Gå til innhold
Arkivverket

[#73390] Kor vart det av båtsmann Anders A.C. Lund Andersen frå Brønnøy?


Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Denne karen er dukka opp i samband ein sak eg skriv på om eit forlis. Det eg veit om han, er at han vart fødd i Brønnøyviken? 19.3. 1892 i Brønnøy og vaks opp hjå mormora og ein onkel etter at foreldra drog til Xiania 1898. Ft1900 på Lund i Brønnøy. Der frå vart han konfirmera 1907. I 1918 forliste han med bergensbåten D/S Lofoten i Kanalen. I 1929 fekk han Medaljen for edel dåd for sin innsats under Haakon VII's forlis. Då budde han i Skålvik, Brønnøy. Han skal òg ha overlevd eit anna forlis ved Shetland før det.Men der slutter førebels alle spor. Er der nokon som kan seia meg - raskt - kor han vart av? Det hadde vore greit å vita av omsyn til heilskapen i ei omtale eg held på å laga av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Anders til Canada i 1924, og han var i San Mateo Bay California i 1926. Han må ha kommet tilbake.I 1930 var broren Ottar Andersen på skip og i Galveston Texas. Hans 'next of kin' som er ikke nevnt, men må vaere Anders, var da i Prince Rupert, British Columbia Canada.Guttene hadde ei søster Jenny som var gift og bodde i Brønnøysund. Kanskje kan Tor finne mer derfra. Jeg har skrevet til Tor om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette var interessant. Tor lova meg nytt i morgon, men Anders må altså ha vore utanriks før han kom på 'H7'. Var openbert ein dugande sjømann, derom ingen tvil. Men eg er mest interessera av kor han vart av. Med ein av Noregs høgste påskyningar i lomma ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tove Karlsen

Anders ble gift med min mormors søster.Er du interessert fortsatt kan du sende meg en epost: telisa-k @ online.no (men uten mellomrom)Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hei, dette var søkt etter då eg skreiv på ein utstillingsartikkel for SAB i fjor, som kom på nett her:LenkeDet eg fannt om Anders L. Andersen til slutt, var m.a. dette:'Anders Lund AndersenBåtsmann Anders Lund Andersen ble født 6. april 1895 i Skålvær i Tjøtta som sønn av Julius Saul Andersen og Elise Johanna Lorntsdatter.Andersen seilte som sjømann på mange hav, både i Europa og resten av verden. I 1918 forliste han som nevnt i Kanalen med bergens-båten D/S 'Lofoten' som var rekvirert av engelskmennene. Men på 1920-tallet trakk han åpenbart til hjemligere farvann. For i 1923 ble han gift med Astrid Ulriksen (1902-1972) fra Vega og fikk flere barn med henne. De bodde en tid i Trondheim, men flyttet seinere tilbake til Brønnøysund.Bergingsdåden Anders Andersen utførte ved 'Haakon VII's forlis i 1929 var en fysisk påkjenning som satte sine spor livet ut. Helsa hans og særlig ryggen, fikk en knekk. Dette kombinert med dårlige tider og lite jobber for sjøfolk utover 1930-tallet, gjorde at 'borgermiddagen' i 1929 trolig ble det siste 'herremåltidet' Anders Andersen fikk smake. For medaljen og æren han fikk i 1929, mettet ingen da arbeidsledighet og trange kår banket på døren.Anders Andersen døde 24. november 1940, vel 45 år gammel, og ble gravlagt i Brønnøysund 30. november samme år.Men medaljen for edel dåd finnes fortsatt i familiens eie, hos en sønn i Danmark.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Jeg visste ikke at Anders var helt før ganske nylig, så det var først i går jeg så denne debatten.Han fins også omtalt i Leif B.Lillegaard sin bok 'Rød sektor' fra 1992. Boken handler om forliset og om Anders.Min mor bilder av Anders og familien.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.