Gå til innhold
Arkivverket

[#73434] Andrine Andersdatter, gift i Røyken 4. mars 1806


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Nevnte Andrine Andersdatter giftet seg (1x) 4. mars 1806 med Samuel Johnsen. Samuel Johnsen er å finne på Graver i Hurum i 1801, men Andrine Andersdatter finner jeg ingen god kandidat til i Røyken. Den 'beste' kandidaten synes umiddelbart å være å finne på Justad i Lier.Garantistene ved vielsen i 1806 var Mads Evensen Grimsrud og Ole Evensen Gierdal, men det hjelper egentlig ikke så alt for mye akkurat her.For ordens skyld: Andrine giftet seg på nytt 21.4.1812 med ungkarl Peder Olsen Kiegstad. Har foreløpig funnet en datter, Maren, f. Grimsrudeie i 1813. (I live på Thorstad i Lier i 1865). Andrine hadde også en sønn, Johan f. 1806, i sitt første ekteskap.Kan noen hjelpe med å identifisere Andrine Andersdatters opphav?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Andrine Fredrikke Andersdatter dør 24.03.1840 i Røyken som Peder Olsen Grimsrudplads` hustru. Hun var da 58 år gammel.Kan alderen hjelpe deg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Strandmoe

Hei! Johan, sønnen til Andrine og Samuel er min tippoldefar. Da Andrine døde 24.3.1840(gl.29.3) ble hun kalt Andrine Fredrikke og var 58 år. Den eneste jeg har greid å finne som passer ble døpt i Lier 20.1.1782, datter av Anders Fredriksen og Marie Hansdtr. Anders og Marie bodde på Bragernes, men Anders druknet i Drammenselva like før Andrine ble født, så Marie og barna bodde på Svere i Lier ved dåpen, hos Maries foreldre: Hans Paulsen og Gunnhild Henriksdatter. Hans Paulsen var fra Justad, og Mads Evensen Grimsrud ble gift med Sille Pauldatter, Justad. Så det ser ut som det kan ha vært noe forbindelse mellom de familiene.Mvh. Ruth Strandmoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Arne!Sammen med alderen i 1840 og hennes fornavn nr. 2 var Andrine Andersdatter på Justad i Lier i 1801 slett ikke noe dårlig alternativ:Andrine Friderica Andersdatter ble født på Svere i Sylling 12.1.1782 (døpt i Sylling kirke 20.1). Foreldre: Anders Friderichsen Svere (død før jan 1782) og Marthe Hansdatter.Hjertelig takk!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ruth! Det var utvilsomt en forbindelse mellom familiene. Du kan finne ut av det ved å gå inn og lese om folkene på Justad og Svere i Liers Historie:http://www.lier.kommune.no/liers-historie/Er ikke ferdig med å finlese, men så langt jeg kan forstå var Sille Paulsdatter (f. 1776 og som ble gift med Mads Evensen Grimsrud i 1802) og Andrine Frederikke Andersdatter tremenninger.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Strandmoe

Hei Kjell! Jeg har lest om folkene der og kommet til samme konklusjon som deg. Siden store deler av både min mor og fars slekt kommer fra Lier har jeg lest det meste i Liers historie. Jeg har vært såpass sikker på Andrines foreldre at jeg har funnet slekta der tilbake til begynnelsen av 1600. Hvis du er interessert kan jeg godt skrive hva jeg har kommet fram til. Anders Fredriksen ble gravlagt 10.7.1781 på Bragernes. Skiftet etter han ble sluttet på Bragernes 26.7.1781, der står det: arvelater Anders Friderichsen Bragernes - dagarbeider hos madam Astrup - som hendelsesvis var falden udi Bragernæs Elv i nærheden af Madam Astrup og des aasage endt sine dage, han etterlot seg en enke, men hendes navn er ikke nevnt. arvinger: datter Gundhild 2 år - sønn Friderich 4 år. lagverge: svigerfar Hans Paulsen Svere.Slekta til Anders kom fra Auvi i Lier.Mvh. Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ruth! Jeg er absolutt interessert i flere opplysninger! I utgangspunktet søkte jeg aner for en som er gift med min kusine, og da ligger Andrine Andersdatter gjennom hennes datter Maren (f. 1813, direkte i linja. Nå som Grimsrud i Røyken har kommet på banen har jeg imidlertid interesse av det selv også! Godt mulig at jeg kan bidra tilbake! Skriv til:khamb2online.noHilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Strandmoe

Kjell! Jeg skal skrive opp det jeg har og sende når jeg er ferdig. Er ikke akkurat god hverken med PC eller skriving. Mvh. Ruth(rutstra@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.