Gå til innhold
Arkivverket

[#73432] Kan någon hjälpa mig hitta Olof Fredrik Petterson?


Gjest Marie Bråthen Birath
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Bråthen Birath

Hej!Jag söker uppgifter om min bestemors bror, som blev dräpt i Norge (enligt SCB 1919-1920).Jag har hört mig för på statsarkivet i Oslo, då jag trodde detta skedde i Aremark, Norge. De undersökte Halden politikammer men hittade inget.Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig hitta platsen där de bodde/där det skedde så jag kan få reda på mer?Han var född 2 november 1896 i Rölanda, Sverige. De utvandrade sedan till Norge och han ska ha blivit dräpt antingen i nov 1919 eller nov 1920.Vore jättetacksam för hjälp!!!Vänliga hälsningar Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei!Jeg har søkt i kirkebøkene i Aremark, Idd og Halden uten å finne dødsfall i 1919-1920. Jeg har også søkt i listor over innflyttade svensker til Østfold i tiden frem til 1920 uten resultat.Har du flere opplysninger(Uppgifter) Flyttet hele familjen ifrån Rølanda? Hva fremkommer i husførhørslengden i Rølanda och i utflyttingslistor? Hvar(var) ble han begravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Bråthen Birath

Hej Hans!!Jag vet tyvärr inte vart han blev begraven. I SCBs utdrag från Rölanda dödsbok står att han vart dräpt och begravd i Norge. Jag tror det hände 11 februari 1920 men att informationen nådde Rölanda först i november 1920.Jag har heller inte sett varken när familjen flyttade till Norge i utflyttningslängd eller husförhörslängd. Mitt abonnemang på genline har bara böcker fram till 1895.Jag vet att han får en bror 1905 och då bor familjen kvar i Rölanda, Böhle.Hans föräldrar hette: Peter Erik Olsson född 1851-03-04 i Rölanda och hans mor Maja Kajsa Olsdotter, född 1857-05-31 också i Rölanda.Jag har försökt hitta dem i 'innflytta till Östfold' men utan resultat. Jag har också försökt att hitta honom i dödsböcker i nästan alla orter i Östfold - också utan resultat...Det hela är jättekonstigt!! Jag hoppas innerligt på hjälp...Vänliga hälsningar Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg foreslår at du forsøker en henvendelse til Landsarkivet i Gøteborg. En ville tro at landsfiscalen på hans hemort i Sverige ble informert av norsk politi for han var sikkert svensk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Bråthen Birath

Tack för tipset Hans! Jag skrev till landsarkivet igår så jag får väl avvakta deras svar...Tack för hjälpen!!Mvh Marie Bråthen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.