Gå til innhold
Arkivverket

[#73520] Heidal, Bjølstad, Bõhmer


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Da fant jeg frem bevillingsbrevet og et kort utdrag kommer her. Det går som man ser klart frem hvorfor paret søkte om bevilling:Vi Cal, af Guds Naade Konge til Norge og Sverige, de Goters og Venders; Gjøre Vitterligt: At Vi naadigst have bevilget og tilladt, så og hermed bevilge og tillade, at Ungkarl, Gaardbruger Thor Thorsen Bjølstad og Pige Anne Enersdatter Holen maae, udten foregaaende Lysning af Prædigestolen, hjemme i huset sammenvies, naar ellers Intet befindes deres Ægteskab lovligen at kunne forhindre; dog skal Kirken og dens Betjente, samt Stolen og andre Vedkommende derover Intet i deres Rettigheter afgaae. Givet i Christiania 18de September 1863. Under Rigets Segl (Her kommer seglet) Efter Hans Majestæt Kongens naadigste Befaling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

'... udten foregaaende Lysning af Prædigestolen, hjemme i huset sammenvies... 'Man måtte ha spesiell tillatelse til å foreta vielsen utenfor kirken, altså hjemme i huset i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Da jeg leste det, tenkte jeg at han måtte ha vært sengeliggende, for det er bare 2-3 kilometer til kirken. Thor døde bare 2,5 år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Den ene tanken kan være like riktig som den andre, Historiens slør skjuler årsaken. En kan jo rett og slett tenke seg at Bjølstadfolket hadde dette som en tradisjon. Kanskje noen har muligheter til å sjekke Thords foreldre om deres ekteskap ble inngått på samme måte? Mange gårder har noen tradisjoner som de tviholder på. En kan selvfølgelig også tenke seg at noen i slekta kunne hindre eller forhale vielsen på grunn av arv, for Anna ble jo nå nærmeste arving også. Men med kongens bevilling, kunne ingen gjøre innsigelser. Jeg tror nok at dette var et ekteskap som nok provoserte slekta på grunn av aldersforskjellen.Selv i vår tid opplever vi at slekta provoseres av en slektnings ekteskap. Vi opplever også at de som har sett seg sjøl i rollen som arvinger, plutselig blir arveløse på grunn av at en gammel ungkar på sine eldre dager adopterer en voksen slektning. Den adopterte blir da arving og de andre får ingen ting. Personlig synes jeg det er en meget elegant måte å hindre at slekta må igjennom et opprivende arveoppgjør, rettsaker etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For meg er odelsloven et nødvendig onde. Men i ettertid er det muligens riktig å si at for Bjølstad har det bare gått nedoverbakke etter at slekta tok att garden. Bjølstad er en av våre ypperste kulturperler og i dag burde gården være et felles kultureie. Riktig nok er det en grov påstand å si at 'alle' stammer derfra, men vi er mange med røtter på Bjølstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge seier at kanskje Thord var sengeliggande da han gifta seg,men truleg var det ikkje så gale. Foreldra til Ivar Kleiven gjorde det likeeins. Det står i kyrkjeboka,da dei gifta seg 5.juli 1856: Viet hjemme i huset uten tillysing av--(det siste uleseleg).Benken dei knela ved, på låven,er til enno. Ein gamal heidøl fortel at Anne Holen var ei framkjømleg dame(freidig) og at det var ho som førte an for å få til giftarmål. Da ho etter berre nokre år vart enkje vart ho sjøl ein 'gullfugl'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mari, resonnementet mitt bygde på at han døde bare et par år etterpå (1866) og jeg går ut fra at han kunne være sykelig da. Anne døde selv allerede i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Var Anna (Anne) virkelig en kald og beregnende kvinne? Jeg tror at det som sies om Anna (Anne) kommer av at hun ved giftemålet ble arving til Bjølstad. Hva tror dere de som tok att Bjølstad på odel etter Annas død ønsket å gi henne til ettermæle?Ved et slik giftermål blir du fort gjenstand for baksnakkelse. Jeg har ingen tro på at hun giftet seg ut fra andre hensikter enn de som var normale for et ekteskap på den tiden. Selv om bygdesladderen sier hun var både det ene og andre.Det er jo bare bygdesladderen som kan gi slike karakteristikker. Når det inngås et ekteskap, så er det to parter. Uansett hvor mye den ene trenger seg på, så må den andre også se ekteskapet som hensiktsmessig. Vi hører fra tid til annen at hun/han som gjør et bra gifte at hun/han giftet seg til.... Men det er jo en total undervurdering av den andre parten. Var det Anna som hadde regien og fikk Thord til å skrive under i ørska? Var ungjenter så fremmelige på den tiden? Jeg synes det her er både livsvisdom og god innsikt i juss. Når et ekteskap inngås må man ikke tillegge den ene parten en redusert evne til å tenke. Sengeliggende? Det må da være å koke suppe på en spiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Noe spesielt var det. Han var eier av største garden i Nord-Gudbrandsdal og ventet til han var 50 med å forlate ungkarstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men Helge, låg det på hass side eller på hennes side. Det kunne jo også være slik at lenge var det ingen som var bra nok! Når han kom over det komplekset, så falt han for ei mjå ungjinte frå bygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men Helge, låg det på hass side eller på hennes side. Det kunne jo også være slik at lenge var det ingen som var bra nok! Når han kom over det komplekset, så falt han for ei mjå ungjinte frå bygda? For det sies at Anna var vakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I innlegg 1 skriver Kai M Kveum at fødselsdatoen hennes var den 22/5-1837 og at de giftet seg ca 1850. Det må i hvertfall være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er en lang avstand fra øya til tastaturet for flere av oss. Se ovenfor. Bevillingen gitt 18 sep 1863. Thord og Anna gift 26 sep s.å. Jeg skriver her Thord, for det var det som sto på de treskjeene som hang i gangen hos bestemor. Disse kom så til ei baernløs tante og jeg så ingen andre arvinger enn meg til de gjenstandene hvor navnet Thor sto, men de havnet altså ikke her. Derimot fikk jeg verdens vakreste vassåk etter Anna, samt noen andre prydgjenstander som bogtre med akantusutskjæringer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Til Thor i (85). Det ligg ikkje nødvendigvis noko så negativt i 'framkjømleg', uttrykket seier at ho var framtøk eller initiativrik, og sjølv i folkepratet kan 'framkjømleg' også vera rosande, alt etter gjerninga. I dette konkrete tilfellet fortel det vel berre at ho har vist klår interesse for han, og at folk har lagt merke til det. Vi kjenner ikkje motiva til nokon av dei, dei har kanskje ikkje vore så ulike dei vi ser rundt oss dagleg også i vår tid. Kjærleiken har mange vegar. Men når det er sagt; det var sikkert mange som av misunning eller ut frå kva dei oppfatta som 'normalt' ut frå alder eller stand, la noko negativt i 'framkjømlegheita', men slik eg kjenner folkepratet, var det nok også mange her som tykte det var bra at 'ho fekk hol på han', også ut frå at det var bra for han med eit slikt gifte, som heilt sikkert også var etter hans ønskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Godt folkevett i innlegget ditt Jakup.Så er det slik på dette forumet hvor man uttrykker seg i korthet og gjerne på direkten at ordvalget er vanskelig og ikke dekkende for det man totalt mener, men sengeliggende..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg ser også at det henvises ovenfor til gamle folk i bygda. Jeg er oppvokst med lokal og slektshistorie og dette er en del av min slekts historie. Gjentatt mange ganger i min oppvekst. Bestemor fortalte om dette og beskrev folket og jeg har brev fra dattera til Anna som het Anna Tora. Anna som hun het i daglig tale, opplevde jo ikke sin egen mor, men tradisjonen er direkte overlevert. Det er jo derfor jeg bruker såpass mye tid på å trekke i tvil påstander som etter min mening tas fra luften, men jeg godtar selvfølgelig påstander som kan dokumenteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Fikk lyst til å laste opp et gammelt bilde jeg har av Anne Holen Bjølstad. Hun står sammen med Kari Nilsen. (Anne t.h.)Det er ikke navn på herrene, men det er ikke utenkelig at mannen til høyre er Tor Bjølstad.(Kari var født i 1841, oppalet på Åseng, og gift 1870 med Jørgen Nilsen fra Sem, som virket som lærer og kirkesanger i Heidal.)Bildet er ett av mange som min farfar hadde i sitt privatarkiv.

