Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Leif Salicath

[#73362] Hvor gammel måtte en være i 1807 for å være fadder ?

Recommended Posts

Guest Leif Salicath

Jeg mener å ha lest at en måtte være konfirmert for å være fadder, men blir i tvil når jeg finner et eksempel på det motsatte.Benthe Thomine Catrine Borthig Hagerup ble født 5. okt. 1792. Hun og hennes 6 søsken ble foreldreløse da faren og moren døde hhv. 1795 og 1796. Barna ble spredt på 7 fosterfamilier og hun til Vang i Hedemark, men jeg finner henne nå igjen som fadder 2. okt. 1807 - i Arendal. Se [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9400&idx_id=9400&uid=ny&idx_side=-121>Lenke første barn Else Elisabeth Sylou.Hun blir imidlertid ikke konfirmert før 27. mar. 1808 - også i Arendal

Guest Kristian Hunskaar

Det er vanskelig å si noe om hvor vanlig slikt var, men det kan vel tenkes at presten valgte å anta henne som fadder, fordi hun var i gang med konfirmasjonsundervisninga.

Guest marit. elisebet totland

Dette var nok uvanlig,ja. Konfirmasjonen var nok det vanlige start-tidspunktet for å være fadder, slik det også er det i dag. Kristian Hunskaar kan være inne på et poeng med at hun tross alt hadde startet konf. forberedelsene.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.