Gå til innhold
Arkivverket

[#73415] Innskrenket mulighet til å fotografere på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Vi har nå lagt ut 500 slektshistoriske kilder. Mesteparten er lagt ut i løpet av det siste halvåret. 10 personer har bidratt med kilder. Se: http://slektskilder.blogspot.com/. Inntil i forrige uke har fotograferingen gått ganske greit, selv om det har vært begrenset på grunn av en automatisk persienne som går ned når lyset blir skikkelig bra. Jeg har kjøpt meg nytt kamera som takler dårlig lys bedre, bare for dette formål.Vi har ofte vært to, av og til tre personer, som har fotografert samtidig. Det har gått fint og litt småprating har gjort det til ganske hyggelige stunder. Men nå er det blitt innskjerpet at vi kun kan fotografere en ad gangen. Resultatet er en betydelig redusert produksjon. På en normal dag kunne jeg klare ca 500 bilder, ved siste besøk klarte jeg 130. Jeg brukte 45 minutters reisetid inn og 1 ½ time hjem pga trafikken. Jeg har ofte fotografert hele pakken, men om jeg bare kan produsere en brøkdel pga kø til fotorommet, så sier det seg selv at jeg må konsentrere meg om de kildene jeg selv er interessert f, eks. Enebakk og ikke hele Nedre Romerike fogderi, Eidsvoll, men ikke hele Øvre Romerike fogderi osv. Ellers blir det alt for mange turer, og jeg blir aldri ferdig.Jeg syntes det var fint å ta hele esken eller pakken. Da kunne disse arkivaliene ligge i ro i arkivet, og ikke bli utsatt for mer slitasje. De som bor langt unna arkivene kunne enkelt få anledning til å bruke kildene. Vi som fotograferte kunne raskt og greit få med oss masse hjem som vi kunne studere i fred og ro.Det kunne være interessant å lage en brukerundersøkelse for å se hvem som bruker hva, og hvor mye. Om det er mange som bruker kildene som vi har lagt ut, så kan det kanskje være en liten mulighet for at vi kan få motivert Arkivverket til å gi oss litt bedre fotoforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Har de virkelig ikke klart å gjøre noe med den automatiske persiennen enda ? Jeg tok jo opp dette problemet for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg er av den som heller ikke kommer til å gidde å dra 1 time for å stå i kø. Jeg var innom RA på Fredag, og konfronterte hun som stod der med saken vedrørende fotografering og 1 person i rommet av gangen. Først så sa hun at jeg skulle være glad jeg i det hele tatt fikk lov å fotografere. Men da jeg fortalte om andre arkiver de kan sammenligne seg med osv. osv. Så sa hun at de prøver å ordne så det ikke blir kø, 2 kunne stå der inne av gangen, event i ekstreme tilfeller 1 i tillegg ved bordet på utsiden. Men hun mente også at det aldri var noe særlig kø så....Men det er jo så mange forskjellige som sitter bak skranken, og alle er jo ikke like strenge på saken, så det avhenger vel av når man er der.Men det er og blir en dårlig løsning. Persiennen også, kronen på verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dette er rett ut sagt latterlig, og motsatt av hva det burde være. Riksarkivet kan ikke se på kunder/brukere som et problem, men burde heller arbeide for å legge forholdene bedre til rette slik at flere kunne fotografere og gjøre kilder tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg fikk beskjed om at jeg var 'gjest' på arkivet og måtte la andre 'gjester' også få slippe til, da jeg spurte om det faktisk var slik at vi bare kunne få lov å fotografere en ad gangen. Reglen hadde vært der hele tiden, og nå var den innskjerpet.Om det er mange som bruker kildene vi legger ut, håper jeg at Arkivverket tar oss mer alvorlig, enten de ser på oss som 'gjester' eller 'brukere av en offentlig tjeneste'.At en skal være avhengig av at de som sitter ved skranken er velvillige eller ikke, er ikke holdbart.Men bare så det er sagt: mange er veldig hyggelige. De skal jo også bare påse at