Gå til innhold
Arkivverket

[#73458] Søk i svenske kilder


Gjest Johan Fredrik Bockelie
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Kan noen hjelpe meg å dokumentere dåp av Peter, sønn av Daniel Johansen eller Johnson og Kjerstin Pärsdotter i kirkebok for Kalmar Lan, Källa Sockn (ved Borgholm Øland). Jeg har mistet den informasjonen jeg hadde, men har notert meg at det gjelder en dåp 29.7.1837, og at det skal stå i Kalmar, Källa C3, dødte, vigde 1812-1860, bilde 78 eller i GID 94.14.53300. Jeg trenger både en bekreftelse og eventuelt et bilde av siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til dere alle for hjelpen. Er det noen som kan tyde navnet? Er det Bonden Daniel Jonson det står? og gården tolker jeg som Hagelstad. Vitner er Kyrkovården Anders Jonson Honungs Torp och des Hustru Maja Jonsdotter, Dr. Olof Jonson i Hagelstad o hustrue (?) Elin Olsdotter ábora (?)Det står to datoer til høyre for dåpsbarnet: 29 og 30. Betyr det første fødselsdato og det neste dåpsdato? isåfall født 29.7 og døpt 30.7. 1837.De to kolonnene til høyre på siden: den første er morens alder. Hva med de neste kolonnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Lund Åhling

Min lesing /med mine tillegg/: Bonden Daniel Jonssons i Hagelstad, med sin Hu /hustru/ Kjerstin Peters dtr Witnen: Kyrkovärden Anders Jonsson i Honungs Torp och dess Hu Maja Jons dtr; Dr. /drängen/ Olof Jonsson i Hagelstad o /och/ pig. /pigan/ Elin Ols dtr ibdm /ibidem/.Det er mange små sorte flekker. Jeg klarer ikke av å se hvis det er en form av ö eller en dårlig penn. Jönsson er vanlig i Sørsverige, men jeg vet ikke hvis Källa socken i Kalmar län hører dit.De to kolonnene lengst til høyre er nok barn født under året, gutter først. 'Transport 4 4' ser rimelig ut for det. Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk Vibeke, dette var til god hjelp! Jeg klarer heller ikke å se om det skal være Jönssons eller Jonssons. Kalmar län hører vel til Småland iallefall.Nå er del vel bare å begyne å se på husforhørs protokollene. Ble de ført hvert år? Finner jeg de på samme sted som Eva indikerer? Hvordan er de organisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ja du finner husförhörslengdene på samme sted, samt skifteprotokoller. Legger inn en litt større utgave av dåpsinnføringen. De bor på Hagelstad, men det er 6 nr Hagelstad. Kan lete mer i morgen.

bilete7939.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Kom hjem tidligere enn ventet. Denne basen er gratis, men Källa er bare registrert etter 1863 http://www.slaktdata.org. Fant familien på Hagelstad nr 6. Peter har en eldre søster Karin. Det er konsekvent en lite prikk over den første oen i Jonsson, så det skal kanskje være Jønsson?

bilete7940.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Peter får en yngre søster og den eldste flytter ut i 1853. Vet ikke om det er lov til å legge ut bilder fra et abonnement, men her er årene fram til 1856.

