Gå til innhold
Arkivverket

[#73388] Serine Estensdatter, Haarige, o.1820-hvem er foreldrene?


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiHaarige er det samme som Horg, har en vennlig sjel her i forumet opplyst. -og det ligger i Sør-Trøndelag.Bakgrunnen for spørsmålet om stedet var denne Serine Estensdatter, her i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f61601&gardpostnr=1042&personpostnr=13910&merk=13910#ovre>LenkeJeg er ikke sikker, men siden det er få personer med den navnekombinasjone, tror jeg at hun kan være samme Serine som er mor ved konfirmasjonen til Peter Sigvardt (nr.6): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Malvik i Strinda, Ministerialbok nr. 616A04 (1848-1856), Konfirmerte 1853, side 89. Permanent sidelenke: Lenke Legg merke til at faren er ungkarl og Serine gift kone.Nå har jeg søkt gjennom kirkebøker for Horg og den eneste Estensdatter med et fornavn som likner, finner jeg her (nr.7): Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Horg i Støren, Klokkerbok nr. 692C03 (1816-1833), Fødte og døpte 1818, side 8. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen hjertelig!Men hva mener dere om Serine i 1865? Er hun samme damen ? Der står hun jo som ugift og det har fått meg til å stusse litt.Uansett så har jeg jo nå opphavet hendes og det var det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Serine ble født ca 1818. Hun kan neppe være den som gifter seg i 1826. Tror heller ikke hun er mor til Peter Sigvald, det er en gift dame som får et 'uekte' barn. Denne Serine er gift med Olaus Wold, matros som ikke har vært hjemme på 8 år. Dette foregår i 1838 og da er din Serine 20 år. Tror ikke navnet er så uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nå er jeg primært interessert i Peter Sigvardts mor, så jeg får lete videre og se hvad jeg finner, nå når jeg vet hva faren hendes heter.Mht. uvanlig, så var det mest kombinasjonen Serine og Esten. I 1801 finner jeg bare et par stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.