Gå til innhold
Arkivverket

[#73497] Andrew Mowat,s mulige forfedre


Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Her er mine tanker om hvordan noe av dette kan henge sammen.1: Lord & Sherrif Patric De Montealto Nevnt 1312.Trolig født i Fern. Forfarshire (County of Forfar) Angus. Scotland Bosatt : Lescraigie. Aberdeenshire (Hatton Castle i dag)2: Dominis (Ridder) William De Montealto Nevnes 8 Mars 1326. (I samme dokument nevnes også David Barclay.) Trolig er det denne William sin kone som heter Helen.3: Collector James De Montealto (i Aberdeenshire) Nevnt 1361.Han bør ha vært gift med en Davidsdatter fra Barclay slekten på slottet Towie som ligger sør vest for Lescragie.Naboer mao.Her er det naturlig å plassere Baron David Mowat på Stanehouse & lands of Robertson som sønn og bror av William som eier Freswick med mer.4: Lord William De Montealto (Sept under Foulis klanen.) Han bør ha vært gift med en jente fra Ross klanen eller Monro Foulis som igjen er ættlinger av (Rariches) Ross. I 1361 eier Hugh (Rariches) Ross av Balnagowan Freswick og Ochingill. (Han fikk igjen eiendommene i gave av sin halvbror Jarlen William den femte av Ross.) (William betegnes også som Dominus de Fowlis.)William De Montealto fikk derimot Freswick og Ochingill av Robert Stewart ,hertug av Albany og da fungerende regent av Skottland etter 1406. William gir Freswick og Ochingill videre til sin sønn John i 1410.Det er uklart hvordan Robert Stewart fikk hånd om Freswick og Ochingill men jeg har en teori om at dette kom i stand gjennom Margareth Davidsdatter De Barclay (av Brechin-Beechin) som var gift med Walther Robertsson Stewart til Atholl. Walther var halvbror av Hertug Robert som gav Freswick og Ochingill til William De Montealto. Margareth Barclay bør da ha hatt en søster som var Lord William De Montealtos mor.Disses foreldre var Lord David Davidsson Barclay som var gift med Lady Janeth Edwartsdatter Keith av Cadzow. De hadde også en datter Jonetha.5: Dominus (Ridder) John Williamsson De Montealto Drept 1419 av Thomas McKay av Strathmore i St.Duthac.(Tain.Ross-shire.Ross & Chromarty.Skottland)Heretter fra John skifter navnet fra Montealto til Mowat.Det hevdes at Montealto ble uttalt Mo'vjat og derav ble navnet forvrengt.John Williamsson hadde trolig 2 sønner. Den etterfølgende Lorden Alexander og Canon William (til Aberdeen)Dominus John Williamssons kone må ha vært en datter av Sekretær Malcolm De Clyne på Caithness.(Eide Knock-Clyne & Clyne-Leish.Brora.Caithness.Skottland)6: Lord Alexander (Johnsson) sin kone finnes ikke spor av, men han hadde trolig de 3 barna den etterfølgende Lorden John, Alexander (på Cadboll.Brora) og Marjory gift med Alexander Abercrombie.7: Lord John (Alexandersson) Mowat og Agnes Alexandersdatter Forbes av Kynaldy.Dette paret fikk da den etterføgende Lorden Magnus som ble gift med Johanna Alexandersdatter av Hay Delgaty.Her bør også Alexander på Tofts,Gilbert på Brabster og en James plasseres som søsken av Lord Magnus. (Brabster ligger rett vest for Freswick og Balqueholly på Caithness.)- Gilbert (D.E Johnsson ) er omtalt fra 1506. Han omtales som Keith Captain.Skotske kilder sier at det var vanlig å sette slektninger på overflødige gårder.- Han fikk charter på Brabster gården av Keith fra Inverugie i 1517.(Han ble derfor trolig gift rett før 1517.)- Sønnen Malcolm Gilbertsson fikk precept av Jarl William Keith (Marischal) mellom 1541 og 42. (Da er trolig Gilbert død.)- John Malcolmsson Mowat på Brabster fikk precept fra George Keith (Jarl Marischal) i 1583.(Da er trolig Malcolm død.)- Andrew Johnsson satt på Swiney (Swinzey nord for Forse.Caithness) like ved Sinclair familiens slott.-Gilbert D.E kone kan være Barbara Sinclair av Ravenshall (Ravenscraigh ?) og hun kan være datter av en Sinclair som ble gift med en Keith jente.Derav disse familiære Charterne.-Det finnes 2 William Sinclair som ble gift med ei Keith datter.-Den første var Jarl William Williamsson (av Ravenscraigh.) (1459 - 9 September 1513.Slaget ved Flodden.)-Han var den andre Jarlen av Caithness og gift med Margareth Gilbertsdatter Keith av Inverugie i Banffshire.(Her er det oppgitt mange barn og jeg aner ikke hva som er korrekt oppsett.Her mener jeg Barbara må høre hjemme.)Den neste William var Lord av Orknøyene, William (Den 4) Henrysson Sinclair (av Caitnesshire) (Født etter 1489 og dør i 1570, etter 17 Juli 1570.) Han var sønn av Lord Henry Williamsson Sinclair og Margareth Adamsdatter Hepburn.Denne William er hevdet å ha 2 ekteskap.1: Han ble 1515 gift med enken Elisabeth Williamsdatter Keith.Hun var enke etter Colin Oliphant og datter av William (Den tredje) Keith (Marischal)2: Mariota (eller Agnes) Bruce.