Gå til innhold
Arkivverket

[#73408] Skifte e. Tellef Tellefsen og Anne Bentsdatter, Birkenes AA


Gjest Benn Limann
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Limann

Jeg setter opp forbindelsen mellom Anne Bentsdatter Foss og Guttorm Bentsen Hjelmeland slik jeg har fått den tilsendt. Tar gjerne mot kommentarer. Etterkommere etter Guttorm Bentsen Hjelmeland 1 Guttorm Bentsen Hjelmeland f: 1385 d: omk. 1443 2 Henning Guttormson Blaker ..... nn Nilsdtr Munk . 3 Bent Henningson Munk f: omk. 1470 d: 1532 ....... Åse Eivindsdtr Skinsnes f: 1490 .. 4 Jens Bentson Fuskeland Stausland f: 1505 d: omk. 1552 ......... Gunhild Torsteinsdtr Raudaberg f: omk. 1510 d: i .... 5 Bent Jensson Stausland f: 1543 d: 1607 .......... Berte Rasmundsdtr Abildsnes d: 1622 ...... 6 Jens Bentsen Stausland Foss f: 1565 d: 1645 ............ Gunvor Olsdtr Hamre ....... 7 Bent Jensson Foss Kvikshaug f: 1615 d: 1688 ............. Elisabeth Pedersdtr Kvikshaug ......... 8 Jens Bentsen Foss Kvikshaug f: 1648 d: 1726 ............... Eli Kristensdtr .......... 9 Bent Jensen Foss Kvikshaug f: 1690 d: omk. 1748 ................. Atrid Larsdtr Vindsland f: 1710 d: 1770 ............ 10 Anne Bentsdtr Foss f: 1748 d: 1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Benn Limann

