Gå til innhold
Arkivverket

[#73520] Heidal, Bjølstad, Bõhmer


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Til 11 og 13 - om Einar og Ener: = samme sak.Du kan ikke si at dette er 'feil skrivemaate' for bonden sa vel Einar - og den (danske?)-presten skrev Ener.Norsk sprog har jo forandret seg paa utallige maater gjennom tidene. Det finnes mange eksempler paa slikt. Noen tror at det som er skrevet i kirkeboka er 'autorisert' sannhet - neppe !Min bestefar er blitt kalt Ole, Ola, Olaf, Olav, Olaus, Olaves - men hvem vet hvad som er det 'rette' ? Jo, han kalte seg Olaf og det er nok navnet i min database !Allikevel hersker byraakratiet: for nylig maatte jeg bestille en ny daapsattest. Vi skriver Næss som har vært brukt siden 1664 - men kirkeboka' sa Næs - og den saken måtte helt til departementet for godkjennelse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til 11 og 13 - om Einar og Ener: = samme sak.Du kan ikke si at dette er 'feil skrivemaate' for bonden sa vel Einar - og den (danske?)-presten skrev Ener.Norsk sprog har jo forandret seg paa utallige maater gjennom tidene. Det finnes mange eksempler paa slikt. Noen tror at det som er skrevet i kirkeboka er 'autorisert' sannhet - neppe !Min bestefar er blitt kalt Ole, Ola, Olaf, Olav, Olaus, Olaves - men hvem vet hvad som er det 'rette' ? Jo, han kalte seg Olaf og det er nok navnet i min database !Allikevel hersker byraakratiet: for nylig maatte jeg bestille en ny daapsattest. Vi skriver Næss som har vært brukt siden 1664 - men kirkeboka' sa Næs - og den saken måtte helt til departementet for godkjennelse !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Nå ble det mye utenfor det opprinnelige temaet her!!!Det dreide seg vel om hvor Anne Enersdatter gift med Thor Thorsen kom fra. Hun er f. på Holen i nedre Hedalen, dvs. Holen Søndre. i 18o1 er faren og bestefaren på Holen og i 1865 er de på Holen Søndre i nedre Hedalen.Skjønner da ikke hva Bøhmer mener med Nordre Holen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Holen er ikke i nedre Heidal men i Skovbygden. Ukjent av hvilken grunn så er de to slått sammen til én tellekrets. Holen er en mils vei fra nedre Heidal. Nordre Holen må her være en lapsus fra Bøhmers side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nordre Holen er nok upresist fra min side. Holen var en gård som ble delt mellom to brødre. Etter hvert reiste brukeren på nordre til Amerika. Brukeren på søndre kjøpte så nordre og fikk såkalt auksjonssjøte. Dermed ble de bruksmessig slått sammen igjen. Jeg er noe usikker, men tror at det nå igjen er ett gards og bruksnummer.Einar Holen, på Holen (med god oversikt over slekta) indikerer at en mulig at årsak til at de måtte ha bevillingsbrev er at de ville korte ned på lysningstiden. Einar og jeg mener begge at årsaken ikke finnes i bevillingsbrevet, men i søknaden til bevillingen og da er det interessant å finne søknaden. Jeg tror det er det nærmeste man kan komme med gjetning som utgangspunkt. En gang i framtida kan det være aktuelt for meg å se nærmere på saken, men jeg har lagt den til side for helt andre oppgaver, så her er det fritt fram for andre.Jeg håper dette er et greit svar også for Hans Myre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg tror ikke det er korrekt det Hans Myre sier heller. Anne eller Anna som hun sjøl kalte seg og som det også står i bevillingsbrevet er nok født på det udelte Holen, altså før delingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Engebret Hougen bruker nordigard Holen. I min papirutgave av FT1801 finnes det kun en Holen gard. I FT 1865 Sel, også papirutgave, finnes to Holen garder, søndre og nordre. På søndre bor vår Anne Enersdtr, på nordre bor Ole Knutsen Stade f1830 Vågå.Ole Knutsen m/fam reiste til USA i 1870. Han var gårdbruker og selveier. Jeg har ingen flere opplysninger om det som blir kalt Holen nordre i Heidal. I matrikkelen for 1888 er det ett bruk på matrikkelgården. Bruker Gudbrand Enersen og i matrikkel 1907 er bruker Einar Gudbrandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Semon Prestgard har skrevet Bygdehistorie Gardshistorie for Heidal. Om Holen skriver han:Skrivemåten er Hoelen i 1668-1723. Sørvendt og lugomt ligg garden der på denne imponerande