Gå til innhold
Arkivverket

[#73472] Predikant Ole Langeland. født i Skien, født 26.12.1830


Gjest Jens Dag Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Dag Halvorsen

Jeg har funnet Ole's opphav, og at han var gift med Gunhild Halvorsdatter, Sauda i Telemark. Han flyttet senere til Våle i Vestfold. I FT 1900 finner jeg familien på Gjelstad gård i Vestfold. Han skal ha bltt 104 år! Jeg har ikke funnet hans dødsdato, heller ikke hvor han (og kona)er gravlagt (Søkt igravminner DIS). Synes det er merkelig, siden han var en markant skikkelse innen den religiøse bevegelsen. Kona Gunhild, døde 11.3.1912 i Gjelestad i Våle. Er det noen som har noe informasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei Carsten, Mange takk for info. til fin lenke vedr. Ole Langeland! Jeg lurer imidlertd på hvor 'smaalendene' er/ var ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Herman Hauk

Ifølge boken av Olai Skulerud døde Ole Langeland i Tønsberg onsdag 27.juni 1934 KL 10 formiddag.Han ble begravet tirsdag 3 juli fra Tønsberg bedehus til Våle kirkegård, under stor deltagelse. Jeg har 4 bøker av/om Ole Langeland si ifra hvis du vil vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei Bjørn HermanMange takk for ytterligere informasjon om Ole Langeland.Jeg fikk dette oppdraget fra en av Ole's etterkommere i Vestfold for å prøve å finne slektsreasjoner og historien om Ole. Det er interessant at det er skrevet så mye om hans virke.Ole var døpt Ole Sigurdsen, sønn av Sigurd Halvorsen og Elisabeth Olsdatter. men tok senere etternavnet Langeland.Jeg har forsøktt å finne ut hvor navnet Langeland-navnet har sin opprinnelse, men jeg har til nå ikke funnet det. Dette hadde vært interessant å finne mer ut av ! Ole er registrert som sagmester i FT 1865 i Skien (har ikke greid å kopierer denne lenken, beklager !) Men han må ha arbeidet ved et sagbruki Skiensområdet før han reiste til Vestfold hvor han siden virket som predikant.Tar gjerne mot info.Bjørn Herman! Takk for at du informerte neg.Med vennlig holsen og God JulJens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herman Hauk

Hei.Langeland heter den gården som lå der hvor Hestehagveien og Kløverstykket i Skien kommune møtes, tidligere lå dette i Gjerpen Kommune, se http://www.gamlegjerpen.no/ (min oldefar bodde også der). Samtidig med at Ole giftet seg fikk han ansettelse hos Cappelen som sagmester ved Klosteret (på Klosterøya ?) Dette er muligens det som senere ble Solskinna Bruk eller Union Bruk/Norske Skog. Han hadde da bare en kort spasertur ned til Skienselva hvor han kunne bli rodd over. På denne tiden kjøpte han også hus på Bratsbegkleiva,dagens adresse er Bratsberggata 33. Jeg ser i boken om Ole at faren Sigurd var fra Åshammaren i Gjerpen og Moren Anna Elisabeth var fra Trollsås i Gjerpen. De flyttet i 1832 til bruket Langeland under Bratsberg Gård, så det er nok der navnet stammer ifra. Mvh Bjørn Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hadde det på følelsen at eg ikkje skulle levera den boka, men gjorde det(grunn:kan ikkje ta vare på alt)!Boka som er skriven av(? iallfall i 'jeg' form) Ole Langeland fann eg blant gamle bøker etter ei tante av far min. Eg stod og 'vog' fram og tilbake, men leverte den frå meg til ein bruktbutikk her....Kan gjerne gå å kjøpa den tilbake dersom det er interesse for det?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Bjørn Herman og Mariann !Takk for informasjon. Jeg kommer tilbake så snart jeg har kontaktet Ole's etterkonner i Vestfold.Ha en god dagmvh Jens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.