Gå til innhold
Arkivverket

[#73387] Skifte 28.06.1755 i Hanebogen i Åsen(Frostens prestegjeld) N.Trøndelag


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Noen som klarer å se om Arnt Larsen Hanebogen her er ført med noen barn(skiftet starter ganske langt oppe til høyre):LenkeJeg får noe ut av dette skiftet, og kona var Siri Olsdatter. Hennes laugverge var Colbanus Olsen Tildren(broren ifølge andre kilder). Ifølge bygdebok for Åsen skal Arnt og Siri være foreldre til min forfar Arnt Arntsen født ca 1721, men jeg klarer rett og slett ikke å se noen sønn i dette skiftet. Jeg har prøvd å lese skiftet på 2 mikrofilmapparater(på bibliotek i Stjørdal og her i Sandnessjøen), og nå her uten å få noe mer ut av det enn navnet på kona. Står sønnen Arnt der uten at jeg klarer å tyde det? Dette må vel nesten være det verste skiftet jeg har sett når det gjelder skrift, så jeg setter dere jeg spør her på litt av en utfordring ser jeg. Tar sjansen likevel, og på dette skiftet trenger jeg virkelig eksperthjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Får vel ta med årsaken til at jeg tror at de som skrev i bygdebok for Åsen tar feil, og at Arnt Arntsen født ca 1721 kanskje ikke var sønn av Arnt Larsen(legg spesielt merke til Jan Kåre Løvengs svar 7):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Tok et rask blikk på skifte. Det er nevnt at Arnt Larsen Hanebog 'hvilke for kort tiid siden sig selv havde ophængt.........hvis hoved lod ifølge loven 6te bogs 6 Capitel 21 art er til den kongelige Maysteds Casse.... den andre deel at tilhøre igjenlevende enke Sigrie Olsdatter...'Litt lengre ned står 'Sigrie Olsdatter med hendes law wærge hendes broder Colbanus Tilder...'Lengre uti er det nevnt ein Arnt Hanebog som hadde fordring i boet, Niels Markhus og Joen Markhus hadde og en liten fordring i boet.Ingen barn er nevnt så eg tror fortsatt at Arnt Larsen Hanebog var barnløs.Mvh Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ja det står jo i bygdebok for Åsen at han omkom på tragisk vis, og jeg tenkte meg at det kunne være noe lignende som det du skriver her. Joen Markhus var sikkert den Joen Andersen Markhus som ble født ca 1710, og som ble gravlagt 01.11.1765. Det var skifte på han 28.02.1766, og der nevnes jo kona og barna. Han var onkel til min forfar Anders Ottersen Markhus født 1761, som var gift med Berit Arntsdatter Hanebogen(datter av den påståtte i bygdebok for Åsen-sønnen av Arnt Larsen som var Arnt Arntsen Hanebogen).Ja jeg tror også at Arnt Larsen Hanebogen var barnløs. Jeg har jo tidligere lagt frem en teori om at Mali Larsdatter Korsneset kunne være hans søster, men selv om hun var død i 1751 så burde vel å såfall hennes barn vært nevnt som arvinger ved skiftet etter Arnt Larsen i 1755. Så det ser ut som om jeg kan se bort fra den teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.