bilete7941.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Pricken är nog över J i Jonsson. Det finns samma prick över J i Jonas. Leta gärna efter t.ex ett ortnamn som innehåller ö och jämför hur det skrivs. Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ja, det er samme prikk over Jon og Johan også. I Källa A I:6 bild 32/sid 25 er Daniel blitt undantagsmann, pensjonist? og sønnen Peter er blitt eier og bonde på Hagelstad nr 6. Han har giftet seg 18/11-1866 med Brita Stine Nilsdatter f. 17/9-1843. De får sønnen Johan Edvard 16.02.1869 og datteren Ida Christina 11/1-1873. I Källa A I:9 for årene 1891-1899 har de fått Karl Peter Gotfrid 10/4-1891 Han dør 31/3-1899(bilde 40/side 28). Daniel Jonsson dør 24/11-1883. Lisbeth Pärsdotter, Daniels kone nr 2 dør 28/11-1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Takk til dere alle for en stor innsats! Med denne siste informasjonen kan vi slutte at dette iike er den riktige Peter Damielsom som jeg er på jakt etter!Peter Danielson kom til Sandefjord som sjømann sannsynligvis høsten 1868. 1.januar 1869 fikk han sjømannspatent i Sandefjord og kunne deretter arbeide på norske skuter. Han ble registert som erfaren, dvs. hadde vært til sjøs tidligere.I folketellingen 1875 for Sandefjord er han registrert som ugift matros, bosatt i Bjerggaden 30. Peter giftet seg 24.3.1881 i Sandefjord med Kathrine Torgersdatter. Resten av hans livshistorie har jeg godt dokumentert.Problemene mine relaterer seg til hans forhistorie før han kom til Norge. Det som finnes av data om ham er noe variert, men følgende har fremkommet: 1. I Sjømannsrullene (Hovedrulle no.4 (1860- ), Film NOR 1, boks 24 for Sandefjord, s. 365 står det at Peter var født 12.juli 1839 i Sverige (patent nr.727, utstedt 1.1.1869: Han var da bosatt i Rode 117 (Bjerggaden?) i Sandefjord. 2. Folketellingen i Sandefjord 1875 viser at Petter Danielsen (hsans fornorskede navn) var bosatt hos enken Anne Marie Adriansen i Bjerggade 30 i Sandefjord. Han oppgis være født i 1836 på Øland i Sverige. 3. Kirkeboken Stokke MINI 9 (1972-83) gifte 24.Mars 1881 i Stocke kirke: Sømand Peter Danielsen i Sandefjord og Pigen Kathrine Torgersdatter Melsomvig. Brudgommens fødested: Nyby i Calmar Lähn. Brudgommens alder: 42 (dvs. født 1839). Brudgommens fars navn: Daniel Johanson. 4. Ved sin død i Sandefjord i 1897 (Sandefjord kirkebok MINI 4 1895-1905- Døde) oppgis han være født i 1837.Som vi ser er det flere mulige årstall for hans fødsel. Jeg har forsøkt å nøste opp i dette tidligere, men det har vært vanskelig. Oplysningen om at han var født 12.juli 1839 har ikke gitt klaff i svenske kirkebøker. Feil i datoer og årstall kan naturligvis skyldes feiltolkning av dokumenter (attester etc.) som i sin tur fører til feil i nye inførsler.Da jeg nylig fant en Peter Danielsson som ser ut til å passe riemlig bra, ble jeg naturligvis tent på det, men det må altså være feil.Når en kombinerer Nyby og Øland, så er det såvidt jeg kan se bare Källa Sockn som er relevant. Peter Danielson bød derfor kunne finnes blant døpte i dette sockn, men årstallet kan kanskje være usikkert.Dette er en av mine olderfedre (min mors morfar) og det er frustrerende å ikke kunne finne ham. Om noen har noen gode råd, så tar jeg gjrene mot dem. Har forøvrig sjekket Prestearkivet for Sandar/Sandefjord uten å finne noen papirer om ham der (eks. dåpsattest etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Jeg fant 34 kirker på Øland, i den 28. boken fant jeg 20.11.1834 Petter. Far Daniel Jonsson, mor Doret Hemingsdotter 23 år. Barnet døde etter 5 timer. Jeg tenkte at de kanskje fikk flere og den 13.02.1839, døpt 17.02.1839 Anders Petter. mor 28 år, foreldrene bodde i Näsby i Ås sokn på Øland. Kanskje de bare benyttet det siste navnet? Ås CI:2 Petter bilde 32/side 53, Anders Petter bilde 40/side 69. Jeg har forsøkt å finne dem igjen i Näsby husförhörslengd uten å lykkes. Näsby er ca 100 sider med dårlig skrift og overstrykninger. Skal gjøre et forsøk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Her er familien i Näsby no 2. se bilde Bonden Daniel Jonsson 30/7-1807, død 13/2-1842 Enken Dor Henningsdotter 8/12-1811 Doter Anna Christina 19/10-1835 Son (overstrøket Anders) Petter 13/2-1839 Son Anders Johan 21/1-1842.Nytt husförhör 1843-1854 Ås AI:3 Näsby no 2 – bilde 38/ side 30 Bonden Johan Rosen 27/4-1820 hitflyttad 1848 från Gårby Hustru Dorothea Henningsdotter 8/12-1811 Doter Anna Christina 19/10-1835 død 1854 Jonas Petter 13/2-1839 Anders Johan 21/1-1842 August 29/11-1848 Peter 6/3-1852 død 13/5-1852 Peter 27/1-1854 død 2/4-1854Nytt husförhör 1855-1860 Ås AI:4 Näsby no 2 - bilde 34/side 26 Bonden Johan Rosen 27/4-1820 hitflyttad 1848 från Gårby Hustru Dorothea Henningsdotter 8/12-1811 Født Wentlinge. Förut gift med bonden Daniel Jonsson på denna hemmansdel. Stjufbarn Jonas Petter 13/2-1839 Bortflyttad til Näsby side 46 i 1858 Stjufbarn Anders Johan 21/1-1842 Egna barn August 29/11-1848 Egna barn Frans 2/12-1855Samme husförhör 1855-1860 Ås AI:4 Näsby no 5 Posthemman – bilde 54/side 46 Drängen Jonas Peter Danielsson 13/2-1839 hitkom 11/11-1858 bortflyttad 15/9-1859 til Stockholm. Og der stopper det. Usikker på hvorfor de begynte å kalle ham Jonas. Men det kan jo være en kandidat?Fulgte Dorothea til 1894. Den 1/12-1872 ble hun enke for andre gang. Men hun levde i 1894.

