Gå til innhold
Arkivverket

[#73408] Skifte e. Tellef Tellefsen og Anne Bentsdatter, Birkenes AA


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Benn Johan (49,50)Hjertelig takk for dine opplysninger og betraktninger. Din teori høres svært sannsynelig ut, og jeg har nå fått et godt svar på mitt spørsmål om hvem som var Tellef Tellefsens første kone. Tatt i betraktning at han allerede var gift med Lene Nilsdatter Uglandskog under skiftet, var det vel ikke å vente at vi kunne finne et annet gårdsnavn knyttet til han.Ellers lurer jeg på hvorfor Aanon Tellefsen Løvold står som en av underskriverne på dokumentnr. 20.Mvh.Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

En teori om hvor Tellef har sitt opphav: Jeg har lett i de fleste kirkebøker uten å finne verken han eller Aanon døpt, men heller til at de muligens kan komme fra gården Nesset i Birkenes, også kalt Steffensvold. Da Aanon giftet seg i Høvåg hadde han etternavnet Nessit. På 1700-tallet bodde en Tellef Alfsen Neset på gården og brukte halvparten, andre halvparten brukte Ole Guttormsen Mollestad. Det er ikke så mye Birkenes-boka skriver om Tellef, men han var 30 år i 1729 da han vitne i en sak, og han var 'barnefød udi Næsset som og kaldes Staffensvold'. Tellef fikk bygslebrev på Nesset av Ole Guttormsen i 1757. Han er siste gang nevnt i en sak på Rugsland i 1774 og er da kalt Tellef Alfsen Nesset.I 1789 er det skifte på Nesset etter Astri Tellefsdtr. som var gift med Niels Aanonsen. (Ikke funnet dette skiftet). De hadde døtrene Anne 21 og Berthe 16 år ifølge Birkenes-boka.Min teori er at Tellef Tellefsen har slått seg sammen med nabojenta i Uglandsskogen da hun ble alene. Dersom man ser på navna til barna til Tellef Tellefsen går Anne og Astri igjen, men Tønnes-navnet er jeg mer usikker på hvor har sitt opphav.Hvordan skal vi så finne bevis, det er tydeligvis ikke noe skifte etter Tellef Alvsen, og vet ikke hvem han var gift med. Ekstraskatten 1766 for Birkenes kan muligens gi noen svar, men hvor er den, på Riksarkivet, eller på Statsarkivet i Kr.sand?Nok en teori altså, men en plass må man jo begynne, og det hadde vært moro å få det på plass, for der er mange etterkommere som sikkert hadde satt pris på det.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Dette høres lovende ut. Ser at Ole Guttormsen Mollestad går igjen i begge de to siste innleggene dine. Er det noen forbindelse mellom Gunild Alvsdatter og Tellef Alfsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Berthe Nilsdatter Nesset ble gift i 1796 med Jens Terjesen Havene u. Østre Mollestad. Berthe var datter til Nils Aanonsen og Astrid Tellefsdatter Nesset. Forlover for disse var Tellef Uglandsskog og Peder Mollestad.De fikk sitt første barn i 1797 og Hellene Uglandsskov var fadder.Fikk sitt neste barn i 1799 og tre fra Uglandsskog var faddere: Tellef, Niels og Astri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Benn Johan 26Skiftet etter Aanon Tellefsen Erdvig i 1798 bekrefter våre antagelser om at Aanon og Tellef var brødre. Det står blant annet:1)... for skifteretten møtte den salig avdødes broder Tellef Tellefsen Uglandskoven2)... til verge for den umyndige Aasille Aanonsdtr ... hennes faderbroder Tellef Tellefsen Uglandskoven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

