Gå til innhold
Arkivverket

[#73468] Vega, NO, 1700-tall: Hvem var Morten Sommer sitt opphav?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Født ca 1762/65, død 1844. Lensmann i Vega, 1790-1843.FT1801: På garden Wica i Vægøens, (Vika i Vega), NO : [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f1801&gardpostnr=53273&personpostnr=804014&merk=804014#ovre>LenkeMorten Sommer ble gift 01.januar 1787 i Vega med Abel Margrete Gyth (datter av Alexander Gyth og Elen Maria Winter). LenkeSom det står skrevet ved ekteskapet, heter han Morten Sommer Løre? Samme navn (Løre) går igjen ved hans død 20. september 1844. Lenke Jeg finner en Morten Sommer i Kolvereid, Nærøy, sønn av Jon Leure? Døpt 1763: (ned til høyre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiklipp fra Errik Bentsensen hjemmesideMorten Petersen Sommer, f. 1765, d. 1844. Morten Petersen Sommer var Lensmann i Vega. Han ble født i 1765 i Herøy, Nordland.Han var sønn av Peter Lorentz Mortensen Sommer og Catharina Tobina Coldevin.Morten Petersen Sommer giftet seg med Abel Margrethe Gyth, datter av Alexander Andersen Gyth og Else Marie Petersdtr Winter, den 1 januar 1787 i Vega, Nordland. Morten Petersen Sommer døde i 1844 i Vega, Nordland.http://vestraat.net/iea-o/p234.htm#i9702Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.Dette er en av de stedene jeg har sett Morten Sommer som sønn av Peter Sommer og Catharina Coldevin. Det finnes også flere andre nettsteder som har samme informasjon. Det jeg derimot ikke har funnet er hans dåp eller konfirmasjon i Vega eller omliggende sogn. Derfor lurer jeg på om dette kan være riktig.Ettersom navnet Løre går igjen ved både trolovelse, ekteskap, flere av barnas dåp og ved hans død, kan jeg ikke forstå noe annet enn at lensmann Morten Sommer må være han som er døpt i Kolvereid 1763. Ingen av hans 6 barn er blitt oppkalt etter eventuelle foreldre, besteforeldre etc fra ekteparet Sommer/Coldevin. Farsnavnet Petersen er heller ikke sett ved de kirkelige handlinger der jeg har funnet han. Problemet er å finne ut hvem denne Jon Løre var for en kar og hvilken tilknytning han eventuelt måtte ha hatt til Vega eller Alstahaug.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Det som blir sitert om opphavet til Morten Sommer i innlegg nr. 2 er bare fiksjon.Han skrev selv i egenskap som lensmann inn i innrulleringsmanntallene for Vega sogn at han var født i Numedalen (den tids skrivemåte for Namdalen). T.d. for året 1808 under gården Vika: 'Morten Sommer' -(alder) 45 - (fødested) Numedalen - frisk lensmand'.Også i følge han selv kom han i tjeneste hos Peder Nikolaisen Greger i Rørøy, Vega allerede som 15 åring. I 1785 var han 22 år gammel og fortsatt i Peder Gregers tjeneste. Som opplysning var arbeidsgiverens hustru Dorothea Cate Juuel fra Øksningen i Kolvereid, Namdalen.Abel Gyth var også i tjeneste hos Peder Greger før giftermålet med 'Morten Sommer Jonsen Løre/Lørøe' som 'kramboepige' på hans borgerleie Flagholmen, Brønnøy.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei Knut.Takk for nyttig informasjon.Dette bekrefter min mistanke om at Morten Sommer kom fra Namdalen og at han ikke var sønn av ekteparet Sommer/Coldevin.Nå gjenstår det å spore opp Jon Løre (Lørøe).mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det ble holdt skifte etter Joen Pedersen Løre Buøyen 25/8 1766. [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24801/492>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24801/492 Hans arvinger var enken mad Else Matzdr sal Løres, barn fra 1 ekteskap; Jens Jacob Joensen Løre, Clara Maria Joensdtr Løre, item med igjenlevende enke 1 søn nemlig Morten Sommer Joensen Løre og 1 datter Margrethe Chatarina Joensdr 2 aar.Enken Else Knudsdatter Mathiesen giftet seg igjen 24/11 1767 med Jacob Peder Krogh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifint å bli kvitt feil i databasen.Angående Else Knudsdtr Mathisen så kan jeg legge til en opplysning.Hennes far Knut Mathisen Bye var gift med Dorthea Eliasdtr og deres datter Karen var gift med lensmann Petter Jørgen Agersborg på Rynes i Vefsn. (se bla. a. Mikal Jakobsens bok om Helgeland) Denne Karen er formor til Agersborgslekten i Ofoten.Det skiftes etter Knut Bye i 1740 på Sørøy i Alstadhaug.