Gå til innhold
Arkivverket

[#73412] Eline Christensdatter - bindeleddet mellom Aspa, Skrova og Hafstad?


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Eline Christensdatter gift med Jens Hallandsfar var oldebarn av Arne Trondsen til Husby (Aspa) og farmor til Nils Nilsen Hafstad (Førde) [url="http://www.arkivverket.no/bergen/publikasjoner/artiklar/slektgard/hafstad.html>LenkeEneste forbindelsen jeg kan finne mellom Eline og Arne Trondsen er gjennom Arnes datter Jorann gift med Bjørn i Skrova og deres datter Ingeborg gift med bergensrådmannen Christen Torbjørnsen.Så vidt jeg skjønner av tidligere debattråder, var Eline ikke etterkommer av den andre, ikke navngitte datteren til Jorann og Bjørn i Skrova. Hun var gift med en annen rådmann, Olav Jonsson. Se bl.a. LenkeHvis dette er korrekt, slår jeg beina unna det jeg selv skriver i (95) i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Besynderlig, men forsøk 4.linje i (95) her:LenkeSigrid Torsteinsdatter var riktignok ett av Anngerd Arnesdotters og Torsteins fem barn. Men jeg kan ikke finne noen annen forbindelse mellom henne og Eline Kristensdatter enn den jeg selv har laget.Er det noen som vet hvem Sigrid var gift med, om noen?Ellers slår det meg at denne Aspa-slekta gjennom gifte eller arv var involvert i et enormt antall jordeiendommer fra Lofoten i nord til langt ned på Vestlandet.Denne på tvers-granskingen viser bl.a. at Erik Audenson på Kvalvåg var femmenning av Eline Christensdatters sønn Nils Jensen Hafstad. Erik var likeså i slekt med jekteskippere og bergensfarere i Lofoten. Dette forklarer kanskje noe av hans 'imperium' for dette var tydeligvis ikke noen slekt av 'såkornbedarar' som Hyldbakk ville ha sagt det.Å lage en samlet oversikt over alt jordegodset denne slekta eide eller hadde andeler i - f.eks. midt på 1500-tallet - er formodentlig en for stor oppgave?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her kan det være på sin plass å legge merke til at Erik Audensens søster, Guri Audensd. i Dolmsundet på Hitra, i sitt første ekteskap er gift med sønnen til hr. Torkel Sjursen fra Tromsø, der muligens dattersønn av kjøpmann Mikkel Olsen (fra Inntrøndelag?). En av hennes sønner, hr. Iver Sjursen, er prest i Skjerstad nær Bodø, og han har nok felles opphav med hr. Mikkel Audensen i Kvæfjord og hr. Ole Audensen i Tromsø. Fjernere beslektet enn filleonkel / fillenevøer er disse neppe. (De er for øvrig slett ikke de eneste prestene fra Midt-Norge nordpå.)Guri Audensd. eller hennes første mann besitter jo også de to gårdene i Sveio, som senere av Guris sønner blir solgt til deres tante, Mille Audensd. (Det gjelder Eidsvåg og Ulveraker, nær bl.a. eiendomskomplekset til Kristoffer Trondsson, også med nær tilknytning til erkebispsetet.) Men dette er kirkegods før reformasjonen. Fortsatt er det ganske underlig hva som er grunnen til at storfolket i kyst-Trøndelag eier jord så langt sør, siden Aspa-ætten ellers mest synes å ha godset sitt på Nordmøre, altså i slektens normale nærmiljø. Helt uvanlig er det vel ikke å makeskifte litt for å holde eiendommer samlet innen 'synsvidde', og da blir dette særtilfellet noe uforståelig.(Spørsmålet blir jo også om det kan være Guris mor, den uidentifiserte hustru Lisbet, eller Guris første manns slekt, som evt. arver de innkjøpte Sveio-gårdene.)Bare i Guris (og delvis også søsteren Milles) 'lille' del av slektstreet kan altså geografien strekkes helt fra Sunnhordland via Sunnmøre, Nordmøre, Fosen og Inntrøndelag og videre nordover til Troms. Enkelte slektsmedlemmer har kanskje egen båt (eller kjenner noen som har)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I den før nevnte artikkelen om Hafstadslekta Lenke gis det inntrykk av at Jens Hallandsfar i 1533 kom i besittelse av stort jordegods. Det ser ut til å ha skjedd på herredagsmøtet(?) i Bud.Jeg finner ikke noe om dette i den henvisningen som artikkelen har til DN. Derimot står det noe om at Jens på konas vegne måtte gi opp kravet om Torget. Og det er jo noe annet.Hvor finner jeg mer om Jens sitt jordkupp i 1533?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.