En oppsummering:Dersom vi har Tellef Alvsen Nesset (f. ca 1700) som far (ikke bevist)Barn:ca 1742-1797 Aanon Tellefsen gift 26.8 1770 m. Birthe Michelsdatter Løvoldca 1748-1930 Tellef Tellefsen Uglandsskog g.m Lene Nielsdatter Uglandsskog og 2. g.m Anne Bentsdatterca ?-skifte 1789 Astrid Tellefsdatter g.m. Niels Aanonsen (vet ikke om hun er en søster, men meget sannsynlig pga barnebarnas dåp hadde faddere fra Uglandsskog)ca 1752-1827 Siri Tellefsdatter g.m. Tosten Syvertsen Rebstad (heller ikke bevist at hun var en søster, men sannsynlig pga faddere fra Uglandsskog)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Blant skiftekortene på arkivet i Arendal er det under Steffensvold en henvisning til Bispeark pk 13. På kortet står følgende: 1766 23/6, Stefffensvold får plass i 16.stolen i kyrkja. Oppsitter: Tellef Alfsen. Sjå ellers Hellerslien. I Birkenes II Hellerslia-ætta s.124 er omtalt Astri Olsdotter fra Vestre Mollestad. På side 125 under merknader 2. står det: Foss-Mollestadætta. Astri var datter til Ole Povelsen V.Mollestad.Under Mollestad s. 90 er nevnt ei brordatter av Oluf Povelsen. Hun heter Torbør Sigvarsdatter. Hun var tidligere gift med en Bjørn Alfsen. Dette blir veldig spekulativt, men jeg kaster likevel ut spørsmålet: Kan Tellef Alfsen være i slekt med Bjørn Alfsen?Kanskje fins det andre opplysninger under Hellerslia som kan kaste lys over Tellef Alfsen? Ellers vil jeg søke videre etter skiftet til Astrid Tellefsdatter i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Benn Limann

Jeg har fått vite at Skifteforretninger etter Astri Tellefsdatter ble holdt den 07.07.1789 på plassen Nesset under Staffensvoll og den 06.11.1789 i Lillesand. Skiftet finnes innført i Nedenes sorenskriveris skifteprotokoll nr. 27 (1788-1791), folio 648b-649b.Manntallene i forbindelse med ekstraskattene i årene 1762-1772 finnes i Riksarkivet. Når blir denne skifteprotokollen tilgjengelig på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg har fått vite at Skifteforretninger etter Astri Tellefsdatter ble holdt den 07.07.1789 på plassen Nesset under Staffensvoll og den 06.11.1789 i Lillesand. Skiftet finnes innført i Nedenes sorenskriveris skifteprotokoll nr. 27 (1788-1791), folio 648b-649b.Manntallene i forbindelse med ekstraskattene i årene 1762-1772 finnes i Riksarkivet. Når blir denne skifteprotokollen tilgjengelig på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg har i dag fått de aktuelle manntallslistene for åra 1766 og 1767 i forbindelse med Ekstraskatten i Birkenes.Tellej Alvsen er oppført på Staffansvold i 1767 sammen med tre barn: Helge Tellejsdatter, Tellej Tellejsen og Siri Tellejsdatter, I 1766 er disse tre barna innført under Vestre Mollestad, men der er ikke Tellej Alvsen nevnt. Nils Aanonsen og Astri Tellefsdatter er begge listet under Vestre Mollestad i 1766. Er dette ”vår” Astri Tellefsdatter? Er det mulig at de yngste barna har bodd hos storesøster Astrid før 1767, og at den eldre broren Aanon allerede var ute av redet?Videresender manntallslistene over e-mail til Benn Johann.Mvh Benn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Dette var interessant og oppklarende. At disse personene er listet under Vestre Mollestad behøver ikke å bety så mye for Nesset var et underbruk under Vestre Mollestad. Jeg mener vi har fått bekreftet at Tellef og Siri er barn av Tellef Alvsen, og Aanon var nok flyttet, han var jo godt over 20 år da. De yngste barna har nok bodd hos Astri Tellefsdatter som du sier, og jeg er rimelig sikker på at Astri er søster til de andre, der er så mye som taler for det. Men Helje visste jeg ikke om, kan vi finne ut noe mer om henne tro. Vi har i alle fall kommet et ledd lenger bakover, men hvem var Tellef Alvsen, og hvem var han gift med?Tusen takk for mantallistene, meget interessantMvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Noen tanker om Tellef Alvsens opphav.I innlegg (52) får vi vite at Tellef Alvsen var 'barnefød udi Næsset som og kaldes Staffensvold'.