Gå til innhold
Arkivverket

[#73444] Svensk jernbanearb Nils August Lund f. 1844, ble u.e. far i 1877 i Egersund


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen
LenkeHer finner jeg at han skal være gift, bor i bergen i 1891 med kone fra Stavanger samt en stedatter. Skal lete etter ekteskapet. Hadde vært fint med hjelp til et oppslag i svenske kilder for om mulig å finne han der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Tony Falcenclou

Hej Erling. Jag har letat efter Nils August Lund,s föräldrar hem i Småland (Sogn). Sökområdet blir väldigt omfattande, så jag undrar om du har någon stad eller ort där han är född. Eller andra ledtrådar, ska gå till Biblioteket och titta på dom personer som utvandrade från Sverige till Norge och se om jag hittar något där. Som sagt jag har suttit halva natten och gått igenom födelseböcker i Småland och det är mycket kvar.Ha det Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tony Falcenclou

Hej Erling. Jag har hittat en Nils August Johnson Lund f 1844 i Sverige, gift med Martha Olsen Aase. Och en dotter/fosterdotter vid namn, Maria Elisa Haugen f 1880 i Nore Aase Lindaas, Hordaland, Norway. Död i Greenfield, Griggs North Dakota. Är detta något du känner igen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei igjen.. Nei, det kjenner jeg ikke til, men det er jo noen nye spor å undersøke.Har dessverre ikke mer nøyaktige data verken om f. dato eller fødested. Så denne personen er en riktig 'nøtt'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Forresten... de data du nevner i innlegg 5, hvor fant du det? I hvilken forbindelse er disse personen nevnt... der er jo interessant og kunne jo muligens være samme mann som har vært gift flere ganger i Norge? Er det datteren/ stedatteren som kom til Greenfield?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tony Falcenclou

Hej Erling, detta är källan till uppgifterna, om jag bara hade födelseorten så skulle jag hitta honom omgående, jag har hela Smålands födda i datorn, det var synd, men jag ska försöka.IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0SwedenNils August Johnson Lund Male Family Event(s): Birth: 1844 Of, , , Sweden Christening: Death: Burial: Marriages: Spouse: Martha Olsen Aase FamilyAn official Web site of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 2008 Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. IGI Individual Record Page 1 of 1 http://IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Sweden Maria Elisa Haugen Female Event(s): Birth: 1880 Nore Aase, Lindaas, Hordaland, Norway Christening: Death: Of Greenfield, , Griggs, North Dakota Burial:Parents: Father: Nils August Johnson Lund Family Mother: Martha Olsen Aase An official Web site of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 2008 Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tony Falcenclou

Hej Erling, detta är källan till uppgifterna, om jag bara hade födelseorten så skulle jag hitta honom omgående, jag har hela Smålands födda i datorn, det var synd, men jag ska försöka.IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0SwedenNils August Johnson Lund Male Family Event(s): Birth: 1844 Of, , , Sweden Christening: Death: Burial: Marriages: Spouse: Martha Olsen Aase FamilyAn official Web site of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 2008 Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. IGI Individual Record Page 1 of 1 http://IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Sweden Maria Elisa Haugen Female Event(s): Birth: 1880 Nore Aase, Lindaas, Hordaland, Norway Christening: Death: Of Greenfield, , Griggs, North Dakota Burial:Parents: Father: Nils August Johnson Lund Family Mother: Martha Olsen Aase An official Web site of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 2008 Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei... jeg fant nå på familysearch at John H Haugen og (Maria) Elisa Haugen i 1920 bor i Greenfields, Griggs, gift ca 1905, barn Sophia f 1906, hans 1907, Ella 1910, Martin 1914 og Adolph 1919.Men det var denne faren hennes....Jeg håper at du klarer å løse denne gåten, Tony, men bruk ikke hele natta på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ser at du søker i Småland, Tony. Utgangspunktet for at jeg tenker Smålenene, er det som står i innlegg 2, fra folketellingen 1891: Smalenes sogn. I Norge kalles Østfold fylke fra gammelt for Smaalenene, og jeg har tenkt om dette har med tidligere svenske små-län som er slått sammen? Deler av Østfold har mulighens vært på svenske hender før? Derfor har jeg tenkt om uttrykket i 1891-tellingen henviser til kirkesogn nær grensen til Østfold, i Bohuslän/ Göteborg-området? Deler av dette området har vel vært på norske hender i tidligere perioder? Jeg kjenner ikke til om det er et slik 'Smålenene'-begrep i Sverige som tilsvarer 'Smålenene'-begrepet om Østfold i Norge, eller om dette begrepet på svensk side tilsvarer Småland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Carlsson, Nils August Arbetare (ogift man)f. 17/9 1844 i Ljungby, Kalmar län (Småland)Utvandrad 12/5 1876 från Kattemåla, Ljungby, Kalmar län (Småland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 181Emibas emigrationsakt: Ljungby H 1876 003Onormerade namnformer:Destinationsort: Kristiania Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hanne: Det var nok feil person. han har vært en tur i kristiania sikkert, men er ifølge husforhøret på Kattemåla hvert år, til forhør, og ikke ført som utflyttet, kun at han hadde 'betyg'. han finnes fortsatt på denne gården utover i 1880-åra, gifter seg i 1884 og får barn osv. Så det var nok dessverre et blindspor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Nye opplysninger fører til nye spor!På bakgrunn av opplysninger mottatt fra Statsarkivet i Bergen, har jeg nå funnet at August Lund var ført som forlover ved et ekteskapslysning i Finnaas kirke i 1884:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5144&idx_id=5144&uid=ny&idx_side=-56>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.