Gå til innhold
Arkivverket

[#73499] Anna Olsdatter Kværnstuen?


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Er det noen son vet noe om denne dama som heter Anna Olsdatter Kværnstuen? Her er vielsen hennes Lenke Det står noe om at denne dama ble 100 år og at hun er nevnt i ei årbok eller ? Er det noen som kan tyde eller vet noe om denne dama?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Anne Olsdatter Kvernstuen vart født 13 sep 1847 på sygard Sylte i Kvikne i Fron Kommune. Ho vart gift med Frants Frantsen Larsløkken 28 okt 1883, og fikk barna Mathea, Even, Rønnaug og Anton (med etternavn Trøsken). (Anne hadde før dattera Oline med Peder Grauphaugen). Foreldrene til Anne var Ole Hansen Kvernstuen og Anne Hansdatter Heringstadbrenden. Dødsåret til Anne har jeg ikke, men det står om henne i Årbok for Gudbrandsdalen 1947 side 141 - 143).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei john og takk for svar.Jeg har i tillegg til de du har funnet av barn til Frants og Anne:Mathias f. 1885 Trøsken under Sylte i kvikne, Frants f 1883 på Larsløkken i heidal. Men Anne Hansdatter Heringstadbrenna. Er det den Heringstadbrenna i Murudalen? Jeg har alt bestilt den årboka Jon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Det er riktig at de hadde en sønn, Mathias, født 31 des 1885, men han døde før dåpen ble stadfestet i kirken. De fikk også en sønn, Frants, født 11 jun 1883 på Larsløkken i Heidal. Frants var da enkemann (hans første kone, Mari Olsdatter Åsengeie, døde i 1875). Den videre skjebnen til denne Frants kjenner jeg ikke. Frants og Anne giftet seg 28 okt 1883. Anne Hansdatter Heringstadbrenden var fra Heringstadbrenna i Heidal (Murudalen) og foreldrene hennes var Hans Hansen Harildstad (fra Harildstad i Heidal) og Marit Simensdatter Sylte (fra sygard Sylte i Kvikne). Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei igjen!Han Frants Frantsen Trøsken reiste til Amerika samtidig med sitt søskenbarn Fredrik Iversen Martinstuen i 1905. Vet du om det finnes noe stoff om denne Heringstadbrenna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Garden eksisterer vel i dag, og er da kanskje nevnt i 'Norske Gardsbruk', og Semon Prestgard ga i sin tid ut et hefte om garder i Heidal, kanskje garden er nevnt der. Jeg er for tiden utenlands og har ikke tilgang på disse, så jeg kan ikke si sikkert. Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.