Gå til innhold
Arkivverket

[#73425] Else Dorthea Brinch (ca. 1711 - 1762)


Gjest Jan Tuxen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Tuxen

Jeg søger oplysninger om oprindelsen af Else Dorthea Brinch, født ca. 1711, begravet 7. august 1762 i Vatne, Sunnmøre, 50 år, 9 måneder, 2 uger og 4 dage gl.Else var gift tre gange, og alle hendes ægtemænd var købmænd i Drønnesund i Vatne:1) med Berendt Rognilsøn Legh (ca. 1702 - 1741) 2) 1742 med Hans Stephensen Pols (ca. 1721 - 1749) 3) 1751 med Johan Arnoldus Heide (1727-1807)Jeg finder ikke Else Brinch døbt i Vatne, lige som det tilsyneladende er karakteristisk for disse købmænd og deres hustruer, at de kommer udefra.Der findes på denne tid adskillige slægter Brinch/Brinck i Norge, heriblandt en stor købmandsslægt i Kristiansand samt en købmands- og rådmandsslægt fra Aalborg, herunder den farverige dansk-norske præst Iver Brinch (1665-1728), som er født på Valderhaug, Sunnmøre. I Kristiansand-slægten optræder pigenavnene Else og Dorthea flere steder. Hidtil er det dog ikke lykkedes mig at identificere, hvor 'min' Else Dorthea passer ind.Jeg vil være taknemmelig for ethvert tip, som kan bringe mig på sporet af Else Dorthea Brinchs oprindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Christiansandsbikopen JENS Bircherod hadde ei datter, Else Bolette Jensen Bircherod, som var gift med Andres Søren Brinch.Dett paret fikk ei datter, Else Cathrine Dorthea (biskopens datter-datter), som iflg.en FS-kilde skal være født ca.1717.Jeg tror Else Dorthea Brinch (ca. 1711 - 1762), i sitt ekteskap (nr.2) med Hans Stephensen Pols (ca. 1721 - 1749) fikk en sønn som hadde navnet JENS. I alle fall ser vi en ungkarl JENS Brinch Pols inngår ekteskap i (I huset paa Moldværgaard) Borgund i 1771. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vi15311698&personpostnr=3807&merk=3807>Lenke .Siden det ble nevnt at pike-navnene Else og Dorthea forekommer hyppig blant Brinchene, ser vi at ELSE også har en klar Bircherod-opprinnelse. I tillegg har vi her bruken navnet JENS, som denne sammenheng kan være interessant.(Jeg har tidligere interessert meg for biskop Jens Bircherods familiære Norgesforbindelser, før og etter hans biskopstid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tuxen

Jeg har også haft kig på Else Cathrine Dorthea Brinch (f. ca. 1717), men jeg tror snarere, at hun er den Elin Dorothea Andersdatter Brinch, som 7. september 1743 gifter sig i Kristiansand med daværende kaptajn Jacob Krefting (ca. 1708 - 1769). Ved sønnen Anders' dåb 29. juni 1744 i Kristiansand kaldes hun Ellin Catharina Dorothea Brinch, og gudmor er 'Else Bolette Jensdaater Bircherod Sl. Commercie Raad Anders Brinchis'.Tilbage til 'min' Else Dorthea Brinch (ca. 1711 - 1762) burde jeg selvfølgelig have nævnt navnene på hendes børn:1) med Berendt Rognilsøn Legh fik hun Maren Magdalene, Søfren og Raphael.2) med Hans Stephensen Pols fik hun Berenth, Anne Martha og Jens Brinch, som Iver Mosvold nævner ovenfor.3) med Johan Arnoldus Heide fik hun Anne Malena og Johan Arnoldus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo. Else Dorothea Bring er datter av en Jens Bring og Anne Nielsdatter. Morens slekt vet vi mye om, men ingenting om faren. Moren er født i Bergen, etterkommer etter Anne Richardsdatter gift med Claus Ratken. Jeg har lett lenge etter farens slekt, men uten hell. Det kunne være interessant å vite kilden(e) til dine opplysninger om giftermål og barn, så kanskje vi kan hjelpes ad. Med vennlig hilsen Greta Storm Ofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

