Gå til innhold
Arkivverket

[#73428] Sangen til mor fra fengslet: Hvem skrev den?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

I min fars papirer fant jeg sangen som en fange skal ha skrevet i fengslet. Den begynner slik: 'Du kjære mor nu skal du få det siste brev fra meg, i selle mi i fengslet jeg nu skriver det til deg. Jeg er jo dømt til døden, som du vet o kjære mor, kun fire timer har igjen på jord.'Jeg undres på om der er noen som vet hvem som skrev den og når? Iflg 'rykter' som jeg har hørt skulle vedkommende ha sittet på Akershus. Men når og hva var han dødsdømt for?Jeg håper at noen som arbeider med slekt kanskje kan ha en peilig! Er det en i min slekt? Ikke vet jeg.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå har jeg klart å finne forfatteren: Kåre Iversen Hafstad som skrev sangen den 25.2.1942 på Akershus festning.Med hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Sigbjørn Sandsmark for denne opplysningen! Jeg har funnet ut at det var min bror som hadde fått fatt i sangen i forbindelse med at han gikk på Bibelskolen på Ytterøya. Jeg var nok klar over at der lå en historie bak sangen. I min pure ungdom sang jeg den mye når jeg ble bedt om å synge i forskjellig forsamlinger i Stavanger og opplevde at nokså mange tørket tårene. Teksten griper oss alle. Enda en gang takk skal du ha for denne opplysningen som om mulig gjør sangen enda mer verdifull for meg!Med de beste hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.