(Er Mariota plassert på feil William Sinclair ? Var Mariota Bruce egentlig gift med William av Caithness og mor til Barbara Ravenshall ?)William fikk 3 kjente barn. 1: Lord Henry den femte. 2: Margareth 3: Magnus på Kininmonth (Hevdes å være både Elisabeths og Mariotas barn ?) Mowat på Shetland : I det samme tidsrommet når Malcolm Gilbertsson tar over Brabster dukker disse Mowatene opp på Shetland. 1: William Mowat som ble drept før 6 februar 1541 av Gilbert Grant.Han er den første nevnte Mowat på Shetland i nyere tid.(William kan godt være den første fødte sønnen av Gilbert D.O og etter hans tidlige død går arven over på Malcolm ?)2: Henry Mowat.Vitne på Shetland 8 Februar 1543-44.Nevnt som innbygger på Shetland 20 November 1544.Nevnt 24 April 1577 som en innbygger på Dunrossness.Shetland. (Han bør være identisk med Master Patric,s sønn som blir giftet bort i 1548 til Erkedjekne Malcolm Andrewsson Halcrow,s datter. )2: Mathew (Mew) Mowat er vitne på Shetland ca 1546.3: John Mowat på Langhouss.Testamente fra 6 Juli 1613.4: Agnes Mowat på Cliff i Unst.Testamente fra 6 Juli 1613.( Bartholowmeus Strang på Voisgarth sin kone og oppkalt etter Agnes Alexandersdatter Forbes ? )5: Andrew på Hogaland i Ollaberry.Mowat i Turriff : (Var de James Johnsson,s ættlinger ?)1: Barbara Mowat som blir gravlagt i Turriff,s gamle kirke 3 Mai 1558.Ektemann William Lindsay av Culch.Sønn James Williamsson Cushnie.(Kan hun ha vært James Mowats datter ?) 2: Gilbert D.Y som er Master Patric D.O Mowats tjener.(En sønn av James ?) 3: Andrew som er Master Patric D.O Mowats tjener.(Gilberts sønn ?) 4: John Mowat på Balmelie (Død etter 1601) Andrew Mowats våpen bestod av :På høyre side hans mors våpen, Sinclair Korset øverst og under Sutherlandklanens stjerner.Dette våpenet viser at disse Sinclairene var septs og underlagt Sutherland klanen.På venstre side, Mowat løven og under Foulisklanens stripete bjelker.Fargene rødt og hvitt, vises på Baronesse Karens maleri som finnes på Wikipedia. Bartholomew på Blafirth som hevdes å være Andrew Hogolands uekte sønn mener jeg i stedet er sønn av Malcolm Gilbertsson Mowat på Brabster.Dette fordi sønnen het Malcolm.Bartholomew Blafirth var gift med Marion Olavsdatter Gifford på Housetter. Den mytiske Bertil eller Bartholomew som hevdes å være Andrew Hugolands far anser jeg som ikke eksiterende men dette er mine tanker om ætten. (Kilder : Grant,Diane Baptie,Christoffer Owe,Shetlands familer.mm)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Har du benyttet Shetland Documents 1195-1579 og 1580-1611 av Ballantine og Smith? I disse 2 bøkene utgitt 1994 og 1999 er mye tidligere upublisert informasjon.Blandt annet nevnes Andrew Mowat, som i henhold til et brev datert Falkland 17.06.1587 fikk tillatelse av kong James til å inngå ekteskap i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Petter : Nei har ikke hatt den glede å fått lest i disse.Takk for boktipset.Tore : Ikke som jeg har kjennskap til, men Karens far Axel er også malt i farger og portrettet viser Trunds (Rustung) våpenet og den samme Mowat-Sinclair kombinasjonen på motsatt side.Det eneste Mowat våpenet fra Shetland som jeg har sett finnes i Biggings papa stour bok side 35.Fra Northouse på Papa Stour.Men det er langt i fra tydelig og jeg synes ikke det var særlig brukbart.Fant ikke noe info om hvem av Mowatene sitt det egentlig var.Dette med septs og underklaner Sutherland og Foulis finnes bla på disses klanenes Web sider mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Jeg kunne vel tatt med at både greiner av Sinclair og Mowat fantes som underklan hos Sutherland.Det er ikke Ursulas våpen som figurerer på Andrews, for Thullochene hadde 3 tynne røde kors på gul-orange bakgrunn. Delt på midten av en rød vannrett bjelke.2 kors over og ett under bjelken.Halcro ligner ikke i det hele tatt med Oliphants båter og løvblader og miniatyr kors i bord.Kombinasjonen røde og hvite bjelker finnes også hos Soulis (søk også de Haya)men det stemmer trolig ikke inn med bosted og klantilhørighet, så våpenet må nesten være ekte Sinclair.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Knut, du nevner seglet til Malcolm (Andrewson) Halcro. Jeg forsøker her å lime inn seglet til dennes bror, Sir Hugh Halcro død 04.08.1554 (tatt fra en artikkel 'Use of Armorial Bearings by Orkney families' av H.N.Traill i Proceedings of the Anteqaries of Scotland). Dette har mulig interesse fordi løven her likner ganske mye på vår hjemlige løve. Dette var en mektig slekt på Orkney (og delvis Shetland), som kan følges tilbake til omtrent 1480.I nevnte Shetland Documents nevnes forøvrig at Anrew Mowat 15.03.1577 bekrefter å ha motatt eiendommer i Papa på Shetland, fra brødrene Jørgen og Otte Johanessen av Østraat, Daniel Bildt til Næss og Erik Urup. Disse eiendommer i Papa kom fra Inger Ottesdatter til Østraat.

