Gå til innhold
Arkivverket

[#73524] Ole Jensen Halden (Rørros), 'afreiste til Nordland'.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Ole Jensen Halden født 1786 i Røros, 'afreiste til Nordland' ifølge konfirmasjonen i 1801, for å arbeide hos sorenskriver Aas. Det må ha vært etter 1810, da han ble far til en uekte sønn Jon på Røros. Jeg har lest i et annet tema her at han til slutt havnet i Skjervøy.På Havnæs i Skjervøy finner jeg enken Anne M. Hallen med en datter Ovedie i 1865:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61941&gardpostnr=240&personpostnr=1542&merk=1542#ovre>LenkeJeg har via kirkeboka funnet ut at Ovedia ble født 31/5-1839 i Skjevøy og hennes foreldre var handelsfullmektig Jens Severin Hallen Havnæs og Anne Margrethe Hallen født Holmboe. Foreldrene ble gift i Ibestad 30/10-1838 og hans far oppgis å være O. Hallen.En Ole Hallen ble 9/3-1815 gift i Tromsø med Christianna Dorothea Kildal Storsteennæs:Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 6 (1806-1821), Ekteviede 1815, side 664-665. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Jeg vet ikke om du har Jens Severins dåp, men flere av fadderne heter Aas. Det skulle kanskje tyde på at det er den rette?Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 6 (1806-1821), Fødte og døpte 1815, side 222-223. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9701&idx_id=9701&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Familien Aas er sannsynligvis på Røros i 1801, fadderne Hendrich Aas og Johan Casper Aas. Deres far Didrik Aas var kanskje sorenskriveren Ole Hallen arbeidet hos?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk igjen. Det er nok riktig Didrik Henriksen Aas som ble toller i Tromsø, hørte til slekta på Åsen gård i Røros.Kanskje Ole Jensen Hallen giftet seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ole Hallen 43 år døde i Skjervøy 14/10-1829 43 år gammel. Han var Fuldmægtig og bodde på Havnæs:ildeinformasjon: Troms fylke, Skjervøy, Ministerialbok nr. 4 (1820-1838), Fødte og døpte 1829-1831, side 208-209. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9731&idx_id=9731&uid=ny&idx_side=-106>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har googlet meg frem til mer informasjon om Ole Hallen.Jeg har forstått det slik at disse var eiere av det såkalte Skjervøygodset som omfattet flere gårder i Skjervøy:LenkeOle Hallen var fullmektig for dette godset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.