gardstomta. Holen var truleg frå gamalt beste korngarden i Skogbygda, og kanskje også den eldste garden. Kyrkja åtte nok noko av garden frå gamal tid (innløyst 1849), og oppsitjarane måtte svara for ein særskatt i lange tider. I skattematrikkelen frå 1647 er nemd Berette Holen, elles finn oss Einar Larsson Holen, 1640, gift med Torø Hansdotter Rudi og lenger fram finn ein Lars Engebretsen Holen, født i 1603, gift med ? Einarsdotter (fornamn ukjend). Engebrett Holen hadde garden fram til 1648. Frå denne tida skifta namnet på brukarane mellom Hans og Einar til Gudbrandsnamnet kom inn med Anne Gudbrandsdotter Steine, født i 1796. Holen er altså ein av dei få gardane i Heidal der same slekta har seti far etter son frå 1600-talet. Da Øyvind Holen skulle ta over garden var det svært mykje som måtte gjerast med husa, gardsveg var det heller ikkje. Det vart til at han bygde både ny driftsbygning og våningshus nedanfor riksvegen og hit vart det også flytt fleire hus. Når man leser dette virker det ikke som garden har vært delt i nordre og søre Holen. Kan det ha vært en Holen gard på Heidalsiden og en Hole gard på Vågå siden med felles grense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg synes Thor og Kai kommer med greie innlegg her. Bare en liten tilføyelse: Holen ligger ca 2-3 kilometer fra Bjølstad. Thor Thorsen dro på årene og kunne ikke reise Gudbrandsdalen rundt på frieri. Heller gikk han ikke over bekken etter vann. p.s.: 2 Holen i Vågå, ligger i Vågå skogbygd. Holen i Heidal er langt fra grensa til Vågå, så det er sagt. Hvorfor var det to Holen garder i FT1865, som du selv skriver i (32) ? Se også Thor i (30). Til slutt: Nåværende eier Einar Holen, har bygt opp igjen tun på det opprinnelig stedet høyere opp. (Ikke lengre ved riksvegen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I FT 1875 er det to gårdsnr, mens det i 1900 er ett.(Jeg finner ikke Holen på 1900 her på Digitalarkivet. Ser i stedet i papirutgave fra Dovre Dataarkiv), ,,, Kan du Kai utdype at det kunne være en Holen på Heidalssiden og en Holen gard på Vågåsiden `??? Jeh er ikke helt med -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Hans Myhre.nr. 28:I nr. 11 og 13 ble det antatt at at Ener og Einar er to forskjellige ting, hvilket det neppe var (opprinnelig). Utenforsnakk ? - En sak har saa mange sider ! Jeg ville bare forklare at det ikke var 'feilskrift' som vedkommende sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg henspeilet på digital søking. Hvis det står Ener i originalmaterialet, så er det vanskelig å finne Einar. Det ene eller andre er ikke så galt- Hougen gjorde om Ener til Einar som en fornorsking da han var ihuga nynorskmann. Det gjøres også nå i media da nynorske kommentatorer sier Høgre og Framstegspartiet. I min skoletid skulle vi som skrev nynorsk. være høffelige og vise respekt ved å skrive navnene som de var, de som var bokmålsord. p.s.: Du kan Google og søke på Høgre og Framstegspartiet. Da ser du problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Sitat: ' Jeg tror ikke det er korrekt det Hans Myre sier heller. Anne eller Anna som hun sjøl kalte seg og som det også står i bevillingsbrevet er nok født på det udelte Holen, altså før delingen. ' Thor, jeg tror ikke det står klart og tydelig hvilken av gardene på det papiret du har kopi av, heller ikke at det bare er en gard da. Siden du sier at du ikke tror det jeg sier er korrekt så har de vel bare antagelser. Er du ikke enig så vent til noen finner ut når gardene ble delt og det bør være før eller etter 1837.Men, hele påenget er vel at hun var fra en Hoel.gard i Heidal sokn , Ikke hovedsognet Vågå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er to Holen gårder i Vågå Skobygd (i Hovedsognet) og det var en kortere tid to Holen i Heidalen Skobygd, og det er vel ikke tvil om at Anne hadde tilhørighet til det som var Søndre Holen i Heidal. Bonden på Nordre reiste til Amerika, så det var sikkert ingenting å bli feit av å bo på Nordre. Derfor ble Nordre lagt til Søre igjen. Er dette en del av konklusjonen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

