Gå til innhold
Arkivverket

[#73380] Diplom dat. 1640 oppbevart på Alsåker i Kinsarvik


Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Jeg er så nysgjerrig på hvorfor dette diplomet ble oppbevart på Alsåker i Kinsarvik. Det ville vært fint å få hjelp til å identifisere de berørte personene og eiendommene som er nevnt.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hjertelig tusen takk.Litt om Alsåker. Kjent fra flere middelalderdiplomer, her kan nevnes diplom av 1306, skifte etter Guttorm på Norheim (DN II, 81) i Kvam og diplomer som gjelder ridderen Ivar Andresson, som bl.a kjøpte Fatten i Bergen av biskop Håkon mot betaling bl.a i Alsåker. Da håper jeg på innspill.mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei ToreDet er mulig. Den nevnte ordføreren Josef (Josefson) Lutro var åpenbart interessert i historie som styreformann i Hardanger Folkemuseum, skribent i årboken Hardanger Historielag m.m.Du kjenner vel kanskje til eiendommen(e) i Gudbrandsdalen? Jeg er lite kjent der.Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det dreier seg om gårder i Vågå. Jeg tror godset stammer fra slekten Rosenkrantz, som Hågen Hågensen fikk tak i som vederlag for pengelån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Takk til Tore og Lars Ove.Er det noen som vet noe mer om Mats Pederson, hvem var han gift med og er det eventuelt noen forbindelse til slekten Stockfleth?Mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.