Gå til innhold
Arkivverket

[#73510] Vestby: Kirstine Svendsdatter, f. 1815 - hva skjedde etter 1837?


Gjest Leif Erik Otterå
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Otterå

For en stund siden postet jeg noen etterlysninger på DIS-Norges Slektsforum, uten respons. Prøver nå her på Digitalarkivet:Kirstine Svendsdatter fødte en datter Caroline i Son 21. november 1837 (s 70 nr 13): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7540&idx_id=7540&uid=ny&idx_side=-72>LenkeEtter det er Kirstine sporløst borte. Datteren Caroline bor (iallefall ved konfirmasjonen 3. oktober 1852) hos sin onkel Andreas Engebretsen på Gjølstad: Lenke Bodde også Kirstine her?Carolines far Engebret Engebretsen stiftet ny familie året etter Carolines fødsel (1838), og jeg har ikke funnet at han senere har noe kontakt med datteren Caroline. Kirstine kan ha dødd før Caroline ble konfirmert (3. oktober 1852) eller har flyttet vekk, eller bor sammen med Caroline hos Engebrets bror Andreas?Jeg er temmelig sikker på at Kirstine er identisk med Anne Kirstine Svendsdatter, født i Son 26. september 1815 (s 95 nr 18 ):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Dette var et interessant spor som jeg må følge nærmere. Navn, alder og fødested stemmer. Men hvorfor ga hun fra seg sin uekte-fødte datter til barnefarens bror? Kanskje hennes kommende ektemann ikke ville ha stedatteren med da de giftet seg?Nå har jeg litt å spinne videre på. Mange takk skal du ha!leif erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.