Gå til innhold
Arkivverket

[#73386] Hvem var Aanen Meland fra Eiken, V.A., u.e. far i 1824 og 1828, Rogaland?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Ja, Hansen trur eg må vere feil Det er ingen Ånen Hansen på den tida (men mange Ånen Olsen!)Eg finner ikkje Ånen Olsen Meland, f. 1794, ved vielser i aktuell periode i kirkebøkene. Det er ein enkemann Ånen Olsen Meland som gifta juni 1829, men det er sønn til Ole Åsufsen Bryggesåk. Han hadde gifta seg til Meland i første ekteskap. Så det er sannsynlig at du har funne rett person, at Ånen Olsen Meland, f. 1794, reiste vestover.Gard- og ættesoge for Eiken III er venta å komme ut til neste jul. Den vil kanskje ha svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16907&idx_id=16907&uid=ny&idx_side=-49>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer i 1809 konfirmeres Aanen Aanensen Meeland, Eiken, og Aanen Olsen Meland, i Hægebostad krk.I 1810 dør Aanen Aanensens eneste bror ført med familien på Hadeland i 1801: Sivert (”Siur”) Aanensen Meland ble konf. 1804, 14 år gammel, , og dør 1810 som ungkarl Syver Aanensen Meeland , nevnt 20 år gammel.se nederste familie på denne siden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg har kontakta Eiken sogelag. Meland vil komme med i Eiken gard- og ættesoge II. Som dei fleste andre slike prosjekt, er den litt forsinka og vil komme ut på nyåret. Det er ennå tid til å få nye opplysningar med i manuskriptet.Eg hadde telefonsamtale med Anna Rossevatn som har manuskripta til gardsoga. Ho ville gjerne ha opplysningane dine om denne Ånen Meland og familie etter han. Anna Rossevatn har ein hotmail-adresse med navnet sitt rett fram utan mellomrom.Ånen Ånensen Meland er fortsatt mulig kandidat, da det ikkje er fleire opplysningar om han. Faren blei gravlagt i 1821. Men det mest sannsynlige er den andre kandidaten, Ånen Olsen, født aug 1794 på Rossevatn, av foreldre Ole Ånensen Espeskaret (1760-1806) og Ingeborg Olsdatter Rossevatn (1773-1829), gift 28/7 1793. Ingeborg blei gift(2) med Eiel Torjesen Hauge (1748-1836)Ånen Olsen er registrert som utflytta til Bjerkreim i 1828. Broren Ole, født okt 1804, er registrert i Bjerkreim 1845. Ei søster Åsa (1802?-1866) kom til Svalestad og Skeipstad i Helleland, gift 1836 med Simon Sjursen Høyland. (Eg finner Åsa døypt feb 1800)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takker, jeg tar kontakt med henne.Det er jo så mange ulike Aanen Meland-er, at det kan jo event. tenkes at de er to ulike Aanen-er som er blitt far til 2 ulike barn i Rogaland også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.