Gå til innhold
Arkivverket

[#73500] Hvem var Elisabeth Dorthea Dahl f. ca 1778 fra Lade i Strinden?


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har fått en forespørsel fra Danmark om jeg kan finne ut opphavet til Elisabeth Dorthea Dahl f. ca 1778, gift med Johan Hilfeling.Paret finnes på Kiøstad gård i 1801 tellingen [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f18011660&gardpostnr=87&personpostnr=1580&merk=1580#ovre>Lenke og også Elisabeth Dorthea Dahl sin søster, Maria Juliana Dahl.Etter å ha googlet litt fant jeg en slektside Lenke og her nevnes datteren til Elisabeth Dorthea og Johan Hilfeling, Johanna Elisabeth som gift med Bård Eliassen.Jeg har funnet vielsen til dette paret i Verdal 1/2 1822, men Johanna Elisabeth heter her Johanna Catharina Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg prøver et skudd i blinde her.Niels Dahl døper datteren Elisabeth Dorthea i Porsgrunn i 1776.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vestre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 1 (1764-1814), Kronologisk liste 1777, side 70-71. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7870&idx_id=7870&uid=ny&idx_side=-40>Lenke Permanent bildelenke: Lenke.De samme foreldrene døper datteren Maria Julianne i 1778.Kildeinformasjon: Telemark fylke, Vestre Porsgrunn i Porsgrunn, Ministerialbok nr. 1 (1764-1814), Kronologisk liste 1778, side 76-77. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det kan godt være henne som du har funnet i Porsgrunn, Kirsti. Jeg har henne registrert i databasen på Solumslekt her: (Lenke). Etter at hun ble konfirmert har jeg ikke funnet spor etter henne. Nå har jeg ikke lett veldig mye etter henne heller når sant skal sies, men navn og alder stemmer jo særdeles bra på den unge damen på Kjøstad i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Skal tro om Elisabeth er død tidlig og Johan gifter seg med søster Marie Julianne?En Johan Hilfeling får en sønn Nicolai i 1810 i Stjørdal, mor er Juliane Dahl.Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A07 (1797-1815), Kronologisk liste 1810, side 380-381. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16373&idx_id=16373&uid=ny&idx_side=-204>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Beklager sent svar.Du verden så dyktige dere er.Dette ser helt klart ut til å være riktig familie og jeg som har surret rundt i Trondheim, men jeg var ikke klar over at Johan Ludvig Hilfeling giftet seg for 4. gang.Her er foreldrene til Elisabeth Dorthea og Maria Juliana i 1801 tellingen LenkeNå skal jeg høre hva Johanne Ester sier, så kommer jeg tilbake.Mange takk til dere begge, som ser ut til å ha løst saken.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg skal hilse fra Femø i Danmark og si mange takk for all hjelp.Vel, jeg gir meg ikke helt, da jeg fant Niels Rasmussen Dahl døpt i Bamble 17/2 1752 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7822&idx_id=7822&uid=ny&idx_side=-137>Lenke Permanent bildelenke: LenkePå FS finner jeg Rasmus Nielsen og Karen Marcusdatter gift 9/10 1753 i Gjerpen LenkeFra Gjerpen kirkebokMarchus Rasmussen Dahl døpt 29/2 1756 i Bamble Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkePetter Hendrich Rasmussen Dahl Døpt 18/3 1758 i Bamble Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJens Severik Rasmussen Dahl døpt 10/3 1753 i Bamble Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeChristian Friderich Rasmussen Dahl 11/1763 i Bamble Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg finner Rasmus Nielsen og Karen Marcusdatter på FS gift i Gjerpen 9/10 1753 LenkeFra Gjerpen Gjerpen mini nr.2 s.218 vielsen, men her synes jeg Karen har et annet navn. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

'Kjära nän' Er jeg helt på jordet her og har vært for rask i svingene.Tenker da på databasen til Leif.Niels Rasmussen var jo gift med en Marcusdatter!!!Mvh.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Etter flere mail fra Danmark så stemmer det meste i denne debatten, men angående innlegg nr. 4 fra Kirsti Ryen så er det ikke den riktige Johan Hilfeling, men muligens en fetter.Limer inn svar fra johanne Esther Geertsen:Johan Hilfeling som Elisabeth var gift med han døde her på Femø i 1816 Elisabeth døde i 1843, deres yngste søn Ludvig bliver født i Åsteup på Falster i 1812, så mon ikke det er en fætter som gifter sig med Juliane. Susanne Anne Marcusdatter Barnholt og Niels Rasmussen Dahl Cop. 23/8-1776 hiemme i Huuset uden foregaaende Trolovelse. Sr. Niels Dahl med Jomfr. Susanna Ane Barnholdt.Elsabeth Dorthea Dahl død 15.03.1843 Femø, Fuglse hrd., Maribo Begravet 20.03.1843 Femø kirkegård, disse to navne er nogen der står hvor hun dør Rosenkrans Løvenhjelm de er aldrig blevet omtalt før kun ved hendes død.Når det gjelder Karen Marcusdatter som jeg har nevnt i mitt innlegg nr. 6, så har Geertsen ikke funnet noe ut om henne på forum i Danmark, men hennes far skal være Marcus Barnholdt.Jeg legger ved lenke til hennes database angående denne slekten. [url="http://www.malles-rosenhave.dk/index.php?option=com_tng&Itemid=144>LenkeVet noen noe om Karen Marcusdatter sin mor?Karen Marcusdatter Barenholt Grot sin dåp i Sandsvær april 1729, høyre side. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.