fam bor på Thoröd i Sanne.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Gravermoen

Hilser til Anne Lene, for kjempfin hjelp. Jeg har sittet ved PC`n alle fristunder, og er helt 'tent' på min skjulte slekt. Sidsel Gravermoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sidsel Gravermoen

Jeg takker deg så inderligen, Anne Lene! Nå har jeg også printet ut alle mulighetene som du har angitt, for å finne aner i Sverige. Jeg er MEGET fornøyd! Sidsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Sidsel. Lurt at du svarte i denne debatten og ikke i den andre, for det er jo her all info ligger. Da antar jeg at du fant det meste av det du søkte i innlegg 8 her.Ja, prøv deg litt i Sverige. Du vil oppdage at det meste rundt kirkebøker er det abbonnementer på. Men, allikevel så er det en del i fra Sverige fritt. Er det uaktuellt å tegne abbonnement, så legg gjerne nye spørsmål om denne familien i denne debatten her. Blir lettere å følge med når alt er på et sted.Lykke til.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.