regler blir overholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er vel 8-9 år siden vi første gang henvendte oss til RA for å få lov til å fotografere materiale, og fikk til svar at man ikke hadde lokaler som tillot det. I mellomtiden har man oppført nytt bygg i tilknyttning til lesesalen - i en tid da digitalkameraer allerede var vanlige.For 2 1/2 år siden var jeg innom det berømmelige rommet ved skranken, og fikk også da beskjed om at kun en av gangen kunne fotografere. Etter å ha lirt av meg en lekse om man visste hvilket århundre vi befant oss i - eller noe i den duren, til en i skranken som bare gjorde jobben sin, fikk jeg allernådigst lov til å fotografere på et bord ved skranken. Men jeg ble trøstet med at man hadde planer om å bruke en del av mikrofilmrommet til fotografering. Lite har skjedd ...Mye godt kan sies om digitalisering i Arkivverket, men når det gjelder fotografering ligger RA langt etter utviklingen.Når ting går så tregt, har jeg mange ganger spurt meg om det finnes noen på RA som av en eller annen grunn ikke ønsker at brukerne skal fotografere.Det er synd at man ikke verdsetter det gratisarbeid som frivillige kan bidra med - det bidrar til bedre tilgang til materialet i arkivene, noe RA burde sette pris på. Hvis vi skal vente til jobben blir gjort av profesjonelle, for offentlige midler, er jeg redd vi må vente lenge på dette materialet.På et av statsarkivene har jeg vel snart fotografert på hver kvadratmeter i publikumsområdet uten noen som helst innvendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heijobbet på museum for noen år siden og de hadde et oppsett med 4 lys og et kamerastativ motert slik at bildet lå vannrett og kunne dermed fotograferes hele året. som kjent er det mørketid her nord så her var belysningen begrenset. Kan ikke f. eks. DIS-Norge spandere et slikt system for å fotografere matriale tro. Regner med at det er noe tilsvarende mormonkirken bruker.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Et reprostativ med en halogenlampe på hver side ville gjøre susen. Dagens forhold er uholdbare og totalt amatørmessige. Det er merkelig at Riksarkivet som landets ypperste og proffeste institusjon i sitt slag tilbyr sine brukere et stusselig rom med dårlige og ujevne belysningsforhold og svakt taklys. RA ser åpenbart ikke med særlig velvilje på at offentlig tilgjengelig materiale blir avfotografert. RA burde kunne gå i magasinet og finne frem egnet utstyr som tillater avfotografering av formater opp til minst A3. Og vær så snill, 2-4 fotoplasser. Forresten, hvorfor i all verden kan man ikke ta med seg et stativ og fotografere der man sitter inne på lesesalen. Er det fordi det der er en lampe som tillater bedre belysning enn i fotorommet og tillater at fotoarbeidet går raskere? Kjære Riksarkiv, hør på brukerne og stikk ikke kjepper i hjulet for det arbeidet vi utfører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Et reprostativ med en halogenlampe på hver side ville gjøre susen. Dagens forhold er uholdbare og totalt amatørmessige. Det er merkelig at Riksarkivet som landets ypperste og proffeste institusjon i sitt slag tilbyr sine brukere et stusselig rom med dårlige og ujevne belysningsforhold og svakt taklys. RA ser åpenbart ikke med særlig velvilje på at offentlig tilgjengelig materiale blir avfotografert. RA burde kunne gå i magasinet og finne frem egnet utstyr som tillater avfotografering av formater opp til minst A3. Og vær så snill, 2-4 fotoplasser. Forresten, hvorfor i all verden kan man ikke ta med seg et stativ og fotografere der man sitter inne på lesesalen. Er det fordi det der er en lampe som tillater bedre belysning enn i fotorommet og tillater at fotoarbeidet går raskere? Kjære Riksarkiv, hør på brukerne og stikk ikke kjepper i hjulet for det arbeidet vi utfører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