bilete7953.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Petter disse var helt ukjente for meg.Løvene ser jo litt Norske ut. Skriver Løven seg fra Andrew Hughsson sin kone ? Jeg leste så vidt om disse papa eiendommene tidligere og erindrer svakt at da var de nevnt som om de kom igjennom Ursulas Tullochs familie i fra Junker Hans Sigurdsson ? Da var jo det trolig feil om det ikke var flere givere ? Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Knut, med Andrew Hughsson, tenker du på far til Malcolm Halcro? Jeg har ikke funnet at denne Andrews far var en Hugh, og heller ikke ektefeller til disse så langt. Denne Malcolm Halcro ble ihht en artikkel 'Origins of the Halcros' av J. Storer-Clouston immatrikulert på skolen i St.Andrews i 1512. Mht løven har Storer-Clouston og andre spekulert på om det kunne være en norsk forbindelse bakover her.Ursula Tulloch nevnes bl.a. i Shetland Documents som datter av William (Andrewson) Tulloch på Skea og Papa, og Barbara Thomasdotter som nevnes på Papa i 1558.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Blir tatt litt på senga her Petter, for det nok du som blir den boklærde med Halcro :) Ja,det var den Andrew. Greit å få en korreks. Jeg burde egentlig ikke si så mye om Halcro pga kunnskapsløshet, men det jeg sitter på, verdiløst eller ikke er at...David var den første av Halcrow (fra Halcro.Parish-Bower.Caithness.)bosatt Thurregar og Qwybrown på Ronaldsay.(2 mulige sønner.)Davidssønn 1: Presten Sir Nicol, far til -William Aikers (2 koner.Margaret Craigie og Margaret Bruce)og -Nicol D.Y (Kone Katherine Henrysdatter Tullidepth.Var Malcolm Linksetter sønn her ?)Davidssønn 2: Sir Hugh mulig far til Andrew,John,og Edwart.Andrew (Hughsson eller Nicolsson ?)(død før 1544.)(Disse barna står nevnt i testamente etter Andrew.) -Elisabeth Andrewsdatter gift Gilbert Moody(Moody=Mowat ?) -Erkedjekne Malcolm Andrewsson. -Hugh Andrewsson. (Kone Margaret Stewart) -Magnus (Andrewsson ?)Vet ikke om Halcro hadde aner fra Sinclair Brugh (Burgh)men ?? Det var det lille jeg hadde her.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Alt i orden. Tror det lille som er skrevet om Halcro'ene er 80-100 år gammelt, og da er det gjerne kommet frem ny informasjon i ettertid. Og en del av det som er skrevet inneholder feil, trolig delvis fordi Barbara Stewart, sønnedatter av Jacob V av Skottland, giftet seg omtrent 1576 med Henry Halcro på South Ronaldsey, og det ser ut til å ha vært skrevet mye 'kreativ' genealogi for å bli etterkommer etter disse.Magnus (Edvardsson) Halcro ca.1525-før1599 levde i Burgh/Brugh, som trolig kom gjennom hans ektefelle Margaret Sinclair. Hun var trolig datter av ridder James Sinclair som begikk selvmord i Linxness før 1539, og Barbara Stewart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Christoffer Owe

