Gå til innhold
Arkivverket

[#73456] Tjøtta, Nordland 1860861 - tolkning av kirkebok


Gjest Steinar Sandvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sandvik

Pernille Christine Tørresdatter giftet seg med Svend Mikael Mathiassen. Hun ble født i 1831 på Tjøtta, Nordland. Hun døde den 29 nov 1860 på Nødøen, Tjøtta, Nordland. Kirkebok for Tjøtta, Nordland 1841-1869, år 1861, side 302: Døde og dødfødte kvindekjøn, viser at hennes datter: Pernelle Christine Svendsdatter, døde 21. mars 1861, ¼ år gammel og ble jordet ”S.D.” som jeg tolker til samme dag som moren som er ført inn på linja over. Moren ble jordet ”2.den Pentsedag”. Datteren, Pernelle, finnes ikke innført som født i samme kirkebok. Jeg skulle gjerne hatt en sakkyndig tolkning av kirkeboka når det gjelder tidsspennet mellom morens død og begravelse, samt om opplysningen tyder på at moren døde under barsel. Klipp fra den aktuelle kirkeboksiden følger her.

bilete7926.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Begravelse fant sted ca en uke etter dødsfallet og var ofte en seremoni med bare familie og kjente. Jordfestelse /-påkastelse var en handling som presten foretok. At jordfestelsen kom såpass lang tid etter begravelsen kan ha mange årsaker. Prestegjeldet kunne ha flere sogn og sogn som lå avsides fikk sjeldnere besøk av presten. Det kunne også ha ei praktisk side, at han samlet opp flere jordfestelser som han tok samtidig. Se forøvrig debatt nr 59255 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til Eva Tomter! Det er en smule flaut å ha levd så lenge uten å vite hvodan man utførte så viktige handlinger i tidligere tider. Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En grunn til at det tok så lang tid fra hun døde og til hun ble gravlagt kan også ha vært at jorda var for hard til at det kunne bli noen begravelse, og det hendte at det ikke var begravelse før etter flere måneder av den grunn. Hun døde jo i slutten av november. I dag har de vel metoder for å løse slike ting bedre enn de hadde den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Jeg vet ikke hvor mye det betyr Steinar, men jeg kan fortelle at Pernille Christine Tørresdatter ikke var fra Tjøtta, men fra Brønnøy. Du finner henne i den nylig utkomne bygdebok for Brønnøy - under gården Skill. Hun var heller ikke født i 1831 som det står skrevet, men derimot i 1822. Det passer bedre med alderen som er oppgitt da hun døde i 1861. Hun var datter av Tørris Steffensen og Anne Christine Pedersdatter. De var begge fra Sauren i Brønnøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sandvik

Takk til Kitty Olsen! Ja, dette var nyttige opplysninger. Alle barna til Pernille ble født på Tjøtta (Nødøen), men jeg har ikke klart å finne ekteskapsinngåelsen mellom henne og Svend Mikael Mathiassen (Ca. 48 år i 1865). Etter som jeg ikke visste hvor hun kom fra hadde jeg foreløpig satt Tjøtta. Jeg burde ha oppdaget at jeg hadde feil fødselsår på Pernille, men var ikke våken nok til å koble alderen oppgitt ved død mot fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.