Gå til innhold
Arkivverket

[#73476] Jan tekler Akselsens søsken hvor ble de av Emigrete noen av dem til Amerika?


Gjest roy ole Axelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest roy ole Axelsen

Kan noen spore opp hvor Fredrik julius Axselsen F. 1858 carl niord Axelsen F.1861 Efraim F,1856 Ble av etter at de kom til Norge 1872/1873 de hadde også noen søstre Emilie og kristina med Navn Landberg. er det mulig at de emigrete til USA Axelsen kan skrives med x og k den gangen tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har du selv sjekket emigrasjonslistene her på DA?Hvor er disse søskene født? Sverige?Hva er disse søskenes fødselsdatoer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

fredrik julius er født27 april 1858 i naverstad i sverige efraim er født 4 mars 1864 samme sted carl niord født 1862 samme sted edward hilmer født 28 juni 1867 samme sted de hadde også søsre eva født14 januar 1850 og christina født 4 may 1853 naverstad Alle disse barna hadde maja greta Ernst født13 may 1827 som mor Har sjekket men finner ikke noe vet svært lite om hvor de ble av og noen sier at de har emigrert til USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

Jeg glemte og skrive at de hadde en far som het Axel Andersson født 3/1-1832 . jeg tror også at han hadde en bror som het Axel Alfred Axelsson født28/6-1867 .De bosatte seg i Fredrikstad og er registret i glemmen .De må ha forandret navn til Akselsen og de har skrevet det med som sagt tidligere med x/k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei Roy Den aksel du beskriver er min olderfar f. 25.06.1887 Naverstad. Foreldre er Anders Axelsson f. 01.08.1835 og død i Borge i 1882. G.m. Sara Mathilde Andersdatter f. 20.07.1838. Hun returnerte til Sv. Aksel emigrete til USA i 1894 etter å ha besvangret min oldermor i 1886. Dersom du leser mitt spørsmål og ditto flotte svar fra folk'der ute', ser du hvor aksel bosatte seg og dannet familie. Jeg skal se etter om jeg har navn på aksels søsken.Mvh John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

utrolig kan det da hende at vi er i slekt på en eller annen måte? hadde han en bror som het Jan tekler for nå går det litt rundt,Min far er født og oppvokst på kråkerøy og vi heter som sagt Axelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei igjennå skal vi se.......husforhør i Naverstad - gården Edsäm(1862-1866) Foreldre som nevnt over Barn: Amanda Charlotta f.01.05.1864 i Naverstad og Axel f. 25.06.1867. Axel flyttet til fredrikstad 15.12.1880. Fam. bosatte seg på Selbak. Postulat: jeg tror Axel dro til Kristiania i 1886 etter copulasjonen. Han er å finne i en lokal bok om emigranter fra østfold/Hetman, tror jeg. trolig bor/jobber han der til 'den ekte' emigrasjon i 1894.Lykke til fra fre'kstaJohn Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

Det kan vell synes som det er noen koblinger her mellom våre familier på en eller annen måte Sitter på en kopi på et flyttningsbevis hvor jeg har en Axel Anderson/maja greta ernst fra 1872, og en av deres sønner fredrik julius skriver Axelson på flykktningsbeviset som er datert 1873 han kom et år etter de andre og er født 1858 27/4 Hilsen Fra SÆRP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei kan du sjekke e-mailadressa di. Har sendt en mail og får til svar delivery failed. det betyr at det ente nøttær.........!Hvis du sjekker innflyttet til Borge fra Sverige i akt. år. var det 1870 ?, så skulle du få hele fam. jeg har som sagt bare to barn og muligens en Anders f. i 1873.mvh John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

kan det være en forbindelse til jan tekler(thecler) som er født 24/9 1864 i Naverstad,men kom til Norge i 1873 som er min olderfar og at de er søsken har noen funnet en forbidelse dit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Roy Ole (eller roy ole) og John Erik:I tilfelle dere ikke har oppklart saken per epost, kan jeg informere om at dere har rotet det ganske mye til i denne tråden.Innlegg 1, 3 og 9 osv handler om Axel Andersson, f 1832, hans kone og barn.Innlegg 5, 7 osv handler om Axel Andersson f 25/6 1867.Innlegg 4 handler bl a om Axel Axelsson f. 28/6 1867.Innlegg 5 hevdes at den Axel Andersson som er født 25/6 1867, er identisk enten med den Axel Andersson som er f 1832 eller den Axel Axelsson som er f 28/6 1867.Dette er selvsagt tøv. At innlegg 5 bytter ut året 1867 med 1887 gjør ikke saken enklere.Dere skriver om to ulike slekter, som stammer fra vidt forskjellige gårder i nåværende Tanum kommune.Innlegg 6 hevder at Jan Tekler Axelsson er bror til . . . . . . .en eller annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

hei tore -på sp....Takk for riktig korrektiv. Imidlertid tillater jeg meg å reagere på din noe krasse tone. Vi er muligens ikke så bevandret i aner og Pc'er som dig. Å snakke om tøv synes nå jeg er utidig. Vi gjør det vi greier fra vårt ståsted.jeg skjønte vel midt i seansen at dette var to forskjellige familier. Gjennom hjelp på forumet har jeg blitt kjent aksel fram til 1930, så jeg føler meg ganske sikker på jeg jeg nå har rett mann etter flere års søken.Mvh John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

dette har fint lite med pc´er å gjøre, John.Du hevdet at personen som var fødr 1832 eller personen som var født 28/6 1867, var identisk med din oldefar som var født 25/6 1867. 'Tøv' er her et presist ord. Alternative ord er nonsens, sludder, vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

JEG FOR MIN DEL TAKKER FOR MEG OG TAKKER TORE FOR AT DU GJORDE MEG OPPMERSOM PÅ DETTE. LEGGER INN SØK PÅ SØSKENE OG PRØVER OG SE HVOR DE BLE GIFT EVT HA EN TRIVLIG HELGMVH ROY OLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

HeiAt jeg skal ha tråkket på noen ømme tær er jeg lei for. Det stemmer lite med meg som person. Jeg har antakelig vært uklar på faderen Anders f.1832 og sønnen f.1867. Dersom Tore fortsatt mener dette er nonsens, så er jeg åpen for å motta hjelp. Dette er opplysninger jeg har fra husforhør og slektgransker KOfjeld på Sellebak.M.a.o. if you dont ask.........som Margit sier.John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roy ole Axelsen

Hei John Erik vi er nybegynnere og vi kommer nok til og tråkke feil noen ganger da vi ser etter våre slekter på hver vår kant,men nå får vi legge dette bak oss og se at det er utrolig hjelpe middel og få brukt data og jeg gjør masse feil etter søk av familien min. Tore har hjulpet meg litt før Ta og mail megMVH Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

John Erik, det handler ikke om ømme tær. Det handler om et høyere presisjonsnivå når man presenterer data.Et eksempel:I innlegg 17 skriver John Erik at en Anders er født 1832.Men i innlegg 5 ovenfor er Anders født i 1835. Jeg antar han skriver om samme mann.Hvorfor denne store variasjonen i fødselsår ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Erik Martiniussen

Hei Her kommer siste innlegg fra meg vedr denne saken Roy og undertegned konkluderte for fort vedr. Akselene. Vi var ikke grundige nok mht fødselsdatum 1832 for Roys mann og 1835 for min mann. Vi konkluderte med at dette var samme Aksler, hvilket det ikke var. Dette ble bekreftet av Tore. Jeg tar dette til etteretning og skal prøve å være mer presis ved neste høve.Mvh John Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.