Jeg har studert en hel del eksempler på sammensatte skotske våpenskjold og samtlige våpen synes å være en følge av arv og avstamning. Kun avstamning er ikke nok. Det er heller ikke slik at man kan inkluderer klanens våpen. De tre stjernene kan representere Sutherland, men så vidt jeg vet finnes det intet grunnlag for å hevde det. De kan like gjerne (og kanskje mer sannsynlig) representere Innes. Slekten Foulis brukte etter hva jeg kan se ikke et våpen med tre bjelker. Mulige kandidater her er Auchinleck og Giffard. Bjelkene trenger ikke være røde og hvite. De eksemplarene vi har av Axel Mowats våpen har alle forskjellige farger. I Skottland var fargene alltid faste på denne tiden, så det er vel de norske kunstnerne som ikke har vært så nøye på det.Det har dukket opp et par gamle stamtavler som vi dessverre ikke kjenner troverdigheten til. Disse har sannsynligvis vært kilde for Danmarks Adels Aarbogs artikkel om Mowat-familien.Den ene er en våpenanetavle for Christoffer Orning med hustru. Den synes å hevde at Anders Mowats farmor var av slekten Bruce, med et våpen som synes å være Bruce of Cultmalindie speilvendt (Book of Bruce), og at hans mormor var en Forbes, med et våpen som synes å være Forbes of Forbes. John Mowat of Loscragy var, som Knut nevner, gift med en datter av Alexander Forbes of Pitsligo. Men Forbes of Pitsligo har et annet våpen. Hvor har du forresten navnet Agnes fra? Navnet hennes oppgis vanligvis som ukjent (f. eks. i Scots Peerage). Dersom det likevel er denne Forbes som er årsaken til Forbes-våpenet i anetavlen, så må antakelig mormor og farmor være byttet om.Den andre stamtavlen tilhører en von Bassen, som også synes å ha skrevet en historie om Sinclair-familien, som sannsynligvis er kilden til Danmarks Adels Aarbog om Sinclair-familien (som for øvrig er full av feil). Her nevnes 'Fru Rutillia Mouadt', datter av 'Bertel Mouadt' og 'Fru Barbara Sainctclair'. Bertels våpen er det samme som Anders'. Barbaras våpen er Lord Sinclairs våpen, som også er det samme som oppgitt for Anders' farfar i Orning-stamtavlen.Så vidt jeg vet er ikke Anders Mowats våpenskjold kjent fra noen skotske kilder. Det finnes et dokument på Shetland med seglet hans på, men dessverre er det for utydelig.Dessverre har jeg ingen Mowat-våpenskjold fra Shetland, selv om de utvilsomt har eksistert, bl. a. på et par hus. Men vi må også huske at Balquholly-familien giftet seg inn i familien til Anders og at det derfor med stor sannsynlighet er Balquholly-våpenet som har figurert rundt omkring på Shetland.Jeg har forsøkt å sette opp en oversikt over Mowat-slekten på www.cosoft.org/mowat. Jeg tror det er den mest komplette oversikten som finnes, selv om den er full av hull. Jeg planlegger også å legge ut det jeg har av bilder.Alle nye opplysninger er veldig velkomne.mvh Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Peter S. Lunga

