Gå til innhold
Arkivverket

[#73527] FT 1900 Kristiania


Gjest Anne-Lise Toft Eddie
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Jeg leter etter Frithjof Karelius Pedersen f. 1861 i Kristiania og hustru Maren Sofie Christiansdatter, f. 1860 i Kråkstad i Ski. Jeg kjenner til 3 barn, Marie Karoline, f. 1882, Caspara Emilie, f. 1884 og Johannes Gunder, f. 1894. Alle er født i Kristiania. I 1894 bor familien i Liabroveien 44, i 1904 bor de i Liabroveien 80. Jeg vet at de lever i 1900 fordi jeg finner dem som faddere for et barnebarn i 1912. Jeg antar at de har adresse Liabroveien i 1900, da det er blitt fortalt at de holdt seg til dette strøket.Jeg har lett på alle slags mulige navnevarianter både i Kristiania, men har også tatt landsomfattende søk uten resultat. Kan det tenkes at Liabroveien er en av de gatene i Kritiania som ikke kom med i tellingen?Er takknemlig for svar. Mvh Anne-Lise Toft Eddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at det mangler en god del adresser i Liabroveien i 1900-tellingen. Siste hus nevnt i den gaten er dette ca nr. 30: LenkeSer at det ligger bilder ved en del av husene i denne gaten, men det hjelper ikke deg i din søking.Hva med en henvendelse til Oslo Byarkiv. Der har de folketellinger rundt 1900. Kan hende de kan svare deg på om denne gaten mangler delvis i 1900-tellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør etter. Liabroveien strakk seg langs Ekebergbanen fra Oslo Hospital og ned til Lobrygga, og var en del av Oslo Krets i 1900. Inntil neste byutvidelse lå den så å si langs bygrensa, med husnumre fra 1 til 100. Jeg tror det som måtte være tilbake evt. kan være en husrekke mellom Kongsveien og Mosseveien/Sørenga, om det da er noe tilbake i det hele tatt. Restene forsvant vel med utbyggingen av E-18, og vi finner idag igjen Ljabruveien først ute ved Nordstrand skole, mot Smedvika, som dengang lå langt utenfor bygrensa. Området er i dag totalt forandret. Men om det manglet deler av veien i folketellinga i 1900, vet jeg ikke.

bilete7945.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ja,det ser ut som det er mangler i FT1900 Liabroveien Så litt på konfirmanter 1900 i Oslo Hospital og der er det fler som har adresse Liabroveien med nummer opptil 80 FT 1900 i original finnes på Statsarkivet i Oslo,mulig de kan sjekke hva som mangler eventuellt om det er uteglemt ved registreringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei på dere og tusen takk for alle innspill. Det blir nok en tur til Riksarkivet før jul for å sjekke originalutgaven av FT 1900 samt gjennomgang av adressebøker.Til deg Per Håkon, jo jeg lurer på hvor Liabroveien 80 lå i Kristianina den gangen, men jeg sender inn et nytt spørsmål om dette emnet. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hvorfor behøver du å lure på det? Hvis du klikker på kartet jeg la ved (klikk på 'sjå biletet i original storleik'), får opp bildet i et nytt vindu, og deretter klikker på kartet igjen, så får du opp en svær forstørrelse. Da ser du Liaveien 80 rett til venstre (vest) for Ekebergrestauranten og noen stenkast fra Karlsborg. Kartet er forøvrig fra 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tviler på det, det ser ut til at det meste har forsvunnet ved hovedveiutbyggingen. Her ser du et luftfoto (hybrid) av området:

bilete7954.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

hvis du tar utgangspunkt i Konowsgate og går mot vest, så ser du at husrekka langs Kongsveien ligger der fremdeles, mens alt videre vestover synes å være ofret for jerbane og vei. På et veikart over samme område er det ikke avtegnet noen bygninger:

bilete7955.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg skal ha noen kart fra 1970-tallet, men desverre ikke tilgjengelig akkurat her og nå. Men det har kanskje noen andre? Ellers så kan jo byarkivet i Oslo svare på spørsmål om bygningshistorie, og sannsynligvis også Plan- og Bygningsetaten. Skattelistene er en annen mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei igjen.Artig med tre oversiktskart, jeg ser jo nå at huset ikke eksisterer lenger. Jeg prøver Oslo byarkiv for om mulig å finne et fotografi av bygningen.Til deg, Ola. Ser at du sliter med de samme problemer som meg. Som tidligere nevnt, jeg kontakter Riksarkivet.Takk igjen.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.