Gå til innhold
Arkivverket

[#73479] Elenora Svindland, trolig født i Norge 30/10/1889, men hvor ?


Gjest Kåre Petter Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Petter Hansen

Hun var trolig født 30/10/1889. Mye tyder på at hun var fra Hordaland. Hun ble i USA gift med Anton Olsen. Hun levde i Marinette, Wisconsin og døde der 11/08/1921. Hvor ble hun født ? Takknemlig for svar. MVH Kåre Petter Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Mange takk for hjelpen. Jeg får henvendelser fra USA om slekten til hennes mann. Mannen til Elenora, Anton, nedstammer med den størtste sikkerhet fra Anne Trygsdtr. Hun er nevnt i tema 72275, og var oldemor til Anton Olsen. MVH K.P.Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Marthe Asbjørnsdatter Svela Lille nevnt side 863 i bind 2, Bjerkreimsbøkene, nr. 150 under 'Martahagen', eneste som bodde der. Hun er som sagt fra Egelandsdal. Hun døde ikke i Bjerkreim. Far: Asbjørn Sigbjørnsen Egelandsdal og Marte Larsdatter Aasen i Heskestad.Var spøtekone, var husmannsjente i 1900. ' barn (J.Skjæveland mener 3, men den påståtte Bertine finnes ikke i kildene):1: Josefine, faren var som sagt Johannes Torkildsen Bjordal (Bjordal no 50.11)2:Bertinius f. 1871, død 1890, som sjømann/ døde nær Puerto Rico av hjerteattakk etter solstikk iflg bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Nok en gang takk for hjelpen til alle sammen. Jeg kan bekrefte at Carsten fant riktig vielse. Anton Olsen var sønn til Ole Teodorsen Olsen og Karen Sofie Amundsdtr, begge var fra Aurskog. Amerikanerene blir kjempeglade for opplysningene til Erling. MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Veit ikkje om det er interessant, men Martha Larsdtr. er her nr.22: LenkeSom ein kuriositet(?) kan det nemnast at Sigbjørn Obstfelder var barnebarn av bror til Asbjørn Sigbjørnsen Eikelandsdal :-))Dersom det er av interesse, så har eg meir om Asbjørn og Marta, då dette er tipp-tipp til tre av mine tantebarn.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I pausen på jobben fant jeg dette:Det ser ut som Ole Berntsen er sønn til Bernt Jonsen og Kirsten Tønnesdatter Svindland, han konfirmeres som nr. 36 i Egersund/Ogna i 1838. Meget uleselig skrift.Gunhild Sivertsdatter konfirmeres 1850 i Egersund/ Ogna, hun er født på Gåsland i Bjerkreim av foreldre Sivert Johannessen og Anna Anbjørnsdatter, mener jeg det står.Skal sjekke henne i bøkene for Bjerkreim senere, kanskje det står når og hvor de ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

side 1919 i bind 3, Bjerkreimsboka, står familien til Siver Johannessen Gåsland fra Skårland i Time 1785-1855 (død på lille Ege i Egersund) som giftet seg 1815 med Anne Ambjørnsdatter Varp, Bjerkreim, 1792-død i Egersund, omtalt som familie nr 65 under Gåsland.Datteren Gunhild er nr. 11 av 12 i barneflokken, f. 08.05.1835, gift 21.06.1855 i Egersund med Ole Berntson Svindland i Egersund.Se ekteskap nr. 8, Egersund/ Ogna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Petter Hansen

Jeg takker nok en gang for hjelpen, men jeg har litt vanskeligheter med å finne ut i hvilke kirker og kommuner disse er døpt og født. Det har vært så mange sammenslåinger. Jeg har også en mail adresse som kan benyttes, hvis du Mariann er villig til å sende meg noen opplysninger. Jeg kommer ikke til å gi videre opplysninger om nålevende personer. Jeg vil oppgi kildenen. Det vil si dere som har hjulpet meg. Adresse: kaarepetterhansen@yahoo.no MVH Kåre Petter Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.