Gå til innhold
Arkivverket

[#73397] Enok Nilsen Loktuvald Smedbakken i Frosta


Gjest Björn Kämpe
 Del

Recommended Posts

Gjest Björn Kämpe

Enok Nilsen Loktuvald f 1842 25/2 i Frosta var gift där 1881 6/9 med Kari Olsdatter Melhus f 1861 24/8 i Volden, Melhus. Det påstås att Enok blev handelsman med namn Smedbakken, men jag vet inte vart han och hustrun är verksamma efter giftet. Någon som har upplysningar? Björn Kempe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det var to Enok Nilsen på Frosta, her er Loktuval, husmann. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6588&idx_id=6588&uid=ny&idx_side=-27>Lenke Døper Ole, gift med Oline.Loktuval i 1900 tellingen:Lenke Nå gift med Karoline, eldste datter oppkalt etter 1. kone?Endre Nilsen Smedbakken, handelsmann, gifter seg, nr 8: Lenke Med Kari Olsdatter Melhus.Smedbakken er et gårdsnavn fra Frosta, men jeg finner dem ikke der i 1900.Tror dette kan være Enok Nilsen Smedbakken som forlover i Trondheim Lenke Han er handelsmann og bor i Trondheim.Tellingen fra Melhus 1865 Kari har en søster som heter Martha, kan være den samme som den han er forlover for. LenkeKandidat til Enok i 1865, militærtjeneste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Her er begravelsen til Enok Nilsen Loktuvals første kone, nr 11, kvinner Lenke Oline Larsdatter. Men det var vel handelsmannen Enok som var mest interessant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I bind XI av 'Frostaboka' side 544 finner jeg under Logtujalet: Enok Nilsen Logtujale født 1841 og død i 1906. Han var gift første gang i 1866 med Oline Larsdatter fra Lille Breivik(1842-1885), og gift 2 med Karoline Pedersdatter født 1844. Hun var enke etter Jon Larsen Viktil, og Karoline var datter av Peder Nilsen Baardsgjerdet i Skatval. Hans barn i 1.ekteskap:1)Anne født 1866 og 1935. Gift 1904 med Johan Arnt Enoksen Svean født 18672)Nikoline født 1969 og død 18723)Nikolaus født 18724)Bernt Martin født 18755)Johan Peter født 18786)Ole født 1880Kan Ole ha blitt gift med Kari Olsdatter etter 1900? Jeg skal se litt mer i bygdebøkene. Det er ikke sikkert jeg har funnet den rette her siden det skal være 2 Enok Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var visst ikke riktig Enok jeg hadde funnet, og på grunnlag av dåpen hans i 1842 fant jeg noe mer. Her er dåpen hans i 1842:LenkeForeldrene var Jon Nils Jonsen og Fredrikke Josefsdatter. De er i bygdebokas bind 11 ikke å finne der de er ført i 1842, men på en annen plass under Logtu(Solbakken eller Tinnråa). Der står det om dem: Nils Jonsen ble født i ca 1805 i Trondhjem, og gift i 1830 med Fredrikke Josefsdatter Vinnasvean født ca 1799 i Trondhjem(men Vinnasvean er ut fra det jeg vet på Frosta, så hun var kanskje der ved giftermålet??). Han var sønn av Jon Pedersen, og hun datter av Jon Hovd.Blant barna er ført Enok Nilsen Loktuvold født 1842, og han var vervet som gevorben ved det 7 batteri den 20.februar 1863. Han hadde eksamen ved det Kongelige norske artielleribrigades underoffiserskole i 1869. Samme året var han overkonstabel, og han var landvernssersjant ved det 9. batteri den 03.05.1872. Han ble overført til ulønnnet sersjant i henhold til Armekommandoens bestemmelser av 02.12.1872. Han ble permittert i 1 år fra 17.04.1873, for å reise til Amerika. Det foreligger ikke opplysninger om at han reiste, og når han eventuelt kom tilbake. Gift i 1881 med Kari Olsdatter Melhu8s født 1861 i Melhus. Hun var datter av Ole Estensen Melhus. Han er ved giftermålet beskrevet som handelsmann Smedebakken.Nils Jonsen og kona Fredrikke flyttet i 1868 til Nedre Stjørdalen. De hadde flere barn som jeg kan skrive om hvis det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Eva och Anne Lise! Tack för ert engagemang! Det är dock den Enok Nilsen som gifter sig 1881 6/9 med Kari Olsdatter Melhus jag söker. Det är ju uppenbart så att han i vart fall 1890 är handelsman i Trondheim, vilket framgår av Evas inlägg om att han är trolovar. Det är även riktigt att det var hans hustrus syster som gifte sig, vilket framgår av att fadern Ole Estensen ju är med. Det blir väl att söka i dopböckerna för Trondheim till att börja med. det verkar ju som att Enok inte finns kvar i Trondheim år 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Lenka virker ikke, jeg prøver å legge den inn en gang til. Enok Nilsen f. 25.02.1842, far Niels Johnsen, mor Frederikke Josephsdatter. Lenke Jeg har søkt etter paret (Enok og Kari) på baser både i Trondheim og på Ellis Island uten å finne dem igjen. De kan jo ikke bare forsvinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

De er heller ikke ført som utflyttet fra Frosta 1881-1887, og de fikk ikke barn på Frosta 1881-1884. Kan jo nevne at broren Johannes(1838-1912) flyttet til Skatval sammen med kona Lorine Karstensdatter Oldret i 1866, og søsteren Ingeborg Margrethe(1844-16.02.1921) var i Strinda sammen med ektemannen Ole Sivertsen Gulaker født 1848 i Skatval. De var i Brodalsmince i Strinda i 1875.Ole jobbet ved E.c.Dahls bryggeri. Det kan jo være at Enok og kona kanskje har vært innom noen av disse stedene eller Stjørdal der foreldrene bodde før han eventuelt dro til Amerika. Ingen søsken ble igjen på Frosta, og i tillegg til de nevnte var det bare en bror som døde som liten. Vegt det ikke ble bedt om informasjon om søskenene, men kanskje kan opplysningene være noen spor videre å følge opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

En Enoch Nilsen som er født i 1842, dør av nyresvikt i Trondheim i 1895. Nr 65 Lenke Men da må han ha skiftet yrke og denne var født i Trondheim. Er vel bare en navnebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kämpe

Eva! Detta kan mycket väl vara rätt Enok. Vi har ju sett handelsmän tidigare som inte har lyckats så väl! Jag tror att jag tillsvidare antar att dette är rätt Enok, till dess det 'dyker upp' någon annan som är mera rätt. Det verkar ju även som att hustrun ej heller finns i folkräkningen 1900, men hennes namn kan bli en ännu svårare nöt. Det verkar ju inte som att de får några barn i Trondheim. Tack så länge, hälsar Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.