Gå til innhold
Arkivverket

[#73416] Brukerundersøkelse – Avfotograferte slektshistoriske kilder på internett


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Siden det nå er innskrenket mulighet til å fotografere på Riksarkivet vil det være fint å få vite hvor mange det er som bruker de kildene vi har lagt ut, eller hvor mange som vet at de kommer til å bruke dette senere. Hva/hvor mye som brukes kan det også være fint å få vite.Se tema 73415.Avfotograferte kilder ligger her: http://slektskilder.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Her er det lagt ned et enormt arbeid som det er bare å ta av seg hatten for. Kanskje ikke stedet for nybegynnere, men når man har en viss oversikt ut fra folketellinger, kirkebøker og bygdebøker, er dette et bra sted for å grave videre. Dessuten går mange av kildene lengre tilbake enn både folketellinger og kirkebøker.Stå på!Jon Anders Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom en bruker av kirkebøker på nett etc, så synes jeg det hadde vært greit om det meste var fotogrfert på nett.Har sett litt på Skiftene som er lagt ut nettop. Det er jo et kjempearbeid som er foretatt her og sikkert mer for å systematisere det.Det største problemet er vel helst å finne fram til dette matrialet for nybegynnere, med all den innformasjonen som finnes på nett.Hva består innskrenkingen i foresten?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Først en forundring. Du skriver at at det nå er innskrenket mulighet til å fotografere på Riksarkivet. Er de ikke glad for at kildene blir gjort tilgjengelig? I min naivitet ville jeg meine at Riksarkivet og Statsarkivene heller skulle søke etter folk som var villige til å gjøre arbeidet. Selvfølgelig etter å ha forsikret seg om at arbeidet ville bli skikkelig gjort. Man klager da ellers over at man ikke har ressurser til å gjøre ditt og datt. Da virker det merkelig å motarbeide? de som vil gjøre en innsats.Nok om det. Når det gjelder bruken er det lett å svare. Jeg vil være interessert i å bruke alt som dekker mitt område som er det gamle Hof i Hedemark (i dag kommunene Våler og Åsnes). Så langt er det dessverre bare et par matnyttige der, men det som er skulle være svært matnyttige for det området det dekker. Det er i det hele tatt svært viktig å ha mange forskjellige kilder. Et problem som ikke kan løses i ei kilde, finner man kanskje løsning på i ei anna kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har hatt stor nytte av materialet som Kari og Erlend har fotografert. Dere fotograferer faktisk raskere enn jeg klarer å fordøye materialet.Jeg håper RA finner en løsning på problemet slik at dere kan fortsette et kjempebra arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Ser god nytte i det som er lagt ut for Senjen fogderi spesielt og for Troms fylke og Helgeland. Men det er jo et hav å øse av av det som er lagt ut! Takk for god jobb dere som bor i nærheten av et arkiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har lagt siden din som bokmerke og bruker den nesten daglig. Tusen takk for godt utført arbeid til alle bidragsytere,håper selvsagt på at det kommer mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Jeg har også hatt stor nytte av de utlagte kildene, spesielt for Østfold, men også for Akershus. Bl. a. har Formynderprotokollen for Eidsberg gitt med bevis for familieforhold som jeg ikke har kunnet dokumentere på annen måte. De kildene som legges ut her, gir dermed mulighet for finne opplysninger som en kan ha vansker med å finne i de vanligste kildene på nettet. Jeg håper derfor at denne avfotograferingen kan fortsette. Det burde jo også være i RAs interesse, fordi det betyr at en ikke trenger å slite mer på de originale kildene.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Har meget stor nytte av det som legges ut. Deler av Østfold, Follo, Aker, Christiania, Lier, Asker/Bærum, Hadeland Land & Valdres er områder jeg har interesse i. Tusen takk for det materiale som er lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har kikket endel på militærruller fra Lofoten og Vesterålen. Det ser kjempeflott ut, men enkelte av dokumentene blir litt for små, slik at det er vanskelig å lese, selv om jeg forstørrer opp ett hakk. Er det kanskje andre forstørrelsesmuligheter jeg ikke har oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Per Helge, det er et forstørrelsesglass øverst til høyre. Det forstørrer. Om du i tillegg bruker funksjonstasten F11 blir det enda litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Kjempebra med alt dere har avfotografert. Jeg bruker det stadig vekk, og håper på mer. Tusen takk!(Forøvrig tror jeg ikke dette vil bli en reell brukerundersøkelse. Det er lett å overse en debatt her, og i tillegg er folk generelt treeeeeege med å gi tilbakemelding)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Det er 13 personer som har svart at de bruker kildene. Jeg kjenner til noen flere, men ikke så mange. I tillegg kommer vi 10 som har lagt ut kilder. Så vi kanskje 30 brukere. Jeg hadde håpet at det var i all fall var 50.På slektsforskerdagen snakket jeg med endel mennesker som ikke visste om disse kildene, så bruken vil nok øke etterhvert, om ikke Tore Vigerust hadde rett i at det kan bli for vanskelig med gotisk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Jeg bruker de avfotograferte kildene ofte, og de har hjulpet meg mye. Jeg setter stor pris på at de er tilgjengelige og er imponert over det arbeidet som er lagt ned i avfotograferingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Skjæveland

Det arbeidet som dere bidrar med er meget flott. For oss amatører i denne virksomheten er det en ypperlig kilde. Jeg har brukt kildene som er lagt ut for Romerike mye, og flere ganger allerede har jeg funnet informasjon slik at jeg kommer videre bakover i generasjonene. Jeg håper virkelig at dette arbeidet blir fulgt opp videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Jeg har ikke aktivt brukt noen av de kilder som er avfotografert, enda. Men jeg har lastet ned en del av de jeg vet jag kommer til å ha nytte av for senere bruk.Det arbeid som Kari og hennes medhjelpere gjør er svært viktig for oss som ikke lett kan ta seg til arkivene selv.Dette burde oppmuntres med å gi gode forhold for de som gjør arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Kari: Jeg har snakket med flere her oppe på Ringerike som ikke kjente til din nettside. Derfor har vi i siste nummer av 'Hringariki', der jeg er med i redaksjonen, tatt inn en omtale av nettsiden og nevnt hver enkelt ringerikskilde som du og Tom Larsen har lagt ut. Ellers vet jeg at minst ett annet tidsskrift (på fylkesnivå)i nærmeste framtid kommer til å omtale nettsiden i positive vendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.