Gå til innhold
Arkivverket

[#73389] Fancy layout kontra brukervennlighet


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg har noen kommentarer til utformingen av websidene for skannede skiftedokumenter. Det virker som fancy layout har fått prioritet framfor brukervennlighet.1. På framsida bruker man 30% av skjermhøyden til å vise Arkivverkets logo og å fortelle at man nå ser på Skannet skiftemateriale, med den konsekvens at vesentlig funksjonalitet skjules, dvs lenkene under Gå til. Det burde være mulig å krympe de øverste 30% til det halve slik at man ser mer av siden – selv om det kommer nye valg øverst på siden er det god plass til høyre for logoen.2. Skriften i ”Før du starter” er rett og slett for liten. Å bruke funksjonen øverst til høyre for å forstørre teksten er ikke noen løsning, da det ødelegger brukegrensesnittet. Er det ikke plass får man kvitte seg med de unødvendige margene på hver side av skjermen – hva tjener de til? - de stjeler 1/3 av skjerbredden min.3. Når man åpner en protokoll vises Logo og kildeinformasjon – det blir man fort lei av å måtte fjerne. Det må bli mulig å gjøre et brukervalg slik at disse ikke vises. Det er mye mer matnyttig å vise protokollens navn i vinduets øvre blå kant – som i skannede kirkebøker.4. Fonten som viser år i dødsfallsprotokollene (der man velger år) må man bruke mikroskop for å se. Størrelsen endres ikke selv om man velger større skrift øverst høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk for verdifulle kommentarer. Dette er en betaversjon, der det ligger i kortene at den endelige utformingen ikke er på plass. Flere av tingene du tar opp, har vi merket oss selv. Layouten gir en forsmak på det kommende utseendet til arkivverket.no, men er foreløpig ikke skreddersydd for denne tjenesten. Kort om hvert punkt:1. Dette er vi fullt klar over, og vi ønsker å få til en bedre løsning.2. Takk for denne tilbakemeldingen!3. Jeg har også merket meg at en gjentatte ganger må fjerne sidehode og kildeinformasjon. Det kunne vært ønskelig å lagre brukerens preferanser fra gang til gang. Navn på protokollen i den blå ramma, er fornuftig.4. Jeg er enig i at dette er lite brukervennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Kan jeg ønske meg en funksjon, som vel finnes i kirkebokvisningen?, der systemet husker oppsett? (cookies?)Dvs. når man skal bla for å lete og hopper fra protokoll til protokoll, så brukes mye tid på hver gang å fjerne topplogo og velge passende visnings-prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg tegner meg på lista over brukere som ønsker denne funksjonaliteten. Cookies er bra til sitt bruk, men for all del ikke forsøk å sette valgt protokoll i cookien sånn som i kirkeboka. Av og til er det ønskelig å ha to bøker oppe samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr. 'pkt 3'. I Skannet tinlysningsmateriale finnes 'Min tilpassning' - en mulighet her også. Default kan gjerne være at alt vises, slik at nye brukere ser hva som er mulig.Om sidestørrelsen gjøres bruker tilpass-bar er vel en smaksak, men jeg tviler på at noen har bruk for 40% som nå er default.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nei, 40% størrelse er nok uleselig unntatt i de tilfellene hvor sorenskriverens svoger var stedets forhandler av stemplet papir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.