Gå til innhold
Arkivverket

[#73408] Skifte e. Tellef Tellefsen og Anne Bentsdatter, Birkenes AA


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Så vidt jeg kan se var Tellef Tellefsen Uglandskov bror til avdøde Aanon Tellefsen Erdvig. Aasille Aanonsdtr var datter til Aanon Tellefsen. Hun var født i 1771 på Løvold i Høvåg. Men Tellef Tellefsens fødsel finner vi ikke i Vestre Moland og vel heller ikke Aanon Tellefsens? Kan Tellef Olsen AaasEiejord f. 1705 ha vært husmann på Ejdjord? Han oppholdt seg i Vegusdal i 1734, ifølge bygdeboka for Vegusdal. Forøvrig hadde han ei søster med navn Siri. Er det noen fra Høvåg her på forumet som har kunnskaper om temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Tellef Olsen hadde en sønn Thomas til dåpen i Vestre Moland(Høvåg) 28.11.1745. Jeg tolker stedsnavnet som Røsnæs men har ikke klart å plassere det. Lenkemvh. Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Foreldre til Aanen Tellefsen Erdvig (Ærvig) er såvidt jeg forstår fra skifter i Høvåg/Vestre Moland: Tellef Aanensen Eigeland -1763 og Siri Jonsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Det høres lovende ut. Med Ånon og Tellef som brødre og med en mor som hette Siri er det ikke umulig at de hadde en søster Siri, oppkalt etter sin mor.mvh. Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg ser ikke bort fra at jeg har vært litt for snar da jeg leste skiftet etter Aanon Tellefsen (innlegg 24). Det ville være fint om vi kunne ta opp igjen relasjonen mellom Aanon Tellefsen og Tellef Tellefsen Uglandskog slik den kommer fram i dette skiftet.MvhBenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Dersom vi ser på dåpen til Aasille Aanonsdatter 22.09 1771, så finnes Tellef Tellef Westerhuus blant fadderne. Tellef kjøpte Uglandskog i 1772, så han må ha bodd i Høvåg inntil da. Men der er også en fadder som heter Tellef Joensen (Odden ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Vielsen mellom Aanon Tellefsen Nessit og Birthe Michelsdatter Løevold den 26. August 1770. Forloverne kommer fra Westerhus i Høvåg og Lømsland i Tveit. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Har kikket nærmere på Aanon Tellefsen og tolker etternavnet som Skoleholder. Han var altså lærer (dersom dette er samme Aanon, noe jeg er rimelig sikker på). Dette kan stemme godt med Uglandskog-ætta i Birkenes for det er en svært begavet ætt som har fostret mange høyt utdannede personer. Manga av barna som ble konfirmert i ætta etter Tellef Tellefsen fikk karakterer som 'meget gode kunnskaper'. Men spørsmålet er fortsatt, hvor er de født? Koblingen til Øvre Eigeland er feil, for den Aanon Tellefsen var gift med en annen kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Slenger ut en ide: Kirkebok for Evje den 5. juli 1740 gifter Tellef Tellefsen Galteland seg med Astri Michelsdatter Omland. Har funnet barna Siri døpt 8/12 1742, Targier 5/3 1746 og Tellef i april 1750. Et av barna til Tellef Tellefsen Uglandsskog var døpt Astri. Kan dette være noe å bygge videre på mon tro?Nå har det seg slik i dette området at de døpte barna i enten Evje, Hornnes, Iveland eller Vegusdal, alt ettersom hvor presten var. Har ikke sjekket alt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg blir ikke helt ferdig med skiftet etter Aanon Tellefsen Erdvig i 1797. Når Tellef Tellefsen Uglandskog ble nevnt i dette skiftet, antar jeg at det må skyldes familiære grunner? Vi har slått fast at de to ikke er brødre. Det viser skiftet etter Tellef Aanonsen Eigeland. Men dersom jeg har lest rett, hette kona til Tellef Aanonsen Eigeland Siri Joensdatter. Kan Siri Joensdtr i et eventuelt tidligere ekteskap ha vært gift med far til Tellef Tellefsen Uglandsog? Var med andre ord Tellef Aanonsen Erdvig og Tellef Tellefsen Uglanskog halvbrødre? Et slikt forhold kunne forklare at Tellef Tellefsen kanskje var et verge for Aasille Aanonsdatter og at han hjalp henne med å ivareta hennes økonomiske interesser.Jeg understreker at det jeg har skrevet her kun er en arbeidshypotese. Første spørsmål blir da: Når gifta Aanon Tellefsen Eigeland seg med Siri