Gå til innhold
Arkivverket

[#73518] Kvæfjord/Troms: Ingeborg Margrethe Thomasdtr. (f. ca. 1818). Foreldre


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ingeborg Margrethe Thomasdtr. var gift med Paul Christensen Widding (1817-75). Et sted har jeg sett at hun ble konfirmert i Fløttesnes og at faren het Thomas Pedersen Flesnes. Om Flesnes er det samme som Fløttesnes, vet jeg ikke. Det er også hevdet at hun ble født i 1811. Det greier jeg ikke å finne ut av.I FT 1801 på Fløttesnes er det en Thomas Pedersen på 34 år (= f. ca. 1767) som er bror til Karen Pedersdtr. som er gift på gården. Om dette er faren til Ingeborg Margrethe, er jeg interessert i å finne ut av.Er det noen som kan bringe en klarhet her?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takker så mye for hjelp, Litta.Thomas Pedersen skal ha vært gift med Ingeborg Jonsdtr., men jeg finner dem ikke gift i Kvæfjord - selv om Thomas som ugift var på Fløttesnes i 1801. Er det noen som vet ne om Ingeborg Jonsdtr.?Ser at det i hvert fall er to barn til (i følge konfirmasjon) foruten Ingeborg Margrethe (f. 1816). Vi har Guri og Pernille Maria. Guri skal ha vært født omkring 1811. Så de må vel ha vært gift omkring 1810 men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det første barnet de fikk i Kvæfjord var Peder Andreas (f. 1805), men de må ha blitt gift et annet sted.... Men Thomas var her i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, det må det jo bare. Tusen takk Kirsti.Men da var deres to første barn - Peder Andreas (f. 1805) og Guri (f. 1807) - utenfor ekteskap.Finner ikke Ingeborg død i Kvæfjord, men hun kan jo ha levd lenge.... Heller ikke når hun ble født.Takk i hvertfall, Kirsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det døpes en Ingeborg her: Kildeinformasjon: Troms fylke, Kvæfjord, Ministerialbok nr. 1 (1751-1822), Kronologisk liste 1779, side 226-227. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9632&idx_id=9632&uid=ny&idx_side=-118>LenkeMen hun er uekte og jeg ser ikke at farens navn står der.I 1801 kan det være hun som er her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen.Er det noe i det som står på FS at Peder Thomassen (f. ca. 1743) og Lisbeth Pedersdtr. (f. ca. 1747) er foreldre til Thomas Pedersen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.