En bør især merke seg at i denne tida så var det viktig å kalle oppatt div. slektsmedlemmer - og ikke minst div. venner og handelsforbindelser. Dette er især tilfelle her i Møre og Romsdal, hvorav det er til dels meget innfløkte slektsforbindelser og anna på 1600-1700 tallet. Hans Steffensen Pols (ca. 1721-1749) er oppattkalt med slektsnavnet etter sognepresten i Bud, men han er sønn av Steffen Eriksen og Anne Martha Danielsdatter, som begge har sine eldgamle røtter i det Nordmørske og Romsdalske fellesskap. Jeg henviser ellers i dette tilfelle til Bygdebok for Fræna, Gard og Slekt I, side 109 (Elnesvågen 2009), av Arve Hammerøy, samt Midsund, Gard og Slekt II, side 575 av Johan Julnes (Elnesvågen 2003). Man trenger således 'ikke' å tilhøre ei 'viss' slekt, men kan 'således' være oppattkalt, som her er nevnt, og dette har nettopp skapt div. tema her i formuet, som forøvrig er meget viktig å få dele med alle på nettet. Jeg vil med dette få ønske alle ei riktig god påske og anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

En bør især merke seg at i denne tida så var det viktig å kalle oppatt div. slektsmedlemmer - og ikke minst div. venner og handelsforbindelser. Dette er især tilfelle her i Møre og Romsdal, hvorav det er til dels meget innfløkte slektsforbindelser og anna på 1600-1700 tallet. Hans Steffensen Pols (ca. 1721-1749) er oppattkalt med slektsnavnet etter sognepresten i Bud, men han er sønn av Steffen Eriksen og Anne Martha Danielsdatter, som begge har sine eldgamle røtter i det Nordmørske og Romsdalske fellesskap. Jeg henviser ellers i dette tilfelle til Bygdebok for Fræna, Gard og Slekt I, side 109 (Elnesvågen 2009), av Arve Hammerøy, samt Midsund, Gard og Slekt II, side 575 av Johan Julnes (Elnesvågen 2003). Man trenger således 'ikke' å tilhøre ei 'viss' slekt, men kan 'således' være oppattkalt, som her er nevnt, og dette har nettopp skapt div. tema her i formuet, som forøvrig er meget viktig å få dele med alle på nettet. Jeg vil med dette få ønske alle ei riktig god påske og anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Greta Storm Ofteland, kan eg be om fleire opplysningar, for dette ser svært interessant ut. Kor budde Jens Bring og kva dreiv han med? Korleis stamma kona fra Anne Richardsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo igjen. Her er litt om 'vår' Else Dorthea Bring født 1711, men hvor? Moren er Anne Nielsdatter. Hun er datter av Anne Jansdatter og Niels Danielsen, styrmand, som har en søster Boel Nielsdatter, gift med Escel Lomand. Han er verge for Else Dorthea i skiftet etter oldemoren, Anne Wilkensdatter, i 1728, Indreøen gård i Solund,Ytre Sogn.Lenke Da er både moren Anne Nielsdtr og mormoren Anne Jansdtr,død. Escil Lomand er gift på nytt med Boel Meyer, tremenning til Else Dortheas mor og tante Boel. Anne Wilkensdatter er datter av Wilken Calusen. Han er igjen sønn av Anne Richardsdtr. (Petanne) og Claus Ratken. I skiftet etter oldefaren til Else Dorthea, Jan Andersen, skipper og gårdeier i Ytre Sogn, blir Else Dorthea omtalt med etternavnet Bring. Det er dette vi vet så langt. Mvh Greta S O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det skal være at Niels Danielsen og Anne Jansdatter har to barn: Anne og Boel.Anne er vel g m en Jens 'ukjent' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Ser at dette kunne lett misforstås, Boel Nielsdatter og Anne Nielsdatter er søstre. Når det gjelder etternavnet Bring, så sier opplysninger i skiftet etter Anne Wilkensdatter i 1725 og skiftet etter Jan Andersen i 1728 at Else Dorthea heter Jensdatter Bring til etternavn. Jensdatter i det ene og Bring i det andre. Jeg har ikke noen vielse å refere til, men skifteprotokollene skulle vel være bevis nok, eller...? I Anne Wilkensens skifte i 1725 er Else D 14 år gammel. Dvs født ca 1711. Mvh Greta S O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Bjørn (7). Anne Wilchensdatter er datter av Wilchen Clausen Ratken og ukjent mor. Man vet at hun giftet seg i NK 24/10-1669 med skipper Jan Andersen. Wilchens foreldre er Claus Ratken og Anne Richertsdatter i Bergen. De vet vi en del om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tuxen

