Gå til innhold
Arkivverket

[#73398] Nilla Andersdatter født 06011864 fra Høland sin første ektemann


Gjest Jarle Schau
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarle Schau

Det eneste jeg vet er at han het Knudsen til etternavn og at han døde 13091890. Nilla er født og konf. i Høland. Datter av Anders Eriksen og Oline Amalie Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Nilla Andersdatter som barn 1865 hos foreldre: LenkeKan lete litt etter vielsen i kirkebøker. Der vil det vel fremgå hva ektemannen het og hvor han kom fra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Schau

Hei,Ja, Evt. i KB for 1890 da han døde. Nilla er registrert i Kristiania i 1900 som husholderske. Dette er jo etter hennes mann døde, så jeg vet ikke hvor de bodde. Høland eller Kristiania er jo sannsynelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, dette var litt vrient! Finner ingen Nilla som husholderske i Kristiania 1900. Har søkt både i Digitalarkivet og på RHD-folketelling. Kan du legge en lenke til ditt funn? Vet ikke om hun er registrert som Andersen eller Knudsen. Men har prøvd mange navnvarianter både med første bokstaver, ca. alder og fødested og yrke. Til nå uten hell.Hvor har du 1. ektefelle Knudsens dødsdato fra? Blir å lete etter nåla i høystakken uten flere fakta, er jeg redd. Har også prøvd mormonerdatabasen uten hell til nå.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha Carsten! Damen her passer jo bra med navn og alder, yrke og fødested. Det første mann blir blind på er jo øynene:-)Men jeg lette etter en enke og ikke en dame ført som ugift? Om 1. ektemann het Knudsen. d. 1890. burde hun vel vært ført som enke?Mulig feil i tellingen. Håper Herr Knudsens død kan finnes i kirkebøker, men hvor skal den letingen begynne mon tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra forslag, Finn! Her er Nilla fortsatt hjemme hos foreldre i 1875- LenkeHar prøvd å lete etter utflyttede fra området mellom 1880-1890 uten helle til nå?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Schau

Uklart om de hadde barn sammen også denne Knudsen og Nilla. Har ikke funnet noen. Når hun gifter seg på nytt er hun jo sannsyneligvis for gammel til å få barn. Ikke har jeg funnet noen her heller.Er vrien denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da giftet hun seg altså med den enkemannen hun var husholderske for:-) Lenke Samme damen som Carsten fant før her.Kan hende det går å finne den vielsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Otto Sigurd f. 20/7 1899 er en sønn. Det må vel da være Arne som er far og Nilla mor. Har søkt i diverse kirkebøker uten å finne dåpen. Dina Karoline f. 1888 i Trøgstad er vel dinas barn. Har ikke funnet dåpen. Arne har de samme røtter som min mor her i Vinger. Det går tilbake til Fagernes på Austmarka bl.annet. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg trodde Christian Kroghs gade hørte til Sagene menighet så jeg har søkt der for å finne ut hvem Otto Sigurds mor var, fant ikke dåpen der.Kan hende vi kan lete under Rikshospitalet? Han kan jo være født der?Finner heller ikke Otto Sigurd på Dis gravminner, dessverre.MVh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hustru til Arne Arnesen var nevnt som Sille Hansdatter. Jeg lurer på om det kan være dette paret som gifter seg her i Lier? LenkeI så fall flyttet de seg mye rundt omkring?Ser at datteren Dina K.er nevnt som en Martins. ved 1900-tellingen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det var nok rett ekteskap jeg fant i mormonerdatabasen . Her er kirkeboken for Lier:Se vielse 50. 1871 . Arbeider Arne Arnesen fra Kongsvinger. og Sille Hansdatter fra Sjaastadeie, Lier: LenkePussig at de skal ha fått en datter i Trøgstad? som nevnt i 1900-tellingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Arne Arnesen og Sille Hansdatter fant jeg to døtre f. på Strømsø i Drammen:Albertine Gustava f. 27 okt 1872 Strømsø Lenkeog Hilda Elise f. 26 des 1873 Strømsø .Mulig da at Sille er død tidligere enn antatt? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Arne og Silles barn i Strømsø og Bragernes har vi på plass. Ved vielsen i Grønland kirke 9/3 1902 er det anført i margen at Nilla var enke, og at hennes første mann døde 13/3 1890. Skifteattest av 3/3 1902. Arnes første kone døde 21/6 1898, skifteattest av 3/3 1902. Dette er også fra den samme kirkeboka. Det kan være så at Nilla var barnløs i sitt første ekteskap. Dina Karoline f. 1888 i Trøgstad har Martinsd. som patronymikon. Derfor må dette barnet være fra før et ekteskap med Knutsen. Adresseboka for Oslo må tas i bruk, finne ut av bosteder og mulige kirker de hadde behov for å bruke. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Arne og Silles barn i Strømsø og Bragernes har vi på plass. Ved vielsen i Grønland kirke 9/3 1902 er det anført i margen at Nilla var enke, og at hennes første mann døde 13/3 1890. Skifteattest av 3/3 1902. Arnes første kone døde 21/6 1898, skifteattest av 3/3 1902. Dette er også fra den samme kirkeboka. Det kan være så at Nilla var barnløs i sitt første ekteskap. Dina Karoline f. 1888 i Trøgstad har Martinsd. som patronymikon. Derfor må dette barnet være fra før et ekteskap med Knutsen. Adresseboka for Oslo må tas i bruk, finne ut av bosteder og mulige kirker de hadde behov for å bruke. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk Finn, da ble jeg litt klokere:-)Da bør vi vel lete etter en Martin i Trøgstad-området? Dina Karoline f. ca 1888 bør da være ført som et uægte børn med far Martin?Byarkivet og adressebøkene er nok et bra sted å begynne leting!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen til Arne Arnesen og Nilla Knudsen her 1902 , Nr. 36. LenkeGreit om andre vil lete etter Nilla og Knudsens vielse. Bare en tanke? Kan han ha vært far til Dina K. Martinsdatter f. 1888. Om Nilla var gift før 1890 med herr Knudsen, så er det en feilføring at hun er ugift i 1900-tellingen.Kan hende det fantes en Martin Knudsen? Bare en tanke?Skal bli spennende å se om noen finner løsning på denne gåten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det er henvist til en skifteattest etter Knudsens død i 1890, kan det vel være mulig å finne ut om det var barn i ekteskapet`Har ikke greid å finne noen Dina K. født i Trøgstad i årene 1887-1890 i kirkebøker derfra, men jeg kan jo ha oversett hennes dåp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.