Gå til innhold
Arkivverket

[#73520] Heidal, Bjølstad, Bõhmer


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Seksuell potens er evnen til å gjennomføre samleie. Denne evnen avtar med stigende alder. Impotens er å mangle denne evnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud,Jeg er ikke så uenig lengre. Tenkte litt på Klokker Nielsen. Ellers må en generelt passe seg for slektforherligelsessyndromet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ok, Helge :-) Veldig synd at det ikke er satt navn på mennene. Det er i hvert fall ikke klokker Nilsen som står bak Kari, for jeg har et bilde av ham (sammen med Kari) også, og det er en helt annen person.Hvis det er Tor Bjølstad som står til høyre - noe jeg tror er svært sannsynlig ettersom bestefar har skrevet Anne Holen Bjølstad - så må bilde være tatt enten i anledning vielsen, eller senest mars 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Helge, dessverre er dette ett av mange bilder som er helt anonyme. Selve fotografiet er limt på en pappbit, og det står intet om når, hvor og av hvem bildet er tatt. Hadde det ikke vært for min farfars påskrift så ville fotografiet vært nærmest verdiløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg tenker på at veggen bak er flat. Kanskje det er fra selve bryllupet ? I såfall: Hendte det at brurens far var forlover ? De to mennene ser ut til å være jevngamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Forlovere ved vielsen av Anne Holen og Tor Bjølstad 26 sep 1863 var Gulbrand Fjerdingren og Gulbrand Harildstad (står det i kirkeboka). Jon W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg skimtet noen slike navn. Så stemmer ikke personer på bildet med bryllupet heller. Men det var ikke hver dag de var stivpyntet, da heller. Så det er litt mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg har fulgt denne diskusjonen litt fra siden men lurer på om dere kan være litt av veie m.h. på tidspunkt for bildet. Jeg har selv min tipp oldefar som første ordfører i Øystre Slidre og i dag henger et portrett i kommunestyresalen som skal være mannen. Bildet har kommet dit uten at noen vet når det skjedde, bare en gang etter 1980. Mannen døde i 1861. På den tiden var bilder svært skjeldne. Husk at rullefilmen som de fleste bilder ble laget med når bilder ble vanlige først kom 1888. Det at det bildet som er presentert i (94) er fra 1863 anser jeg som lite sannsynlig. Thord Thordsson på Bjølstad som døde i 1866 er vel også lite sannsynlig at er mannen på bildet. Likeså Anna Enersdatter som vel døde i 1869.Jeg viser til følgende artikkel om fotohistorie: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det er helt på sin plass å stille et kritisk spørsmål til når bildet i (94) ble tatt, det har jeg også selv gjort.Jeg besitter bl.a. et klassebilde som ble tatt da min oldefar gikk på Christopher Bruuns folkehøyskole på Romundgard i Sel vinteren 1867/68. Dette bildet er heller ikke påført opplysninger om når, hvor eller av hvilken fotograf, men mange andre kilder tidfester jo fotografiet. Jeg har også et bilde av min oldefar f. 1843, som er tatt i 1870, samt et bilde av ham og hans kona, sannsynligvis tatt ifm vielsen i 1871.Disse bildene er heller ikke tidfestet, ei heller påført navn på fotografen, men jeg sitter med mange andre bilder som synes å være tatt omtrent på denne tiden, og disse er påtrykket J. Lindegaard, Christiania.Ut fra dette regner jeg det som absolutt sannsynlig at bildet i (94) kan være tatt i 1863, kanskje til og med av J. Lindegaard eller en av hans lærlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud: Da tror jeg nok at det er oldefar din som kanskje er primærkilden til navn, da bestefar din eventuelt var født 12 år etter bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, selvfølgelig Helge, det må være min oldefar som er primærkilden, men det er min farfars skrift. Han var nøye med å notere sitt navn og årstall på alt sitt, og har nok sørget for å spørre sin far om bl.a. disse personene.Kan forresten nevne at far til Kari Nilsen var fetter til Tor Torsen Bjølstad, og dette forklarer kanskje hvorfor Kari er avbildet sammen med Anne og muligvis Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hvem var egentlig Kari Nielsen ? Det går fram fra FT 1875 at hun egentlig het Kari Olsdatter og var født i 1841, og jeg forstår det til Vågå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Nå beveger vi oss vel langt utenfor temaet, Helge, så jeg nøyer meg med å henvise til en artikkel i Årbok for Gbrd 2006, side 277; 'Tolstadskriu på Lalm' av Jakob Sagflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Aud, Etter å ha lest i den artikkelen, forstår jeg hvorfor oldefar din satte navnet Kari Nilsen på bildet ditt her. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.