Dette våpenskjoldet er fra North House på Papa Stour. Et av Andrew Mowats tilholdssteder på Shetland. Hvis du myser litt kan du se mowat-løven.Bildet er hentet fra boka: The Biggings, Papa Stour, Shetland.

bilete9321.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Det har blitt sådd tvil om Bertil eller Bartholomew Mowat eksistens, som Owe mener ikke nevnes av samtidige kilder.Men i boka 'Genealogie of the Sainteclaires of Rosslyn' (samlet ca. 1700, trykt 1835) nevnes en Rutilia Mowatt som datter av en Bertell Mowatt af Haugueland. Denne Rutilia ble ifølge Boken inngiftet i slekten Sinclair av Hauss og farmor til en Boella Rutilia Sinclair i sverige, gift med en dansk kaptein Carsten von Bassen.Hvor sikker denne kilden er, og hvorvidt opplysningene der lar seg bekrefte andre steder er jeg usikker på. Men her er kanskje en av kildene til 'ideen' om Bertil eller Bartholomew Mowat.PeterLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christoffer Owe

En av kildene til 'Genealogie of the Sainteclaires of Rosslyn' er sannsynligvis denne anetavlen (foto: Pål Furuberg) for Erasmus Casimir von Bassen. Jeg har forsøkt å identifisere Sinclair-ene uten hell. F. eks. Francis J. Grants ('County Families of Zetland Islands') oversikt over Sinclair of Houss stemmer svært dårlig med det Father Hay skriver. Når det er sagt, så er ikke de eldste leddene av Grants oversikt helt uproblematiske de heller.Dumbar-våpenet har jeg ikke gjort et seriøst forsøk på å identifisere. Så her kan det være mulig å finne noen ledetråder.Jeg er skeptisk til troverdigheten til denne tavlen. Er det noen som kjenner de andre personene på tavlen? Kan de andre slektsforholdene verifiseres?mvh Christoffer

