Gå til innhold
Arkivverket

[#73505] Forfatteren Frank Frode


Gjest Anne Elise Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elise Ferner

Frank Frode (psev. for Frank Olsen) født rundt 1894, hvem var han og hvor var han fra? Jeg har funnet en artikkel av han i Norsk Aarbok 1939.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Flesland

Det finnes noen artikler signert Frank Frode i 'Frå Fjon til Fusa.' (årbok for Nord- og Midthordland Sogelag) i årene fra ca 1950 - 1971. Jeg tror det er den samme Frank Olsen som var heradsagronom i daværende Haus kommune, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Så veldig mange vestlendinger som heter Frank Olsen, og som er født ca.1894 kan det vel neppe være. Men her er en som lar seg oppspore digitalt:Frank (Charles) Olsen: Født 07.11.1894. Død: 17.03.1979. Foreldre Bundtmaker Edvard Kristian Olsen og Konstanse Mathilde Andersen.Gravminne-registeret: [url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=471267>LenkeSamme mann som dåpsbarn i Mariakirken i Bergen LenkeOg her den barnrike familien i Bergen ved FT1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var slurvete av meg at jeg ikke tok ikke med at BergenFT1900 allerede var nevnt (innlegg 3), men det var dåp, foreldre og tidspunkt/sted for gravferd som var hovedpoenget mitt i bidraget mitt i arbeidet for å identifisere Frank Frode.Samtidig ser jeg at gravferdslenken ikke fungererer. Men gravplassen er på Mjeldheim i Arna prestegjeld (NB!).-Legger også ved konfirmasjonen hans: (NB: Arna prestegjeld [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf12501898&personpostnr=1672&merk=1672>Lenke )Samme person er forlover ved sin brors bryllup hos byfogden i Bergen i 1923, men ført i Odda kirkebok i 1924: (Først på siden Lenke )NB: Hjemmehørende i Haus/Arna.-Tar også med en kronologisk oversikt over artikler i ”Mål og Miljø” (NB Lokalt skrift for ARNA/HAUS), hvor Frank Frode er en flittig bidragsyter på slutten av sitt liv (d.1978)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove D. Johansen

Jeg kan bekrefte at Frank Frode er identisk med Frank Charles Olsen, født 7.november 1894 i Bergen. (Jeg har opplysningene fra Nasjonalbibliotekets arkiver)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.