Gå til innhold
Arkivverket

[#73526] Kommunal telling for Kr.a.a. for 1923


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

Dette var veldig interessant. Men det er noe som heter:mye vil ha mer...............Noen som vet om det blir lenge til det kommer noe mer? Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Haaland

Hei!Ca 1/3 av Kristiania er nå registrert - ca 65000 personer. Registreringen skjer i alfabetisk rekkefølge på gatenavn.Det som nå trenges for å få lagt ut mer er korrekturlesere. (Og også gjerne flere til å regitrere)mvh Bjørn H - Registrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Jeg synes det er litt rart at folketellingen for Christiana 1923 kan offentligjøres nå, mens andre folketellinger (1910) har klausul 100 år.V.H. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Ja, det kunne være interessant å vite hvorfor nettopp 1923 er plukket ut. Jeg har lest igjennom dokumentasjonen (4), men kan ikke finne noe som belyser dette i allefall. Uansett så er det et kjempetiltak, og det letter letingen enormt. Så tusen takk til alle som har gjort det mulig så langt. Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til innlegg (6) og (7): I dokumentasjonen for tellingen, som Else viser til i innlegg (4), står bl.a. følgende:'De kommunale folketellingene er underlagt taushetspliktsbestemmelsene i forvaltningsloven, og er derfor sperret for innsyn uten særskilt søknad i 60 år. Dette står i skarp kontrast til de statlige folketellingene, som er sperret for innsyn i 100 år med hjemmel i statistikkloven av 1907. Les mer om de kommunale folketellingene på Byarkivets nettsider.''Prosjektet valgte tellingsåret 1923 av flere grunner. Dagens slektsgranskere har ofte problemer med å kartlegge slekten i de første tiårene på 1900-tallet, i mangel på muntlige og lett tilgjengelige, skriftlige kilder. Det ble valgt et år langt unna den statlige tellingen i 1910, som blir gjort allment tilgjengelig i 2010, og også noe unna tellingene i 1920 og 1930, som ventelig blir digitalisert senere. Den 9. februar 1923 ble det vedtatt en 'Lov om personnavn' som sterkt oppfordret alle personer til å ta seg faste slektsnavn. Det må derfor antas at navnene i 1923-tellingen er mer permanente enn i tidligere tellinger. 1923 ble også valgt fordi det dette året ble holdt samtidige tellinger både i Kristiania og Aker.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk for inngående opplysning Bjørg Lunde. Jeg var så dum at jeg trodde jeg kunne finne dokumentasjonen ved å gå inn på 73346. Jeg trenger nok et par nye briller. Veldig fint at noen gidder å opplyse de av oss som fatter litt dårlig. Ha en fin helg! Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Nå ja... vi har vel alle våre gode og dårlige dager ;)Men det er fint å bli minnet på at mange av de digitaliserte kildene har dokumentasjon knyttet til seg. Takk for det, Else! Og god helg til dere også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.