bilete9347.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

De 4 siste er vel kanskje riktige. Roskildeslekt (som man skal ta med en klype salt, men som vel bygger på DAA) har Måneskjold (Krumme) Knud Jensen Jude til Arløse, Halland, landsdommer Sdr. Halland g. Anna Pedersdatter Tyrehoved, deres sønn Jørgen Knudsen Maaneskjold (-1565) gift Bodil/Anne Clausdatter Kyrning, datter av Claus Poulsen Kyrning (Myre) g. NN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Måneskjold-våpnet er greit nok, det er jo fra Båhuslen / Halland. Også dette Kruckow-våpnet fra Norge kjente jeg fra før av (nr 6 fra venstre). Jeg har selv grublet en del over hva som er provensen til dette Kruckow-våpnet. Har hittil sporet det tilbake til ''Monrads'' våbenbog. Og muligens til en av Peder Hansen Resens våpenbøker, som brant i 1728.Men hva er arkivsignaturen og provensen til tavle som vises på bildet i innlegg 16 ? Vet man det, kan man kanskje finne svaret. Tavla er vel fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christoffer, kan du ikke skrive et innlegg der du har transkribert navnene i den øverste raden ? Jeg får ikke lest alt sammen pga lav oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Fra venstre mot høyre: Philip Ditlef von Bassen, Fru Christina von Winger, Casten Beelow,Fru Elisabeth Termo,Hans Norman,Fru Gissel Crachou,Weyde-Hieronimus von Askerleben,Fru Angelica von Papenheim,Aerthour Sainctclair,Fru Dorethea Dumbar,Bertel Mouadt,Fru Barbara Sainctclair,Knud Monschiold,Fru Anna Haar,Claus Myre, Fru Ingri Bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker og bukker. Så det litt sent. Men nu er det gjort opmerksomt på. Fru Christina von Wnger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

Anbefaler fölgende bog om Mowat familien. Den behandler hovedsagelig Mowat of Balquholly, Aberdeenshire, men også övrige grene. Der er referenser til originalkilder forf: Diane Baptie titel: A Lairdship Lost. The Mowats of Balquholly, 1309-1736 forlag: Tuckwell press år: 2000 ISBN I 86232 052 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Peter S. Lunga

Til 1: Jeg synes det er interessant at du parer Sinclair og stjernene. Jeg vet ikke om det er riktig. Jeg var i Caithness for noen årsiden og fotograferte graven til Isabella Mowat d. Lady Stanstill, gift med William Bruce Lord Stanstill. Hun var datter av Patrick Mowat av Buchollie/Balquholly og Christian Ogilvie og bruker som datter, sitt fars våpen (hvis jeg . Her ser vi tydelig de tre stjernene, og det må vel bety at de heller tilhører Mowat-slekta enn Sinclair-slekta. Såvidt jeg vet var ikke Balquholly-familien underklan av Sutherland, men jeg er usikker på hvordan det systemet fungerte.Til 16: Dunbar-våpenet er vel en kombinasjon av Dunbarvåpenet til venstre og et våpen med 3 kors til høyre (kan være en variant av Tulloch eller Duguid). I følge Nisbet er dunbar-våpenet en oppreist løve i en bord med 10 roser, noe som kan stemme med det våpenet vi ser her. Jeg har også forsøkt å identifisere fler av personene på tavlen, men ikke funnet andre enn en Arthur Sinclair som i 1538 dro til Danmark for å kjøpe hester. (T. Riis, Should Auld Acquaintance Be Forgot (Odense, 1988))Ett eneste unntak til bare: Hvem er den David Sinclair som befinner seg på Hugoland i 1576? (se Oppressions of the sixteenth century in the islands of Orkney and Zetland, s. 69 og SD1 s. 188). Kan dette være svigersønnen til van Bassans Bertell Mowatt til Hugoland og følgelig svoger til Anders Mowatt til samme sted? Bilder: innlegg 477-479 i tråd 67783 [url="http://da2.uib.no/webdebatt/bilete/bilete7173.jpg>http://da2.uib.no/webdebatt/bilete/bilete7173.jpg http://da2.uib.no/webdebatt/bilete/bilete7174.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.