- Vi vet også at han oppholdt seg der i store deler av sitt liv. Så kan vi lure på om han var i (fjern) slekt med folket på Vestre Mollestad.På Haabesland er det dsk etter Giertrud Poveldtr i 1699. Hun var gift med Niels Knudsen Haabesland (1612-ca 1689). Giertrud var fra Vestre Mollestad og søster av Oluf Povelsen som i sin tid eide 1/4 i Vestre Mollestad og hele Nesset. Giertrud og Niels hadde blant anna dattera Anne som i 1699 gifta seg med Olve Tellefsen Spjode. Tveite II s. 90 og 142.Navnet Olve var vanlig i de indre bygdene av Aust-Agder; hvor vanlig det var i Birkenes kjenner jeg ikke til. Uansett står han oppført som Alfe Tellefsen på skiftekortet fra 1699. Med bakgrunn i disse opplysningene tenkte jeg at det kunne være verdt å undersøke hvor det ble av Anne Nielsdatter Haabesland og Olve Tellefsen Spjode. Overtok de på Spjode/Spjote og fikk etterkommere der? Eller reiste de andre steder hen?En annen kilde som må undersøkes, er Manntallet av 1701 for Birkenes. Dersom vi er heldige, fanger vi opp Tellef Alvsen med far der. Er det noen som kan si om vi finner dette manntallet på Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Interessant dette. Ifølge Birkenes Gard & grend bodde Olve på Skaregrøm i Fjære i 1706 der han blir stevnet for gjeld. I 1722 lyser Olve sin pengemangel til løysing av gården Spjote på vegne av sønnen Tøllof Olvesen som var 10 år i 1701. Siste gang man hører om Olve er i 1731 da han vitner i en sak om Tjøntveit. Han er da 77 år og kalles Ulve Tellefsøn Storemyr, altså var han da i Vestre Moland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Denne Tøllof Olvesen på Spjote var vel noe for gammel til å være identisk med vår Tellef Alvsen. Dessuten er Olvesen og Alvsen to forskjellige navn.På Monen var det 23.09. 1718 skifte etter Tarald Andersen. Han var gift med Aase Alfsdatter og de hadde barna Anders, Alf og Siri. Aase var datter av Alf Bjørnsen Birkeland f ca 1620, d før 1694 og første gang gift med Torbør Sigvarsdattter Birkenes-Mollestad. Anders Taraldsen ble lagrettemann i 1723. Men hvor ble det av Alf Taraldsen;han blir i 1718 oppgitt til å være 30 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

I Vegusdal gards og ættesoge s. 749 under Furholt står det om Gunvor Olsdtr Furholt som døde i 1718 at hun var gift 3 ganger. Andre mannen hette Alv Eivindsen Fidje som døde i 1699. De hadde fire barn, Tellef d.e. som kom til Uldal i Mykland, Tellef d.y. som er i Høvåg sogn i 1759, og Ole og Leif som er født i 1698. Denne Tellef d.y. er litt interessant siden han var i Høvåg i 1759, men hvor disse opplysningene er funnet vet jeg ikke. Det eneste jeg ikke får til å rime er at det står som nevnt at 'vår' Tellef Alvsen var barnefødt i Nesset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk for tilbakemeldinger, Benn Johan.Først en korreksjon. Bjørn Alvsen Birkeland levde fra ca 1653 til 1703.Jeg gjorde et søk på Family Search IGI i Vestre Moland med Tellef Alvsen som far, men fikk ingen barn opp. Dersom vår Tellef Alvsen var bosatt i Høvåg i 1759, skulle vi kanskje tro at barna Aanon, Astrid, Tellef og Siri var født der. Heller ikke andre søk i Aust-Agder og Vest-Agder på denne barneflokken ga noen tilslag. Det kunne tyde på at alle er født i Birkenes.Men jeg finner heller ikke noen Tellef Alvsen oppført på Staffensvoll/Nesset i manntallet for Birkenes i 1701, og derfor har jeg grunna litt på hva det kan skyldes. Var det kanskje slik at bare jordeigere og barna deres ble oppført i manntallet? Eller var Tellef Alvsen født på et noe senere tidspunkt, for eksempel rundt 1710? Gitt at Alv Taraldsen i innlegg 64 ikke er gift og har barn andre steder, ville det være av interesse å undersøke mer om han. For øyeblikket forsøker jeg å finne saken på Flak i 1729, der Tellef Alvsen vitner, i pantebokregisteret. Hva står det egentlig i det tinglyste dokumentet om fødested og alder til Tellef Alvsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg forstår ikke helt hvorfor inlegget mitt (66) ikke ble registrert med mitt navn på inngangssiden. Her er noe som ikke stemmer helt. Var det feil på hovedløkka?Med vennlig hilsenBenn Limann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Skiftet etter Astri Tellefsdatter fant sted den 07.07.1798 på plassen Nesset under Steffensvoll. Tilstede var enkemannen Nils Aanonsen. Døtrene var Anne, 21 år og Berthe 16 år. Berthe er kalt Olsdatter her. Er det en feilskriving? Ved vielsen står det vel Nilsdatter. En må vel tro at Astri og Nils gifta seg omtrent da Tellef Alvsen ble oppsitter på Nesset, altså 1767.