Har mottatt flere data fra Riksarkivet. Ekstraskatten for Høvåg i oktober, november og desember 1767 samt hele året 1768 viser at en Tellef Alvsen satt på nr 137 Savaasen. Sammenholdt med opplysningene om en Tellef Alvsen på Nesset i Birkenes i 1767 må en vel tro at det dreier seg om to personer med samme navn. Er det noen her på forumet som har utfyllende data om Tellef Alvsen på Savaasen i Høvåg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Denne Tellef Alvsen som er på Sauaasen i Høvåg i 1762-63 under Ekstraskatten, kan meget vel være den samme Tellef Alvsen som er på Staffensvold i 1767-68. I 1768 er han nevnt under fattige sammen med Helge Tellefsdatter, Tellef Tellefsen og Siri Tellefsdatter. Denne Helge (Helje) som jeg til nå har trodd var dattera, kan meget vel være kona til Tellef. Derfor er det jo naturlig å kalle den ene sønnen Tellef Tellefsen, og Tellef kalte jo også sin eldste datter Helene som jo er en annen skrivemåte for Helje. Dersom dette er den Tellef som kom fra Furholt i Vegusdal, er det imidlertid litt rart at ikke mora Gunvor er blitt kalt opp som var gift med Alf Eivindsen Furholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takker for tilbakemelding, Benn Johan.Jeg har nok blanda termene en tanke. Opplysningene for 1762-63 er ikke manntall av Ekstraskatten, men restanselister over manglende betalt skatt. Uansett befant en Tellef Alfsen seg på Sauaasen i 1762-1763. Har mottatt noen supplerende opplysninger fra Riksarkivet i dag , men er usikker på hvordan de skal vurderes i forhold til Tellef Alfsen på Staffansvold i 1767-68.Opplysninger i ekstraskatten 1766-1767 for Høvåg'Som nevnt finnes det ikke skattemanntall over ekstraskatten for Høvåg. I restanselistene over manglende betaling i 1766 og 1767 er det ikke nevnt noen Tellef Alfsen. I til- og avgangslistene for 1766 er det ikke nevnt noen ved det navn, og fra 1767 er det ikke bevart slike lister med navneopplysninger.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Tellef Alvsen Saugaasen var nok ikke vår mann. Han døde nemlig ifølge Kirkeboka for Vestre Moland 14. januar 1769 i Høvåg 72år gammel. Men gardmannen på Saugaasen kan ha vært identisk med Tellef d.y. Alvsen fra Furholt i Vegusdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Her kommer en ny teori om kona til Tellef Alvsen. Dersom hun er den Helje Tellefsdatter som er nevnt i ekstraskatten 1766-68, så er nok hun ganske sikkert datter til Tellef Olsen og Aase Gundersdatter som bodde på Steffensvold på begynnelsen av 1700-tallet. Det var skifte etter Tellef på Steffensvold 22.07 1736 og 6 barn er nevnt på skiftet. Ole, boende på Østerøen i V. Moland, Gunder 22, paa seyladsen udenlands, Abraham 17, Giertru 28, Helgie 25 og Ingeborg 20 aar.Helje var altså født omkring 1711 og ikke gift i 1736, men kan ha giftet seg med Tellef Alvsen ikke lenge etter. Kona til Tellef Olsen hette Aase og dette navnet går igjen hos dattera til Tellef Alvsen som var gift med Tosten Syversen Refstad.Hvor Tellef Olsen og Aase Gundersdatter kom fra vet jeg ikke, men fikk i dag oversendt 1701 manntallet fra Riksarkivet, og skal legge det ut på Digitalpensjonatet etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Beklager at jeg ikke har sett innlegget ditt før, Benn Johan. Det er dette skiftet på Nesset som er omtalt under.Et giftemål mellom Tellef Alvsen og Helje Tellefsdatter mellom 1736 og 1740 kunne passe bra. Ser at Ole Tellefsen som bodde på Østerøen i Vestre Moland var gift. Skal vite hvem han var gift med? Navnet Abraham går igjen i slekta senere. Men dattera til Tellef Alfsen som var gift med Tosten Syversen Refstad hette vel Siri, IKKE Aase. Finner du ellrs noe av interesse i skiftet som ikke er nevnt i Gard og Grend I ?Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24261/269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Unnskyld, forklarte meg litt dårlig. Jeg tenkte på et av barna til Tosten Syversen Refstad og Siri Tellefsdatter. Hun var døpt Aase. Abraham Tellefsen er en av mine aner, og har en del om ham. Han døde den 26.5 i 1774, men har ikke funnet skifte etter han. Mulig det er i en av protokollene uten register. Har ikke begynt å lete der. Finner ikke Ole Tellefsen blant fadderne til Abrahams barn. Har lett etter Ole lenge jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Fant giftemålet til Ole Tellefsen, han er skrevet med Mollestad som etternavn i Vestre Moland 1734. Lenke. Har ikke kunnet finne noen barn etter dem.Abraham Tellefsen, glemte jeg å skrive, døde på Flørnes i Vestre Moland, gift med Marthe Andersdatter Mæbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Fint at du fant giftemålet til Ole Tellefsen. To av de mannlige medlemmene i familien har altså dradd til Vestre Moland og en av dem har vært på sjøen.Tellev Alvsen hadde den 27.06.1757 fått bygselbrev av Ole Guttormsen på plassen Steffensvold under Vestre Mollestad. Det fremgår også at Ole Guttormsen skulle betale de årlige skatter og kontribusjoner som fulgte med plassen mot å bruke halvparten av plassens åker og eng.-Men det var først i 1766 han ble oppsitter, og først i 1767 er han oppført i manntallet over Ekstraskatten for Birkenes. Oppsitter betyr vel at han drev plassen.Gitt at Tellef Alvsen og Helje Tellefsdatter gifta seg omkring 1740. Hvor har de oppholdt seg fra 1740 og framover? Kanskje har Helje og barna bodd på Steffensvold fra 1757, mens Tellef har vært i tjeneste på en gård (utenfor Birkenes). Kan denne Tellef Alvsen Froholt i Vetstre Moland være en kandidat? Jeg vet egentlig lite om hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Det er en Ole Tellefsen Østerøen i Vestre Moland som gifter seg med Anna Børgesdatter Aarsnæs på slutten av 1748. Er de samme Ole Tellefsen som gifter seg på nytt?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Det er samme Ole Tellefsen som gifter seg på nytt for Elen Østerøen døde i 1748. Her dør Ole Tellefsen 27.04 i 1772, nå bor han på Indre Årsnes i Høvåg. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Nå har jeg gått igjennom manntallet for Birkenes i 1701 og her finnes ingen Alv som kan være kandidat som far til Tellef Alvsen. Finner heller ikke Tellef Olsen, hverken i manntallet i Birkenes eller vestre Moland 1701. Der er en Alv Tellefsen på gården Langedal i Vestre Moland, men han er 85 år i 1701. Forøvrig finner du manntallet i Vestre Moland under tema 74073. Dette åpner opp for at det kan være mulig at de er kommet fra andre steder som muligens har kirkebok, og at det går an å finne noe ut om dem der. Klarer ikke å finne noe skifte etter Ole Tellefsen på Indre Årsnes etter fort å ha kikket igjennom registrene i skifteprotokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Hva med vitneutsagnet til Tolli Alfsen i 1729 i saka om Flaksvand bom. Der sier han at han var 30 år og 'barnefød udi Næset som også kaldes Staffensvold.' Kan faren ha vært en Alf som døde like før 1701?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Benn Limann

