Gå til innhold
Arkivverket

[#73364] Teksttyding ved vielse, Heidal


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Jeg TROR det står:Disse Personer haver forlangt deres introduserede Forbindelse hævet.Håper noen dobbeltsjekker denne tolkningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hjertelig takk for hjelpen. Det forklarer jo hvorfor sønnen Peder, f. 05-09-1817, er kalt ektefødt, av ungkar og pige så og så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Her er en vielse til (nr 2 i 1821) jeg trenger litt hjelp til å tyde tre ord: gårdsnavn på brudgom Ole Andersen, bruden Ingeborg Johannesdtr. og etternavnet på siste forlover, Michal ???? LenkeJeg mistenker dette å være den samme Ole Andersen som ikke ville gifte seg i 1817.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg tar med en dåp også i samme slengen, her ser ut til å vært både bryllup og barnedåp på samme dag. Denne trenger jeg tydet det meste av, navnene er greie nok, men resten? LenkeDet gjelder nr 1, øverst på venstre side, Anders.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (5):Brudgommen: Ole Andersen Heringstad EjetBruden: Ingeborg Johannesdr. Breden EjetForloveren: Mikkel (ikke Michal) HaresteenNår det gjelder (6) er jeg ikke sikker på hva du vil ha tydet. Du sier navnene er greie, men hva blir igjen da?Mvh Else B. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takker så mye Else.Når det gjelder (6)så mente jeg navnet på barnet og foreldrene, trenger hjelp med gårdsnavn og faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Da prøver vi igjen :-)Foreldrene leser jeg som 'Inderster Ole Anderssen og H. Ingeborg Johannesdr. SolhjemE.Og fadderne: 'Jon Johannessen Breden E., Thor Poulssen st., Ole Mikkalssen st., Ragnild Hansdr. st., Sigri Hansdr.' Mulig at 'st' skal bety 'samme sted', men sikker er jeg ikke. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk igjen Else, hva skulle vi gjort uten deg.Dette var litt interesant for her dukket det opp gårdsnavn som ikke passet helt inn i mønsteret. Jeg har to mulige kandidater til å være denne Ole Andersen, men dette rimet ikke med noen av dem. Det kan vist bli en nøtt dette.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for den linken, den så interesant ut, men jeg tror ikke jeg skal ned dit, enda. Tror jeg forløbig skal holde meg i Heidal, og i FT 1801 er det to kandidater der som kan være den Ole Andersen jeg skal ha tak i. Problemet er at det bare er 1 års aldersforskjell på de og en av dm er også et såkalt uekte barn. Han på SolhjemE. tror jeg at jeg kan skrinlegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du har rett, Kai. Breden og Haresteen er i Bredebygden. Viser til ditt innlegg no 7, Tore. Solhjemseie er også i Bredebygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei Helge! Kan du ta litt geografi igjen? Hvis jeg søker på Ole Andersen i FT 1801 får jeg treff i tre sogn, Waage, Hedalen og Sel. Hvor kommer Bredebygden inn i den sammenheng?Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Store deler av Bredebygden hørte frem til 1965 til Nord-Fron (Froen) og hører deretter slik som Heidal nå sammen med Sel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Okay, det lå til Nord-Fron ja.Jeg mistenker også sterkt den 7 åringen på Heringstad som kandidat til farskapet til Peder som er døpt 7/9-1817 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9249&idx_id=9249&uid=ny&idx_side=-21>LenkeDet er bare det at der er Ole Andersen benevnt Ellingsbø-eie, og der finner jeg ingen Ole Andersen i 1801.Desuten finnes det en 6 åring på Swenstad i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Javel, men det står da Hedalen i FT 1801?Og her påståes det at Ole Andersen Heringstad er den som gifter seg 3. des. 1820 LenkeKan det være en helt annen enn de to som befinner seg på Ellingsbø-eie i 1817 tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

På plassen Rønningen under Heringstad finnes en dame Anne Pedersdtr f.1768 Barn u.e: 1. Ole Andersen f.1794 Faren kan godt være den nevnte Anders Mortensen fra Folldalen, Lesja, som du har funnet i FamilySearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Paret i nr. 5 finner vi på garden Dypdalen i Heidal i 1865, Det du Kai skriver i nr. 22, har jeg stor sans for. Er det så mange Ole Andersener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den Kai skriver om, er vel den eneste aktuelle fra Heidal. (Swenstad er feilaktig plassert i Heidal. Det er mange slike geografiske feil i FT1801)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.