For meg personlig er lys fra et vindu godt nok, selv når det er overskyet vær. Men å sitte uvirksom og vente 2/3 av tiden fører til at jeg mister motivasjonen for det arbeidet jeg har kommet så godt i gang med. 'Fotorommet' var opprinnelig et samtalrom, og det brukes fortsatt til det også.Jeg har fotografert på arkiv i Danmark. Der kunne jeg fotografere hvorsomhelst. Likeledes på Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Enda en mulighet når det gjelder plassproblemet er å bruke et eller flere av forsker-rommene, evt. som en midlertidig løsning. Jeg går ut fra, men vet ikke, at forskere kan ta med seg originalkilder inn på disse rommene, så hvorfor kan ikke folk som skal fotografere gjøre det samme - er de mindre pålitelige enn forskere? (Hvorfor skulle forskere reise til RA hvis de ikke fikk lov til å ta med seg kilder inn på forskerrommene?)På vårparten gjennomførte RA en brukerundersøkelse der et av spørsmålene var om man hadde noe i mot å bli overvåket av kamera når man fotograferte. Blir forskerne overvåket?Er det slik at man i dag kontrollerer hvilke kilder man tar med seg inn på fotorommet?Det jeg i alle disse årene har savnet er et svar på hvorfor situasjonen er slik den er? Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg skjønner godt at Riksarkivet ikke svarer i denne tråden. Og hvorfor skulle de det ? Har man forslag til forbedringer, er det jo bare å sende det inn til RA. Jeg har ett (som jeg dermed burde sende inn): Det lille bordet med to blå lenestoler, som står på høyre side når man passerer skranken på vei inn til fotorommet, kan fjernes. Disse erstattes av et bort montert i ståhøyde. Bordet kan stå helt inntil vinduet, og her blir det da plass til en fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har også spurt i skranken uten å få noe svar. Svaret har vært at løsningen kommer snart, noe som ikke stemmer. Jeg vet at folk i Arkivverket leser Brukerforumet, så jeg vil bli overrasket hvis ikke ledelsen blir informert om essensen i denne debatten - hvis ikke har Arkivverket et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Andre gang jeg spurte i skranken, så gikk hun og vidreformidlet saken med noen som kanskje hadde med saken å gjøre, det skulle bli bedre.(Noe vi ikke har sett noe av)Mitt forslag er å få lov til å fotografere i lesesalen, eller bruke Lille-lesesal? rommet med microfilm. Det siste alternativet hadde vel vært best, da det nesten ikke er i bruk lenger. Og hvis de ikke stoler på brukerne, så kan det enkelt installeres videoovervåking av rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

DIS-Danmark har et forum hvor en kan stille spørsmål tilsvarende debattforumet her. I 2005 stilte jeg spørsmål om: 'Regler for bruk av digitalkamera på arkivene i København?' Jeg fikk svaret ganske enkelt: 'På Rigsarkivet tager jeg arkivalierne med ud i ekspeditionen og placerer mig ved et af vinduerne. Det fungerer fint. mvh HansSå enkelt kan det gjøres. På København Stadsarkiv fotograferte jeg enten der jeg satt, eller ved et vindu. Enkelt og greit. Dette var sommeren 2005. Eneste regel var 'ikke blitz'.Til Dag Thorud: Det er ingen kontroll av hva en fotograferer, men en må fylle ut et skjema med navn, arkiv og antall bilder.Nå er jo responsen på 'Brukerundersøkelsen' ganske liten så langt, så jeg vet ikke om det er bryet verd å mase noe mer om det. Jeg har forøvrig vært på arkivet i dag, og med det dårlige lyset var jeg den eneste med kamera og fikk tatt 375 bilder av militære ruller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei.Nå skal det vist snart bli mulighet for å fotografere i lesesalen på RA.Er det noen som vet noe mer om dette?Er lei av kø og venting når bare en kan bruke rommet av gangen. Var der på fredag og brukte tilsammen en time på bare å vente i gangen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.