(36) Det var mest en strøtanke. Brurusten tilhørte i tidligere tider Snerle og i min tankeverden er da Brurusten Vågå-territorium. Kanskje det samme kunne være tilfelle for Holen? Vi setter bare et kryss over det innlegget. Sitter nå å leser i NST XIII Av Haulde-ætt for å prøve å finne noe om Ole Knutsen Stade f.1830 i Vågå og om Ener/Einar brukes i Stade-slekten. Jeg er ikke villig til å forkaste Engebret Hougen med en gang. Ole Knutsen Stade kan ikke bare ha poppet opp på Holen en gang etter 1800. Kanskje er det ett ledd foran og det kan ha vært to brødre som drev garden sammen. Den ene bodde nordafor den søre. I 1757 er nevnt: Søsknene: Enner Hansen Holen f.1735, fikk i 1753 bygsel på Holen, skyld 1 1/2 hud mot å betale 16 sk til waisenhuset i Christiania, samt føderåd til mor si, Barbro Enersdtr, 4 skjepper korns sædeland, 1 koes og 4 faars forsvarlig fødsel, hus og tilsyn så lenge ho lever. Søsken som nevnes: Peder Hansen, Thore Hansdtr, Kari Hansdtr Det virker ikke som det finnes to brukere på dette tidspunktet. Kommer tilbake med mer etter å ha søkt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For meg er dine kommentarer ikke interessante uansett hva som måtte menes om en slik uttalelse fra meg. Jeg har de opplysningene jeg trenger og dette er noe av familiehistorien min som ble overlevert av min bestemor for snart 60 år siden. Hun var datter av en av de involverte på Bjølstad. Mine besteforeldre brukte ikke begrepene nordre og søndre i det hele tatt.Det har jeg tatt fra Haugen. Tor Onshus tror jeg bruker Nordigard. Jeg vet eksakt hvilken gård vi snakker om og hvor den ligger. Opplysningen om deling og igjen sammenføyning av gardpartene har jeg fra Holen. Les også Helge Hålåsæters innlegg. Jeg kommer ikke til å kommentere denne saken ytterligere på dette forum og uansett hva jeg finner om saken, har jeg ikke tenkt å bidra til denne debatten ytterligere - som du sjøl påpeker er langt fra det opprinnelige tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Holen nordre, 183a, i FT1865 Sel kan ikke tilhøre Heidal. Ole Knutsen, 37 år i 1865 er oppført som gårdbruker og selveier på nordre Holen. Dette ville måtte avstedkomme sporbare data for Holen i Heidal. Stadeslekten har forbindelser til nordre Holen i Vågå, NST XIII s,335. Denne hobbyen ødelegger helt nattesøvnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, jeg har i en annen tråd forsøkt å forklare deg at at i 1865 er det ikke Sel som er hovedkommune, men at Sel og Heidal begge tilhørte Vågå's administrasjon. På folketellingen for 1865 har du en papirutgave laget av Dovre Dataarkiv. Den er benevnt Sel fordi Sel kommune bekostet den. (Vågå besørget ikke for seg). Det blir ikke Sel kommune i 1865 og -75 av den grunn. På Digitalarkivet er det rett, da vi søker på Vaage. Heidal var egen kommune 1907-65. Istedet for at Holen lå på Vågå grunn, lå den nærmere Bjølstad, faktisk. Hilsen Helge H. (lokalkjent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Knudsen Stade med familie emigrerte i juni 1870 (Dette bekreftes av emigrantprotokollen). Men kunne han ikke ha bodd på Nordre Holen i Heidal ? Som nevnt før, så hadde Holen to gardsnummer i 1875 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Når det gjelder Heidal og Vågå bruker jeg bare papirutgaven. Mye lettere å arbeide med synes jeg. Det har vært diskusjoner her på nettet tidligere vedrørende feilplasserte garder hvor man ble enig om at så var tilfelle. Hvorfor ikke en feil eller to i FT1865 også? Det er da merkelig at den bare dukker opp fra intet for så å forsvinne igjen. Prestgard nevner ikke noe nordre og søre, matrikkel 1888 nevner kun ett bruk på navnegården. Thor sine forfedre nevner ikke nørdre/søre. Er det lov å være skeptisk? Legger ved en nyttig lenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Også i 1875 var det også to gårdsnummer. Semon Prestgard var ikke noe sannhetsvitne. Han var en guru uten kildetilgang. Flere på listen her fremhever to Holen gårder som faktum, men du holder på ditt enda du overhodet ikke kan påvise det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kai, du skriver helt fra innlegg nr. 1 om at det ikke er sikkert at Anne Enersdatter var fra Heidal fordi Engebret Hougen skrev truleg Heidal. Men jeg vil gjøre deg oppmerksom på at truleg betyr sannsynligvis. Kilde: Bokmålsordboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.