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiførst (for å klargjøre forige innlegg) Karen Knudsdtr var Else sin søster deres felles mor Dorthea Eliasdtr ca 1699 - ca 1781, skifte 1781 Sørøy, Alstahaug, var fra Nordnes i Leirfjord. Har hennes foreldre og en del aner.Margretha Catharina Hass søn var Joen Løres første kone, hvem var hennes foreldre?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitastaturdysleksien er tydelig i kveld, setningen skal væreMargretha Catharina Hass, som var Joen Løres første kone, hvem var hennes foreldre?SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Micheal og Steinar.Michael: Tyding av skiftene du viser til klarer jeg ikke !Steinar: Har ikke klart å finne Margrete Høss sitt opphav.Etter å ha lest gjennom kirkeboha for Kolvereid i Nærøy 1736 - 1786, har jeg funnet flere barn av Jon Løre enn de som står i skiftet. Jeg har derimot ikke funnet Jon Løre's død ! (eller de manglende barna..Peder Jørgen f 1757 og Ane f. 1765) Jon Løre (Leure ihht KB) sin herkomst er fremdeles uoppklart. Jeg fant han i Nærøy BB II s. 58 der det kun står at han var frakteskipper og reder med et skipperleie på Buøya en kort periode.Presten skriver hans navn Jon Leure , med oppoverbue på u-en, slik måte at jeg begynner å tenke sørover til Frankrike etc ..!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

haiKolvereid og Nærøy har en meget bra bygdebok, jeg lånte dem for flere år siden for å lete etter slekt til en annen.står sikkert i oversikten på disnorge.no hvem som skrev dem etc så du kan låne dem på biblioteket.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jon Løre har nok sikkert fått sin grav på havet.10/1 1753 vielsen til Jon P. Løre og Margrethe Cathrine Hasse i Nærøy [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16482&idx_id=16482&uid=ny&idx_side=-103>Lenke1753 dåp til Jens Jacob Jersin Lenke1755 dåp til Clara Maria Lenke1757 dåpen til Peter/Peder Jørgen finner du på samme side som morens likprediken Lenke1758 Jon Løre og Else Mathiesen trolovetIntrod 1758 Lenke finner ikke noen dåp1760 dåp til Margrethe Catarine Hass Lenke1763 dåp til Morten Sommer1765 dåp til Ane Grøwert Lenke1767 vielsen til Jacob Krag og Else Mathiesen1769 dåp til Joen Løre Lenke sønn til Jacob P. Krag og Else K. Mathiesen1770 konfirmasjon til Clara Maria Løhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiforholdsvis fin skrift her i det skiftet. ser en på s. 88 nr. 5 så står det at Erik Hass er bror til Jens som var gift med Maren Berg. Hvis jeg ikke har tolket det feil.Det betyr vel at de er sønner til Jørgen Jensen Hass og Marit Jeremiasdtr Hass.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Michael og Steinar.Dette var interessant!Fra Nærøy bygdebok, bind IV, s 80, Ottersøy :'Jens Hass, teolog fra 1717, ordinert residerende kapellan til Nærøy 24.09.1719, hadde Ottersøy som bustad og gard fra våren 1720. Han døde SOM UNGKAR 1726.' (??)... 'Før 1730 kom kaptein Berg og fru Maren. Det er mulig han var sjef for Nærøy kompani, men her er vi uten detaljer. Kapteinen døde omkring 1740. Enke Maren overtok bygsel som hun sa opp tre år senere.' Er 'fru Maren' enke etter kapellanen?Skifter fra tidlig 1700-tall kan jeg lite om.Dersom jeg tolker skiftet vist i #15, hadde Jens Høss(e) to sønner og to døtre. (Alder på datter Margrete Chatrina er litt vanskelig.)Kapellan Jens Hass' historie i Nærøy iflg BB er særdeles mangelfull, for jeg finner han ikke under oversikten for prester, kapellaner etc på Nærøya prestegård!mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jens Hasse fordum Capellan Pro loco for Nærøens menighedis, død 4 januar 1726. Hans enke var Maren Berg, (dtr av sorenskriver til Follo Jens Hansen og 2. hustru Abigael Jørgensdatter Heide) deres barn: Jens Christopher 4 1/2 år, Jørgen Christian 1 3/4 år, Abigael Kirstina 2 3/4 år og Margretha Catharina født straks etter Jens sin død nå 3 uker (3/2 1726).Maren Berg er enke etter kapellanen. Moren Abigael skiftebrev av 10/8 1726 er nevnt [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25138/93>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25138/93 Du kan se side 248 i Frogn bygdebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Micheal.Det var der jeg også var mht Jens Hasse's barn, men var veldig usikker.Merkelig at Nærøy BB har har en slik feil/mangel mhp geistlige knyttet til Nærøy !?Særdeles interessant det du viser til fra Frogn BB og skiftet fra 1726!Må få litt tid til lesing.... :-)mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.