Gå til innhold
Arkivverket

[#73391] Feil i Folketellingen for 1801 - Buskerud (Modum)


Gjest Øivind Scheidemann
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Scheidemann

Folketellingen for 1801 for Modum i Buskerud inneholder feil for nummer 4259, 4430, 4431, 4432, 4428 Etternavn skal være Scheidemann og ikke Schudemand. Opprinnelig i kirkebøkene for Kongsberg står det Scheidemann for alle.Det har skjedd en fornorsking ved at mann er blitt til mand. Schud er helt feil og må være en fortolkningsfeil av ei Med hilsen Øivind Scheidemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Etter å ha konferert originalen, kan jeg bekrefte at bokstavkombinasjonen 'ei' åpenbart er feiltolket som 'u'. Videre er det noe variasjon i originalen med hensyn til siste del av navnet.4259 og 4428: Scheidemand4430-4432: ScheidemanI databasen skal originalens bokstavering følges.For ordens skyld: Undertegnede har ikke noen befatning med databasene, men skal sørge for at Digitalarkivet gjøres oppmerksom på henvendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Takk for feilmelding.Vi ville satt veldig stor pris på om du brukte korrektursystemet vårt for å melde inn disse feilene. Når du er inne på databasen og ser feilene, klikker du på knappen Vis korrekturblyantane. Nå kan du klikke i blyanten ved etternavnet og skrive inn ditt forslag. Fyll inn resten av skjemaet og husk å klikke på Legg på plass-knappen etterpå.Ved å bruke korrekturskjemaet, sørger du for at meldingen(e) dine kommer til serveren vår og blir tatt vare på i et ordnet system. Ved neste korrekturgjennomgang av 1801-tellingen kan vi hente fram meldingene og gå gjennom dem mot originalen.Selvom min kollega Kristian Hunskaar har sjekket originalen og bekreftet at ditt forslag er korrekt, kommer vi ikke til å foreta endringer i 1801-tellingen enda. Vi samler opp meldingene og tar dem samlet når vi har anledning til dette. Det vil nok gå en tid før 1801-tellingen blir gjennomgått, for den ble lagt ut på nytt i februar i år etter en større korrekturgjennomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har merket meg det. Nå er i alle fall min innsigelse om Wolden på Gran , omsider riktig i både 1801 og 1865...Hurra, det går fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.