Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Karin Romstad

[#73380] Diplom dat. 1640 oppbevart på Alsåker i Kinsarvik

Recommended Posts

Guest Karin Romstad

Jeg er så nysgjerrig på hvorfor dette diplomet ble oppbevart på Alsåker i Kinsarvik. Det ville vært fint å få hjelp til å identifisere de berørte personene og eiendommene som er nevnt.Mvh Karin

Guest Lars Ove Wangensteen

Her er første side av diplomet:

bilete7895.jpg

side 2:

bilete7896.jpg

Guest Karin Romstad

Hjertelig tusen takk.Litt om Alsåker. Kjent fra flere middelalderdiplomer, her kan nevnes diplom av 1306, skifte etter Guttorm på Norheim (DN II, 81) i Kvam og diplomer som gjelder ridderen Ivar Andresson, som bl.a kjøpte Fatten i Bergen av biskop Håkon mot betaling bl.a i Alsåker. Da håper jeg på innspill.mvh Karin

Guest Tore H Vigerust

jeg mener å ha sett det originale dokumentet i Statsarkivet i Bergen (i år 2000)

Guest Karin Romstad

Hei ToreDet er mulig. Den nevnte ordføreren Josef (Josefson) Lutro var åpenbart interessert i historie som styreformann i Hardanger Folkemuseum, skribent i årboken Hardanger Historielag m.m.Du kjenner vel kanskje til eiendommen(e) i Gudbrandsdalen? Jeg er lite kjent der.Mvh Karin

Guest Tore H Vigerust

det dreier seg om gårder i Vågå. Jeg tror godset stammer fra slekten Rosenkrantz, som Hågen Hågensen fikk tak i som vederlag for pengelån

Jeg har etterhvert samlet mye materiale fra Hougen, og jeg fant dette som tydeligvis hører til diplomet

bilete7898.jpg

Guest Karin Romstad

Takk til Tore og Lars Ove.Er det noen som vet noe mer om Mats Pederson, hvem var han gift med og er det eventuelt noen forbindelse til slekten Stockfleth?Mvh Karin

Guest Tore H Vigerust

det står i dokumentet et sted at Mats var fogd i Orkdal. Senere var han fogd andre steder (vestlandet).

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.