Gå til innhold
Arkivverket

[#73469] Fotoskanning.


Gjest Rolf Theodorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Theodorsen

Har Epson 4490 Photo skanner og bruker Picasa 3 som fotoprogram. Når jeg skanner inn foto blir bildet forvrengt, det blir sammenklemt på høyden, slik at proporsjonene ikke stemmer med orginalen.Har sendt mail til Epson, men det drøyer visst med svar! Noen med erfaring og kunnskap som kan hjelpe? Hilsen Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alex Frank

Hei Rolf, jeg har skannet mange bilder med Epson. Jeg bruker Silverfast som software under skanning og Photoshop til etterbehandling.Bruker du Picasa til selve skanningen? Jeg ville kanskje brukt programvaren som følger med skanneren.Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Takk til Alex og Hans for tips! Har skannet med forskjellige program,med Picasa får jeg forskjellige resultater, noen ganger identiske bilder og andre sammentrengt. Hvis et liggende foto blir snudd 90 gr. blir det sammentrengt, men ved utskriving blir det OK. Kanskje ikke noe å bry seg om, men det virker unaturlig med sammentrengte bildet for visning på skjermen. Har nå lastet ned Adobe Photoshop CS 2, det var så mange å velge mellom, hvilke bruker dere? Skal prøve å sette meg inn i bruken av dette programmet. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei RolfJa det er mange å velge i. Og det spørs helt hvilke funksjonen du har bruk for.Jeg skanner mye, bruker bare programmet som følger med skanneren til selve skanningen, og bruker bare Picasa til billedbehandlingen. Der finnes de funksjonene jeg trenger. Har prøvd mye annet også, men havner alltid tilbake på Picasa. Enkelt, greit og raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Har lastet ned progr., men finner det ikke igjen, det virker svært komplisert med nedlastingen, det kommer stadig opp med spørsmål om penger! Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Regner med at dette programmet koster en del kroner! Du trenger kanskje ikke 'gape' så høyt. Det er flere andre rimelige program under 1000 kr. som kan mer enn de fleste trenger. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Dette programmet som er veldig bra koster mellom 2500 og 3000. Du kan ikke jobbe med lag i dette programmet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.