Gå til innhold
Arkivverket

[#73418] Bergen Telefoncompagnie's historie


Gjest Olav Lønne
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Lønne

Hei: Jeg holder på med en bakgrunnshistorie om Nera i Bergen. Historien starter med at Bergen Telefoncompagnie AS blir hjemfallen til Staten i 1945, og kapitalen som blir gitt som erstatning blir brukt til å kjøpe opp Norske filialer av tyske firma som Telefunken, Siemens og AEG, der Telefunken blir til Nera. Resten av historien er kjent, men det er vanskelig å finne data om Bergen Telefoncompagnie. Jeg er ute etter stiftelsesdato (ca 1882), og eventuell opphørsdato, eller om de fortsatte under navnet Bergen Industri Investering. Er det mulig at SAB har arkivert noe materiale om disse, jeg har kontaktet Bergen Byarkiv-de har ingenting. Mvh Olav Lønne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Olsen

Bergens Telefonkompagni ble, såvidt jeg husker, stiftet 20.06.1881. Bergen Off. Bibliotek har flere titler om kompagniet. Mvh Odd Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.