Joensdtr? Gir denne hypotesen plass til en hypotetisk Tellef Tønnesen som far til Tellef Tellefsen Uglandskog?Ellers må jeg si at at innlegg 22 til Gunnar Paulsen høres veldig spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Når Aanon Tellefsen gifter seg i 1770 er han kalt Nessit(Nese). Etter hva jeg kan se gjelder dette enten gården Neset i Høvåg eller bruket Neset under Eftevåg i Randesund. Birthe Michelsdatter er kalt Løevold. Her er også Aanon og Birthes datter, Aasille født. Denne plassen har jeg ikke funnet. Birthe er imidlertid født på Gløtingvåg i Høvåg. To yngre søsken til Birthe (Else 1741 og Tønnes 1745) er født på Eftevåg. Nå betyr stedsangivelse ved giftemål ikke all verden. Det kan jo tenkes at de bare har vært i tjeneste her.mvh. Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Koblingen til Eigeland kan dere se bort fra for Aanon Tellefsen øvre Eigeland gifter seg den 29.05 1772 med Joran Andersdatter Grimenes.LenkeMvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Family Search(IGI) Tollef Tollefsen, født 9.mars 1749 Hovaag,Vest-Agder. Foreldre:Tollef Nilsen,Ingeborg LarsenDette er innsendt informasjon uten Batch-number.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Det må være feil. I kirkeboka står det da tydelig Foreldre: Lars Nilsen og Martha Tellefsdatter på den Tellef som er døpt 9. mars 1749. Lenkemvh. Gunnar Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Skjøtet til Tellef Tellefsen er tinglyst 13.10.1772. Arkivreferansen er Nedenes pantebok nr. 12 (K) 1770-1774, folio 255b, dokumentnr. 19. I skjøtet står han kun skrevet med Tellef Tellefsen. Vi får altså ikke vite hvilken gård han hadde tilknytning til.Helt i slutten av dokumentnr. 20 står Aanon Tellefsen Løvold oppført.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Innlegg (47)Jeg synes det er vanskelig å tyde skrifta i dokumentnummer 19. Derfor trenger jeg lesehjelp til å forstå hva som står skrevet mellom Nielsdtr og med Tellef Tellefsen på første side.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Slik jeg tolker det står det Lene Nilsdatter og det kan godt stemme for i 1758 er det skifte i Uglandsskogen etter Niels Pedersen som først var gift med Anne Anstensdtr Qvaase og 2. gang med Christence Nielsdtr. I 1758 levde døtrene Lene 4 år og Marte 1 år.En teori: Jeg tolker det ut fra skiftet at Tellef Tellefsen giftet seg med den unge Lene som satt alene i Uglandsskogen i 1768, og at det er første kona hans. Oppkallingen kan også stemme med Hellene (som er likt Lene), og også Nils går igjen blant barna til Tellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Gikk litt fort det jeg skrev i natt: Dersom vi ser på Uglandsskogen er det et skifte i 1744 etter Peder Nielsen, og andre kona Ellen Sørensdatter levde da. De hadde barna Ole Pedersen, som bodde på Buene i Vestre Moland, Nils Pedersen som var 31 år og hjemme og Ragnhild, alle fra første ekteskap. I 2. ekteskap levde dattera Marte som var 16 år og hjemme hos mora. Niels Pedersen giftet seg i 1749 med Anne Anstensdatter Qvaase. 2. gang med Christence Nielsdtr. som det er skifte etter i 1758, og 3. gang med Gunild Alvsdatter. Ved skiftet i 1758 levde døtrene Live (Lene) 4 år og Marte 1 år. Da det var skifte etter Niels Pedersen i 1768 levde kun datteren Lene, 14 år. Hun ble alene i Uglandsskogen og formynder ble Ole Guttormsen Mollestad, da ingen fød werge her i egnen, heter det.Slik jeg tolker det ut fra panteboken så står det noe om Lene Nielsdatter og litt senere hendes mand Tellef Tellefsøn. Lene var født i 1753/54, og de kan ha giftet seg veldig unge, omkring 1770, men Lene må ha dødd ikke lenge etter. Tellef fikk dattera Hellene i 1772 ifølge alderen da hun døde, men ifølge skifte er hun født i 1775. Hellene kan godt være oppkalling etter eventuelt første kona Lene, og også Nielsnavnet kommer inn i slekta ved sønnen Niels som ble født ca 1785.Jeg har lett etter 1. ekteskap til Tellef i de fleste kirkebøker, men ikke funnet ham, så det er dermed sannsynlig at han ble gift i Birkenes/Tveit i 1. ekteskap.Mvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.