bilete8068.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Du Thor harselerer over at jeg skrev at han kanskje var sengeliggende. Han var altså 63-64år gammel ved vielsen som vel tilsvarer en levealder på 75 år sammenliknet med idag. Da burde du i samme åndedrag antyde annen grunn til det høytidelige og alvorlige skritt å be om kongelig bevilgning. Det er ikke straffbart hverken å være sengeliggende eller eventuelt impotent. (Han førte ikke Thornavnet videre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Anna Tora viser at han ikke var helt impotent. For å lære litt spør jeg: Hvorfor arvet ikke hun Bjølstad selv hun var bare barnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Anna Tora er fra Annas andre ekteskap. Jeg er ikke så bevandret i jussens historie at jeg kan si hvorfor Anna Tora ikke arvet retten til gården. Anna Tora må sies å være en markant dame. Gift med og skilt fra Erling Bjørnson. Det siste var jo en sosial skandale av de helt store. Men Erling var nok også en spesiell kar og disse to passet altså ikke sammen. Anna hadde særeie som også nesten var uhørt på den tiden. (Etter krav fra faren og det var en forutsetning for at hun skulle få arven fra mora. I et brev til faren skrev hun 'Erling er så kjed av dette kravet om særeie). Det medførte at det også ble økonomisk krise på Aulestad. Jeg tror krisa ble løst ved at Erlings far dro på foredragsrunde i USA for å få inn penger. Dette er bare slik som sies i familien, men noen kan sikkert bekrefte/avkrefte dette, evt opplyse oss om og når Bjørnson var i Amerika??Aud! Takk for bildet. Tar det som et foreløpig innlegg om at Thord var ved sine fulle fem og frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, en sprek, gammel mann. Jeg siterer Wikipeda: På slutten av 1800-tallet var forventet levealder snaut 50 år. Sitat slutt. Men som sagt: Hvorfor søkte de bevilgning fra Kongen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Nå er jeg for en gangs skyld uenig med deg, Aud. La oss teoretisk si at fotografiet er tatt ved bryllupet ? Jørgen Nielsen var født i 1846 (17 år gammel). Disse mennene ser unektelig eldre ut. Kari var født i 1841.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(95/96:) Dere mener ufruktbar (infertil). Potensen er ikke avgjørende her, men den står selvsagt ikke i veien. Potensen, mener jeg. For befruktning, altså ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.