bilete7950.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Søkte igjennom de siste 6 bøkene uten å finne flere kandidater. Det kan være en mulighet at mora ikke var gift, for i svenske kirkebøker føres ikke farens navn. Peter var et populært navn på Øland. Perioden jeg har søkt er 1836-1841. Vet ikke om det finnes folketellinger i perioden. Folketellinger har jeg ikke tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Nå har ikke jeg lest alt som tidligere har kommet frem her, så ha meg unnskyldt om jeg spør om ting som er besvart.Du spør i innlegg 1 om hjelp til å stadfeste Per Danielssons fødsel og hvem foreldrene er. Eva har funnet en masse god informasjon om den som allikevel kan være gal person.I innlegg nr 17 skriver du litt mer om han. Det vi da ser er at f.tidspunkt spriker fra 1836-1839. Ved vielsen er det skrevet at han er født i Nyby i Calmar län. Så vidt jeg har sett så er det ingen forsamling som heter Nyby men vi har en Nybro forsamling og det er i Kalmar.Du mener han kan ha kommet til Sandefjord høsten 1868. Da lurer jeg på om noen har lett etter han innflyttet til Sandefjord ? Om ikke så er det lurt å gjøre det. Om han finnes der vil det kanskje komme frem hvor han da kom flyttende i fra.Desverre er det ingen folketelling i Sverige som fanger han opp, han flytter for tidlig. Jeg har søkt i Emibas etter han. Der var det kun 3 aktuelle kandidater, men alle flyttet utenlands , så da er det ingen aktuelle på Emibas.Det er moro å forsøke å knekke nøtter og jeg forstår godt at du har lyst til å få knekket denne.Om vi skal gå ut fra at Nybro i Kalmar er rett sted å lete, så kan jeg forsøke meg på flyttelistene om de er tilgjengelige rundt 1868 /- noen år og se om han er å finne der. Kanskje noen kan sjekke innflyttede til Sandefjord om det ikke tidligere er gjort. ?Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så vidt jeg kan se står det ikke mer i kirkeboken Gunn.Har lett litt i Sverige når uten å finne noe. Ser litt mer senere.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva har jo hele tiden stått på og funnet mye. Du har vel ikke sagt noe om du tror at det er rett familie hun har funnet i innlegg 17/18. Kanskje greit å vite noe om hva du mener om den familien før man leter videre.Jeg har også lett litt rundt, men så langt uten å finne noe mer.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn vielsen fra Stokke kirkebok her. Se nest nederst nr. 17. Lenke Her står i alle fall tydelig hans fars navn nevnt . Alder kan muligens være litt feil her?Ellers passer jo dette bra med Evas funn .Om du da er sikker på at det er rett vielse her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.