Gå til innhold
Arkivverket

[#73460] E.A. Espelid


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Ola! Kan du fortelle litt om hvilken tid og hvor denne kunstner virket? Hvilke navn står forbokstavene for?Har prøvd på div. søk uten hell.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste tegner jeg kom over i mitt søk etter Espelid var Theodor Espelid her som ex Libris tegner, nevnt under Bergens bibliotek? LenkeKan det være en slektning?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1900-teling for Kristiania finner du også en familie her med Espelid-navnet, mulig en av disse sønner kan være den du søker opplysninger om?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da har du han vel her på Dis gravminner, Østre Gravlund , Oslo : LenkeIkke bilde av gravstøtte. Du må nok dobbeltklikke her for å få fram teksten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gryners gate hørte til Paulus sydlige krets, men jeg kan ikke finne ham døpt der.Ja, det var på DIS jeg fant ham.Far fra Bergen. Prøver å finne ut hvem han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har prøvd å lete i Bergen i 1875-tellingen etter Espelid slekt, fant bare denne familien: LenkeIngen Jon her som er født ca 1874 som far til Eivind Amandus Espelid , det jeg kan se?Kan jo være at Espelid-navnet er tatt i bruk etter 1875?Mer om maleren har jeg ikke funnet , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De har trolig ike brukt Espelid-navnet i Bergen. Har funnet en familie som har en sønn Gjertin i passe alder, men om det er han vet jeg jo ikke.Skal sjekke litt mer når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Hjertelig takk for STOR respons og for all den tid dere har brukt på dette! Grunnen til min interesse er at jeg har 3 blyant-tegninger utført av E.A. Espelid, og helt siden jeg kjøpte dem tenkt at jeg burde vite noe mere om kunstneren. Så egentlig er det hans (?) liv og levned jeg er mest interessert i å få vite noe om. Jeg har også googlet og søkt etter stoff om ham (?), men han (?) var sannsynligvis ikke 'stor nok' til å få plass i leksika o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hyggelig at du har disse blyanttegningene. Kan jo være det finnes noe lokalstoff om han . Kan han ha fått utdannelse i Kristiania mon tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende han har vært elev ved Statens Kunst og Håndverks-skole. Vet ikke om det finnes elevlister fra denne skolen?LenkeHan kan vel også være utdannet i utlandet ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom det er kandidaten i Bergen / Kristiania, Gjert Johan som er faren, så var denne familien under fattigomsorgen etter hans far Elias død i 1875. Gjert Johan kan da ha vokst opp på en av Espelid-gårdene i distriktet. Håper Kenneth ser denne tråden slik at han ev kan sjekke i sine papirer om han vokste opp på Espelid i Åsane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Gjertin Johan i fattigmanntallet1864-1878 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=fg12011864&gardpostnr=2965&merk=2965#ovre>Lenke Ingen ting av interesse i denne protokollen. 1878-1886 Lenke Ingen ting av interesse i denne protokollen.1878-1885 Lenke men her vises det til at moren er blitt gm bokbinder Hans Martin Sørensen i 1884 og det henvises i den forbindelse til Hjemstavn i Christiania i 1884. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg er ganske sikker på at riktig familie er funnet.her er vielsen til Anne Johanne og Hans Martin i 1884 LenkeDet er nok ingen tilfeldighet at Gjert Johan ble bokbinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er forlovererklæringen og da får vi vite litt mer om Anne Johanne, altså fra Tveitevåg på Askøy. Ja, ja, Ingrid Espelid er jo også f på Askøy. Hennes far het Ivar. Kanskje familie av Anne Johanne. Vi får se. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

forlovererklæringen fra Anne Johanne og Elias i 1866 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4580&idx_id=4580&uid=ny&idx_side=-39>Lenke Permanent bildelenke: LenkeEspelid-navnet er fortsatt uavklart, men vi får se.vielsen i KK 1866 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeElias dåp i Askvol, S&F 1837 Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.