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24275/678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Birkenes Gard og Grend side 247 opplyser at Tellef Alvsen møtte med bygslebrev på Steffensvold på Sand Ting i 1758. Det må la seg gjøre å dokumentere denne opplysningen i tinglysingsdokumenter for eiendom. Jeg antar at slike dokumenter fins på Statsarkivet i Kristiansand. På Digitalarkivet er de ennå tilgjengelige. I bygdebok for Vegusdal side 749 står det altså at Tellef d.y. Alvsen Fruholt oppholdt seg i Høvåg i 1759. Et tinglyst dokument fra Fjeldal i Vestre Moland i 1757 er undertegnet av Tellef Froholt som vitne og bekrefter vel langt på vei det bygdeboka sier. Om Tellef d.y. Alfsen Fruholt er identisk med Tellef Alvsen Nesset/Steffensvoll er ennå ikke bevist, men det er vel verdt å finne ut mer om han. Står han f.eks oppført i Manntallet for Ekstraskatt i Høvåg i åra 1766/1767? Permanent bildelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Fikk tilsendt Ekstraskatten 1766, 1767, 1768 for Birkenes fra Riksarkivet i går og skal få det ut på digitalpensjonatet så fort som mulig. Har sett igjennom listene etter andre kona til Tellef Tellefsen Uglandsskog, Anne Bentsdatter, men hun er ikke å finne i skattelistene, og de inneholder mange navn. Trolig er hun utenfra, kanskje fra Tveit der Bent-navnet er mye brukt. Ellers burde det være mulig å finne henne dersom hun ikke er fra Birkenes eller Tveit. Har dessverre ikke bygdebøkene fra Tveit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Flott at du legger ut Ekstraskatten,Benn Johan!Ser at jeg blander sammmen gårdene Furholt i Vegusdal og Froholt i Vestre Moland/Høvåg. Pussig at begge disse personene skulle hete Tellef. Uansett er det av interesse å underesøke om Tellef Alvsen Furholt var i Høvåg i 1766/1767.Når det gjelder Anne Bentsdattter, sier bygdeboka for Tveit at hun var fra Foss i Tveit. Har noen data som sier at foreldrene hennes var Bent Jensen Foss Kvikshaug f: 1690 d: omk. 1748 og Astrid Larsdtr Vindsland f: 1710 d: 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Her er skiftet etter Astrid Larsdtr Foss (Vinsland). LenkeEllers så står det en del i Fjære bygdebok om farfar til Bent Jensen Foss.Faren het Jens Bentsen f. ca 1648, var knekt i 1670 og gift med Elen Christensd. De kom til Østre Foss i Tveit.Far til Jens var Bent Jensen ca 1615-1688 og gift med Elsebeth Pedersdatter Kvikshaug. De hadde barna. Thomas, Jens, Berthe, Gro, Gundvor og Ephie.Far til Elsebeth var Peder Hansen, nevcnt på Kvigshaug i Fjære fra 1609 til 1655 og han var gift med ei Merette. De hadde barna Jan og Elsebeth.Mulig du har dette fra før, men nevner det her. Står ganske mye om Peder Hansen Kvigshaug i Fjære Bygdebok bind 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Mange takk for data angående Ane Bentsdatter Foss og hennes far Bent Jensen Foss/Kvikshaug. Jeg hadde ikke noen opplysninger fra Fjære bygdebok fra før.Dersom jeg har forstått det rett, fikk Bent Jensen og Astri Larsdatter to barn i sitt ekteskap: sønnen Jens Bentsen Foss og dattera Ane Bentsdatter ....... Jeg klarer ikke helt å tyde stedsnavnet som står etter Ane Bentsdatter. Er første bokstaven U eller H? Bekrefter dette skiftet etter Astri Larsdatter at dattera hennes Ane Bentsdatter kom til Uglandskogen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Det som står etter Anne Bentsdatter er alderen 22 aar gammel. Dette bekrefter ikke at hun kom til Uglandsskog, for hun var ikke blitt gift med Tellef Tellefsen da. Etter skiftet skal hun være født ca 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.