Gå til innhold
Arkivverket

[#73431] Ole Olsen Jonsrud, Nes


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Ovennevnte er født 1678 ifølge Nes bygdebok III s.680. Han ble gift med Marte Hansdatter Bjertnes og ble bruker av Bjertnes bruk II. Men, hvem var hans foreldre? I Nes BB I s. 395 finner jeg en Ole Olsen Jonsrud (også kalt Ole Olsen Nanstad). Han er oppført med to barn: Dorte født 1672 og Tron født 1675, men altså ingen Ole. Kan allikevel Ole Jonsrud Bjertnes være en sønn? Fødselstidspunktet passer jo bra.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tom Premer

Hei Wenche!Det er Nes på Romerike. Jeg har skrevet bare Nes fordi temaet ble satt inn under Akershus. Jeg tenkte ikke på at det også kommer inn under 'Generelt' og når man ser hele landet under ett, er det som du skriver, mange 'Neser'.Godt NYTT ÅR!Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ole på FS Lenke Dette ble interessant. Ole ble altså gift med to søstre fra Skårer. Men Oles første? kone Marte Hansdt. Bjertnes( 1705) var først gift med Hans Larsen Skårer ( 1702), og han var broren til disse to søstrene fra Skårer. Kanskje du kan finne noen opplysninger under Skårer gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Takk til Berit og Erik.Opplistingen av koner i FS er nok feil. Ole Olsen Jonsrud (1678-31.05.1725) som kom til Bjertnes var i følge Nes BB III gift to ganger. Den første kona var Martha Hansdatter (vielsedato 12.11.1702). Den andre var Berte Larsdatter Skårer. I følge bygdeboken ble de gift 1705. Jeg har funnet trolovelsedatoen 22.11.1705 i kirkeboken, men jeg har ikke funnet vielsesdatoen.I Nes BB I, Jonsrud er nevnt en annen Ole Olsen (ca. 1649-1731). Han var også gift to ganger. Den første kona var Jøran Andersdatter Skøyen, den andre var Kjersti Larsdatter Skårer. Hun var Berte Larsdatters søster og som Berit skriver var bror Hans Larsen Martha Hansdatter Bjertnes' første mann.Jeg har tidligere sjekket med Nes Sjeleregister 2. Der fant jeg under 'Biertnæs' 'Ole Olesen Joensrud' og hans to koner 'Martha Hansd. Biertnæs' og 'Berthe Larsd. Schaarer'. Jonsrud fant jeg ikke i dette sjeleregisteret. I Nes Sjeleregister 1 fant jeg under Jonsrud Ole Nanstad, men ingen barn.I Nes BB III, Skårer er Kjersti Larsdatter (1655-1731) gift med enkemann Ole Olsen Jonsrud. Hans Larsen (1662-1702) gift med Marte Hansdatter Bjertnes. Kom til Bjertnes. Berte Larsdatter (f. 1663) gift med Ole Olsen Bjertnes. Det står intet om at Ole Olsen Bjertnes var enkemann.Foreløpig er jeg altså like langt når det gjelder Ole Olsen Jonsrud Bjetnes' opphav. Men det var greit å få sjekket en gang til at mine notater var riktige.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.