Gå til innhold
Arkivverket

[#73376] Centralmagasinet i Bergen


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Centralmagasinet i Bergen lå i Øvregaten 4 i 1930 og jeg lurer på om noen vet noe om butikken eller eierne av den? Magnus Bergesen er da eier av den, og jeg er på jakt etter etterkommere av Magnus og konen Hjørdis Karin. Er det noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takker for svar, Arnfrid! Øvregaten 4, som Centralmagasinet lå i, var bygget og eid av Magnus sin far. Der bodde også flere av hans søsken i 1920-årene. Magnus's fulle navn var Magnus Vie Bergesen, og i 1930 kjøpte han en bil som han registrerte på butikken sin i Øvregaten. I april 1935 begraver han sin sønn, Magnus Johan, på 3 år. De bor da i Jonsvollgaten 7. Det står da ikke noe om at barnets far var avdød. Jeg vet ikke mer. Kilder forteller at han også fikk en datter som hette Else, men jeg har ikke funnet henne ennå. Jeg tror at det han som dør i Storhaugen gamlehjem i 1963, Storhaugen 5. Han er innført med mellomnavnet Vie, men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dumt jeg ikke visste om slektsnavnet Vie da jeg foretok søkene. Jeg fikk flere treff på det. Men da får du søke selv i adressebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Het Magnus' far Johan Bergesen?Der er en god del i pantebøkene om Øvregaten 4 og Øvregaten 6, som Johan Bergesen eide før han kjøpte Øvregaten 4. Søstrene Aas var i Øvregaten 6 før de overtok deler Øvregaten 4. Men alt dette har du vel allerede lest.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Magnus Wie Bergesen er n 1. gng etter det jeg finner i panteboken vedr Øvregaten 4 27.11.1924. Han dør med bostedsadresse Håkonsgt 1, men han var sikkert ved aldershjemmet i Storhaugen, i 1963 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=gr13011912dk&gardpostnr=7756&personpostnr=8919&merk=8919#ovre>Lenke forhenv hjelpearbeider.dåpen hans i 1892 LenkeSøsken:Anne Bergitte 1889 LenkeAlfred Martin 1891 LenkeLouise døde i 1894 Lenke finner dem ikke i 1900 verken i Bg eller Årstad, men her er kanskje Magnus i 1900 Lenke faren i 1904 Lenke og i 1906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Det er riktig, det, Arnfrid! Hva mener du med din første setning, hva er Magnus ifølge panteboken? Faren, Johan Olai, flyttet rundt ulike steder etter hvor han bygget. Han flyttet ut av daværende Bergen, til Årstad rundt 1914 - 15, og kjøpte seg noen store tomter på Løvstakksiden hvor han bygget og solgte. Etter hva jeg har forstått, begynte det å bli nedgangtider rundt 1920 (som det har vært her nå) og han måtte ta opp privat gjeld for å betale firmaets lån (jeg har ikke funnet firmaets navn). Når da nedgangstidene ikke snudde, måtte jo dette gå galt. Han satt med mange hus, bygninger og tomter som han ikke fikk kjøpere til, og da måtte det jo bare gå galt. Han døde i februar 1923. Jeg finner dem heller ikke i 1900, familien antar at de da er opå utenlandsreise, men det er kanskje rart at den faste adressen ikke er registrert. Eller kanskje noen områder i Bergen ikke er med i tellingen? Slik vet jeg at det var i Stavanger i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Firmaet het A/S Johan Bergesen. Der er mange opplysninger i pantebøkene om Johan Bergesen og hans firma. Jeg fant fra ca 1910 og utover. Magnus W. Bergesen er nevnt vedr Øvregaten 4 i 1924. Mulig før, men det har ikke jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Stemmer med søsknene til Johan Olai. I tillegg en søster, Berthe Gurine, 1863 - 1916 (død i Stemmeveien 6, Lappen av Ulriksbø)gm vognkjører Engel Andreas Bergesen fra Fusa. En bror til, Andreas Martin 1870 - 1952 (død i Svartediksvei 27). Både Andreas Martin med kone og barn og søsknenes mor, Anna Gudmundsdatter bor i Lappen av Ulriksbø i 1900. Om dette egentlig var en del av gården Starefossen, eller om Andreas Martin kjøpte denne eiendommen i 1894, men solgte den i 1897 til sin svoger, Engel Andreas. Andreas Martin kjøper så Marken 16 og der bor han fra 1908 og etablerer Bergesens bakeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.