Hvordan forholder man seg til utsagnet i innlegg (90) som ikke lar seg forene med det som framkommer i innlegg (89 )? Eller er motsetningen bare tilsynelatende? Benn Johan: En kilde skriver at både Rislaa og Senumstad har Alv-navnet. Fins der overhodet ingen tilknytning til Tellef Alvsen på på Steffensvold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

I Vegusdals gard og ættesoge side 664 står det om Alv Alvsen som var sønn til Alv Leivsen som bodde på Senumstad. Alv Alvsen var gift med Joran Tellefsdatter Aas og ifølge Vegusdalsboka fikk de en sønn Tellef, født 1705 som døde 1 år gammel. Jeg har funnet en sønn Tellef, født 1 søndag etter Trinitatis i 1706, døpt i Iveland.LenkeVidere står det at Alv flyttet til Haugland i Vegusdal og er nevnt der i 1723, men dødstallet til Alv i Vegusdalsboka, 1775, må være galt for da ville han vært rundt 100 år tipper jeg, kan nok heller være dødsåret til sønnen Alv, født i 1709. Dersom man kan finne det riktige årstallet til Alv og et eventuellt skifte, kan det gi svar på mye. Her er det snakk om å lete, men det er absolutt en aktuell kandidat, bortsett fra det utsagnet om å være barnefødt på Steffensvold. Vet jo heller ikke noe om Joran og Alv før 1705, da kirkebøkene begynner dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg kan ikke finne Tellef, døpt 1705 i Iveland. Er det mulig at Vegusdal gard og ættesoge side 664 har forveksla 1705 og 1706? Eller har jeg oversett noe?Men navna på barna til Alv og Joran passa godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Naturligvis var den første sønnen Tellef Alfsen døpt i Vegusdal kirke i 1705, IKKE i Iveland. Her er lenkeLenkeSlik jeg ser det, er (91)Tellef Alfsen døpt i 1706 en veldig interessant kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Her er en Tellef Alvsen som 1. januar 1726 forlover seg med Gjertrud Tellefsdatter, kan det være den Tellef som ble født i 1726? Nederst på neste side gifter de seg. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Undersøkt litt mer, denne Tellef har Tellef Uldal som forlover, så det er nok den Tellef som kom til Høvåg fra Furholt i Vegusdal. Bror hans var Tellef Uldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Benn Limann

Ifølge Vestre Moland kirkebok døde Giertrud Tellefsdatter Saugaasen 2.mai 1767, 70 år gammel.Det kan ikke være tvil lenger om at Tellef Alvsen Saugåsen i Høvåg er identisk med Tellefd.y. Furholt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Dette er en meget interessant debatt, som kan tjene som forbilde for oss amatører. Det er imidlertid litt skuffende at ingen har følt seg kallet til å kommentere herr Limann's anerekke i (76)? En bekreftelse av denne ville være av stor interesse for mange, bl.a. etterkommere av lagmannen Bent Henningsson på Holum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Ref. 76-99: Kan noen bekrefte at Bent Henningsson var sønn av Henning Guttormsson Blaker, og er Henning isåfall identisk med ombudsmannen i Nord-Gudbrandsdal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.