Gå til innhold
Arkivverket

[#73440] Fadderordningen i kirken


Gjest Wenche Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Iversen

Når en person er oppført som fadder i kirkebøkene, kan en da slutte at vedkommende var fysisk tilstede ved dåpen i kirken ? f.eks. ved en dåp i 1911 ? I dag er det visst nok med to tilstedeværende vitner ( faddere ). Noen som har kjennskap til tidligere bestemmelser ? Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Det normale er at faddere er fysisk til stede ved dåp, men det er ingen forutsetning. Antall faddere skal være mellom 2 og 5 personer (noen ganger er det avvik), derav skal minst to være fysisk til stede ved dåp. Som du vet, så er ikke fadderoppdraget begrenset til selve dåpshandlingen, derfor er det altså ikke nødvendig at alle fadderne er til stede i kirken! Mener det var slik på begynnelsen av 1900 tallet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk for ditt innlegg-det eneste så langt-Tydeligvis ikke ett 'hot ' tema. Jeg leter etter en person, og så langt er innskrivingen som fadder i kirkeboken i 1911 det siste 'livstegn',. det ville vært fint om jeg da kunne fastslått at vedkommende hadde vært til stede, men det kan jeg kanskje ikke. Jeg har rettet spørsmålet til Kirkeavdelingen i departementet, så muligens får jeg svar derfra. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Wenche: Du spør eit heilt konkret spørsmål som svært få i dag veit det nøyaktige svaret på: Om faddrane måtte vere fysisk tilstades ved dåp i 1911.Svaret _i dag_ er som Vibeke seier: alle faddrane treng ikkje vere fysisk til stades. På den andre sida er ein av faddrane sin funksjon å vere vitne om at barnet er døypt. (I tilfelle presten gløymer å føre det inn i boka, eller at kyrkjeboka kjem bort.) Sjølv om ein person ikkje er til stades, er det rimeleg at han/ho har kontakt med familien/dei andre faddrane. Og det er (og var) nok eit opplagt krav at vedkomande er i live....Du må altså finne kyrkjelova som galdt i 1911. Store, gamle bibliotek kan ha Norges Lover frå den tida i eit magasin - og er du heldig, kan du finne eit eksemplar. Er du uheldig, vart fadderordninga regulert av rundskriv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Da jeg ble døpt, påskedag 1945, satt en av fadderne i fangeleir i Tyskland. Det viste seg i ettertid at han da hadde vært død i noen måneder. Det at en person er innført som fadder, trenger altså ikke være bevis på at han levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Iversen

Takk for de siste innspill--jeg må vel trekke den konklusjonen at innføring i kirkeboken ikke er et tistrekkelig bevis, men med stor sannsynlighet var vedkommende til stede.Jeg avventer ellers et svar fra departementet-om jeg får ett. Wenche Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.