(4) Herligt at få serveret en række aner til Else Dorothea Brinch, som jeg har ledt land og rige rundt efter. Tak for det.De fleste af mine oplysninger om giftermål og børn er fra Vatne kirkebog, mens en række udfyldende oplysninger er fra Vatne Bygdebok, gards- og ættesoga, ved Harald Slyngstad, venligt formidlet af Helge Bjerkevoll.Else Dorothea Brinchs bryllup med Berendt Rognilsøn Legh har jeg ikke set dokumenteret. Ægteskabet har jeg fra Vatne Bygdebok. Hun nævnes ikke ved børnenes dåb. Berendt døbt 13 aug 1702, Nykirken, Bergen [NYK kirkebog], begr. 19 maj 1741, Vatne. Børn i dette ægteskab: 1. Maren Magdalena Legh, døbt 25 sep 1735 i Vatne, gift 1) 14 dec 1762 i Drønnesund i huset med Daniel Stephensen, 2) med Peter Fasmer, begge borgere i Molde. Ingen livsarvinger. 2. Søfren Berendtsen Legh, døbt 8 sep 1737 i Vatne, begr. sst. 3 dec 1741. 3. Raphael Berendtsøn Legh, døbt 26 jul 1739 i Vatne, død før skiftet efter faderen [Vatne Bygdebok].Enken Else Dorothea Brinch gifter sig anden gang 18 nov 1842 i Vatne med ungkarl Hans Stephensen Pols, f. ca. 1721, begr. 13 aug 1749 i Korskirken, Bergen, 'under Stolene med Ringen' [[KK kirkebog]. Børn i dette ægteskab: 1. Berenth Legh Hansen Pols, døbt 14 sep 1743 i Vatne, konfirmeret sst. 24 apr 1762. 2. Anne Martha Hansdatter Pols, døbt 29 nov 1744 i Vatne, begr. 13 feb 1751 sst. 3. Jens Brinch Hansen Pols, døbt 26 jun 1746 i Vatne, g. 5 sep 1771 i huset på Moldværgaard med Birgitta Sophia Løeg [borgund kirkebog].Else Dorothea Brinch gifter sig tredie gang 16 sep 1751 i huset på Drønnesund, Vatne, med Johan Arnoldus Heide, født 8 jan 1727 i Gudbrandsdalen [slekten Heide i 350 År, Tønsberg 1935], begr. 9 sep 1807 i Giske, Borgund [borgund Giske kirkebog]. Børn i dette ægteskab: 1. Anne Malena Heide, døbt 16 jul 1752 i Vatne, død 12 maj 1822 i Kristiansund [Kristiansund Kirkebog]. Gift 19 jan 1786 i Borgund med købmand Knud Danholm (1748-1829) [borgund kirkebog]. 2. Johan Arnuldus Heide, født 1758 [slekten Heide].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(13:) Johan Arnoldus Heide, født 8 Jan 1727 i 'Gudbrandsdalen' er vel da kanskje sønn av oberstløytnant Andreas Bendix Heide f. 1692 (bosatt i Søndre Land i 1721 og i Østre Gausdal ca. 1725) og hans 1. kone Anna Magdalena Christophersdatter Langeland (1700-1733) fra Vinger ?I så fall er han kanskje bror av den Christopher Heide som var handelsmann i Kristiansund og gift med Gunhild Eilersdatter Kongel ? Christopher skal visstnok være far til sogneprest i Skogn 1804-1814, Andreas Bendixen Heide f. 1748. ('Bendixen' her kan i så fall altså ikke være et patronymikon men et 'arvet' eller døpt mellomnavn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er ikke hjemmefra og dessuten langt fra mitt 'område', men påstand 1 er riktig Per - du finner han døpt i Gausdals ministerialbok 13. januar.Jeg er imidlertid litt skeptisk til de to neste hypoteser, har noen 'bedre kandidater', men skal vente med det til jeg kan kontrollere hva jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tuxen

(5) Tak for oplysningen om Hans Stephensen Pols' forældre. Så skal vi næsten have den krølle med, at ovennævnte Daniel Stephensen, som giftede sig med Maren Magdalena Legh, også var søn af Stephen Eriksen og Anne Marthe Danielsdatter ["]http://www.pergjendem.com/?p=852]. Selv om Hans Pols ved brylluppet havde været død i 13 år, bestod altså forbindelsen mellem slægterne.(15) Det er iflg. Slekten Heide korrekt, at Johan Arnoldus Heide var bror til Christoffer Bendix Heide (1721-74). Jeg har fra bogen noteret, at han var købmand i Kristiansund, senere overinspektør ved tugthuset i Trondheim. Gift 2 gange, 2 børn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.